ابراهیم رزاقی :

دولت خودش باور کرده که صادرات غیرنفتی را افزایش داده است/ بخشی از صادرات غیرنفتی در آمار دولت منشأ نفتی دارد

یک اقتصاددان با بیان اینکه دولت خودش باور کرده که صادرات غیرنفتی را افزایش داده است، گفت: بخشی از صادرات غیرنفتی در آمار دولت منشأ نفتی دارد.

دولت خودش باور کرده که صادرات غیرنفتی را افزایش داده است/ بخشی از صادرات غیرنفتی در آمار دولت منشأ نفتی دارد

به گزارش خبر فوری به نقل از فارس، ابراهیم رزاقی در ارزیابی کارنامه صادراتی دولت اظهار کرد: صادرات درمجموع نتیجه تولید مازاد بر مصرف داخل کشور است و به تولید برمی‌گردد.

وی ادامه داد: از ده‌ها سال گذشته، دو بحث صادرات نفتی و غیرنفتی در کشور مطرح بوده است؛ دولت برای افزایش صادرات غیرنفتی تنها با تصور ظاهری که خودش هم باور کرده است، بخشی از صادرات مخصوص نفت را وارد صادرات غیرنفتی می‌کند و از این‌ دست می‌توان به صادرات میعانات گازی و بخشی از مواد پتروشیمی اشاره کرد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه منشأ این صادرات نفتی است، تصریح کرد: این موضوع هم به دلایل مختلف کاهش پیدا کرده و به تحریم‌ها هم برمی‌گردد و مسؤولان طوری سیستم اقتصاد را طراحی کرده‌اند که این آمارها استخراج می‌شود و مجلس هم مسؤولان را درباره مدل فعلی مدیریت استیضاح نکرده است.

رزاقی با بیان اینکه اعتقاد این کشورها این است که هیچ کشوری نباید مستقل باشد و همه باید وابسته باشند، اضافه کرد: در این فضا ایران مدام در شرایط تحریم قرار دارد؛ قیمت نفت را کاهش داده‌اند و چینی‌ها این مواد را از عربستان خریداری می‌کنند و کمتر از ایران بابت تحریم آمریکا خرید دارند.

وی با تأکید بر اینکه چرا خام‌فروشی می‌کنیم، افزود: مگر امکان تبدیل مواد خام به محصول را نداریم؟ اگر این مواد را تبدیل کنیم، میزان صادرات افزایش می‌یابد و با بخشی از پولی که به دست می‌آوریم، کالاهای مصرفی وارد می‌کنیم.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه مواد اولیه و خام کالاهای مصرفی وارداتی را ایران به کشورهای دیگر صادر می‌کند، تصریح کرد: این موضوع به‌ویژه در صنعت پتروشیمی مشهود است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه چطور نمی‌توانیم صنایع پتروشیمی را در بحث تولید محصول در داخل انجام دهیم، اظهار کرد: خیلی راحت می‌توان به تکنولوژی‌های آن دسترسی پیدا کرد و مهندسی معکوس در داخل دلیل اصلی آن است.

منبع: فارس

58

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها