همدان؛ سرزمین باباطاهر و ابن سینا

اگر قصد سفر به همدان را دارید غیر بازدید از آرامگاه‌ها به نقاط طبیعی هم سر بزنید.

همدان؛ سرزمین باباطاهر و ابن سینا

به گزارش خبر فوری ، همدان هم جزو جزو نقاط گردشگری ایران است که همه ساله تعداد زیادی مسافر را در خود اسکان می‌دهد. در ادامه به تعدادی از نقاط گردشگری در این شهر اشاره می‌کنیم.

گشت و گذار در سراب گیان

سراب گیان در ۳۰ کیلومتری جنوب شهرستان نهاوند قرار گرفته است؛ بهشتی گمشده با درختان چنار کهنسال که نشان از قدمت طولانی این منطقه دارد. سراب گیان با آب جوشان و فراوان خود این طبیعت زیبا را پدید آورده است. در ۲ کیلومتری سراب گیان، تپه‌ باستانی گیان قرار دارد که از قدمتی چندهزارساله برخوردار است و آثار بسیاری از میان این تپه کشف شده است.

دشت میشان الوند

دشت میشان در دامنه‌های کوه الوند قرار گرفته است و یکی از جاذبه‌های طبیعی و مقاصد طبیعت‌گردی همدان به شمار می‌آید. حرکت به سمت دشت میشان، یک کوه‌پیمایی نیمه سنگین است. دشت میشان همه روزه از طبیعت گردان و کوه‌پیمایان پر شماری پذیرایی می‌کند. قبل از رسیدن به مسیر کوهپیمایی از جاده‌ای عبور می‌کنید که در طول دره زیبا و خرم عباس آباد قرار گرفته و پر است از منظره‌ی باغ‌ها و درختان بلند که در پاییز شکوه و جلوه‌ای خاص دارند. در انتهای این جاده و درست قبل از شروع مسیر کوه‌پیمایی، در نزدیکی آبشاری به ارتفاع ۱۲ متر، کتیبه باستانی گنجنامه قرار دارد که متعلق به عصر داریوش و خشایارشا دو پادشاه بزرگ هخامنشی است. مسیری که برای رسیدن به آن طی می‌کنید همان راه کاروان‌رویی است که در زمان هخامنشیان نیز وجود داشته و پادشاهان و همراهان‌شان از آن عبور می‌کردند.

تپه عباس آباد

در جنوب غربی شهر همدان و بر دامنه الوند کوه، تپه کوچکی قرار دارد که امروزه تبدیل به یکی از جذاب ترین جاذبه های گردشگری همدان گشته که نامش «تپه عباس آباد» است. در گذشته این تپه معروف به «تپه نقاره خانه» بوده، از این روی که هرگاه حاکمی تغییر می‌کرده با ساز و طبل مخصوص بر بالای این تپه مردم را از این مهم آگاه می کردند، بر همین اساس به نقاره خانه شهرت یافت.

آرامگاه ابن سینا

آوازه ابوعلی سینا، طبیب، عارف و شاعر ایرانی در جهان پیچیده و آرامگاهش در میدانی به همین نام، یکی از جاذبه های گردشگری همدان است. برج آن، الهام گرفته از برج گنبد قابوس، باغچه‌ها متاثر از باغ های ایرانی، آب نماهای الهام گرفته از حوض خانه‌های سنتی و نمائی با روکاری سنگ های حجیم و خارا که با سنگ گرانیت کوه الوند آراسته شده، یکی از قشنگترین آرامگاه ها را پیش رویمان قرار می‌دهد. آرامگاه بوعلی سینا یادگار دوره قاجار است. تالار جنوبی آرامگاه محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیاء کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است و تالار شمالی به نگهداری ۸۰۰۰ جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی اختصاص دارد.

هگمتانه مشهور

هگمتانه، اولین پایتخت ایران با قدمتی ۳ هزار ساله است. این شهر ، نخستین پایتخت ایران بوده و همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی دنیاست که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو دانسته و گفته هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ها بوده‌اند. در حفاری‌های باستان‌شناسی سال‌های اخیر در تپه‌ هگمتانه مشخص شد که محل کاخ‌های باشکوه این ناحیه‌ باستانی، در تپه هگمتانه کنونی واقع بوده. نکته‌ قابل توجه این شهر باستانی، شبکه‌ منظم و پیشرفته‌ آب‌رسانی آن بوده است.

منبع: اقتباسی

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها