مشهد افشاریه را بیشتر بشناسیم/ معرفی کلات نادری و جاذبه‌های حرم مطهر رضوی

کلات نادری و موزه آستان قدس رضوی را برای بازدید در مشهد جدی بگیرید!

مشهد افشاریه را بیشتر بشناسیم/ معرفی کلات نادری و جاذبه‌های حرم مطهر رضوی

به گزارش گروه اجتماعی خبر فوری ، مشهد که از دوران صفویان مورد توجه بود، در دوران افشاریان پایتخت شد و توجه‌ به این شهر بیش از پیش افزایش یافت. مشهد این روزها هم از توجه زیادی برخوردار است. مهم‌ترین آن شاید وجود حرم مطهر امام هشتم شیعیان، علی ابن موسی الرضا در این شهر باشد. اما مشهد به جز جاذبه این جاذبه، فضاهای دیگری برای جذب گردشگران نیز دارد که احتمالا کمتر شناخته شده باشد، در ادامه به دو بنای دیدنی اشاره می‌کنیم.

صحن انقلاب اسلامی، آرامگاه بزرگان

صحن انقلاب اسلامی که قدیمی ترین و باشکوه ترین صحن حرم منور رضوی است. اولین صحن حرم امام رضا است که در دوران سلطان حسین بایقرا و به کوشش امیر علی شیر نوایی در سال ۸۷۵ هجری قمری و به شکل مستطیل در شمال روضه منوره ساخته شده است. در بخش جنوبی صحن انقلاب اسلامی ،پنجره بزرگی موسوم به پنجره فولاد امام رضا (ع) که از فولاد و برنز ساخته شده است قرار دارد که از درون این پنجره روضه منوره حضرت رضا علیه السلام دیده می‌شود.
در صحن انقلاب اسلامی حرم امام رضا (ع) چهار ایوان معروف وجود دارد که به نام های ایوان عباسی در شمال صحن، ایوان طلای نادری در جنوب صحن ،ایوان نقاره خانه در مشرق صحن و ایوان ساعت در مغرب صحن شهرت دارند. در ایوان نقاره خانه ساختمان معروف نقارخانه قرار گرفته است که آیین نقاره نوازی از بالای این ایوان برگزار می شود و در ایوان ساعت نیز، یک ساعت بزرگ قرار داده شده است که زمان را در حرم اعلام می‌نماید. تمامی این ایوان ها با بهترین مصالح و هنر معماری اسلامی ساخته شده است و امروزه که بیش از چند قرن از ساخت آنها میگذرد، همچنان محکم و استوار هستند.
در این صحن مقبره مشاهیر و بزرگان این سرزمین همچون مقبره شیخ حرعاملی ،آرامگاه مرحوم شیخ حسنعلی اصفهانی (معروف به نخودکی) و مقبره شیخ مجتبی قزوینی قرار دارد. در وسط صحن انقلاب اسلامی نیز سقاخانه معروف نادری که به سقاخانه اسماعیل طلایی (اسمال طلا) شهرت دارد ،قرار گرفته است.

موزه آستان قدس رضوی

موزه یکی از بهترین اماکن برای گردش و بازدید نوروزی است. دیدن تاریخ و عبرت از آن حتی در دین ما هم پسندیده است. مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی یکی از بزرگترین و غنی ترین موزه‌های ایران بشمار می آید که این موزه به دلیل برخورداری از آثار مذهبی، تاریخی، فرهنگی و هنری از معتبرترین موزه‌های جهان اسلام است که موزه آستان قدس رضوی همه ساله میزبان بیش از یک میلیون بازدید کننده ایرانی و خارجی در تورهای مشهد است. هدف از ایجاد این مرکز فرهنگی در آستان ملکوتی امام رضا علیه السلام، نمایش نمونه‌هایی از آثار نفیسی بوده که در طی زمان توسط علاقه‌مندان به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) تقدیم بارگاه ملکوتی این امام شده است. موزه آستان قدس اما شامل موزه‌های متعددی شامل: موزه قرآن، گنجینه دریایی، موزه اهدایی مقام معظم رهبری ، موزه نجوم و ... .

کلات نادری

کلات نادری به رغم نامش که قلعه و قصر نادر معنی می‌دهد، چیزی بیش از قصر است و حتی قرن‌‌ها پیش از سلطنت نادرشاه که نام خود را از آن گرفته مهم بود. کلات نادری فلات وسیعی است که در مرز شمال خراسان امروزی قرار گرفته و محدوده شمالی آن در خاک ترکمنستان است. به کلات سفر کنید و از نزدیک،‌ جاذبه‌های طبیعی و بخصوص آبشار زیبای ارتکند را ببینید و لذت ببرید. این آبشار واقع در تفریحگاه زیبای ارتکند که یکی از مناطق بکر و ییلاقی شهرستان کلات نادر است. تفریحگاه ارتکند به دلیل آبشارهای زیبا، کوه‌های سربه فلک کشیده و غار آبی بسیار زیبایش، مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است. برای رفتن به این تفرجگاه باید به شمال شهر مشهد رفت و وارد جاده کلات نادر شد.

منبع: خبرفوری

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها