سیستان خاستگاه اساطیر و حماسه‌ها

سیستان خاستگاه اساطیر و حماسه‌ها

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان گفت: سیستان به عنوان یک ناحیه فرهنگی، خاستگاه اساطیر و حماسه ها، داستانها و باورهای عامه و نیز آثار علمی، هنری و ادبی است.

ابراهیم زاده در گفت‌وگو ایسنا افزود: ناحیه سیستان به عنوان جزئی از فرهنگ و تمدن ایران بزرگ خود صاحب فرهنگ و تمدن مخصوص به خود است و دارای مواریثی همچون آثار خرابه های باستانی مانند شهر سوخته، دهانه غلامان و کوه خواجه است.

عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان در ادامه اظهار کرد: حماسه ملی ایران آمیزه ای است از اسطوره و تاریخ انبوهی از داستانهای پهلوانی ایران باستان که بیشترشان پیشینه اساطیری دارند.

به گفته ابراهیم زاده علاوه بر آثاری که در دوران کهن پدید آمده مثل انواع اساطیر بخصوص اساطیر دینی که در اوستا ثبت شده انواع حماسه ها و روایات پهلوانی مثل حماسه های مربوط به گرشاسپ، رستم و سام، هر یک بر غنای فرهنگ ناحیه سیستان و کل فرهنگ و تمدن ایران افزوده اند.

وی تصریح کرد: اگر محدوده سیستان را چنان که در گذشته بوده و بسیار بزرگتر از سیستان امروز در نظر بگیریم در آن صورت آثار بسیار بیشتری را باید به این ناحیه منسوب دانست.

عضو هیأت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از افتخارات علمی این ناحیه همین بس که اولین رصدخانه دنیا برای رصد ستارگان در این ناحیه ساخته شده است. سیستان در بحث حماسه ها و اساطیر ایرانی اهمیت بسیاری دارد زیرا یکی از مناطق باستانی است که در ایجاد نمای اساطیر نقشی بسیار داشته است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها