شوق خادم بودن زائران اربعین/پزشکانی که خستگی را جا گذاشته اند

تیم های درمانی که به منظور ارائه خدمات به زائران اربعین، در مرزهای داخلی و کشور عراق مستقر شده اند، از خدمت به زوار می گویند.

شوق خادم بودن زائران اربعین/پزشکانی که خستگی را جا گذاشته اند

آغاز حضور در حرم همه ائمه با سلام و دست بر سینه گذاشتن به نشانه ادب و ارادت همراه است اما در کاظمین که روشن از نور دو امام هفتم و نهم شیعیان است خیلی‌ها ثامن الحجج(ع) را هم از قلم‌ نمی‌اندازند: "السلام علیک یا علی بن موسی الرضا(ع)"

حضور انبوه زائران و ازدحام آنان در این شهر که رنگ و بوی مشهدالرضا(ع) را دارد و به‌خصوص در ایام‌ اربعین حسینی سبب شده تا مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر ایران امسال با آمادگی بیشتر اقدام به راه‌اندازی سه مرکز درمانی شبانه روزی در کاظمین کند.

نخستین درمانگاه؛ جنت‌الفردوس از باب‌المراد

یکی از درب‌های ورودی اصلی حرم موسی‌بن‌جعفر و جوادلائمه(علیهم السلام) "باب‌المراد" است یعنی درب آرزوها ... زائری که از امام نهم شفا می‌خواهد و از درب آرزوها وارد حرم می‌شود اگر محرم باشد به اجابت نزدیک است!

از باب‌المراد حرم تا محل استقرار نخستین پایگاه درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت ایران فقط حدود پنج دقیقه راه است!

محوطه مقابل حرم کبوتران هستند و یک گیت ورودی یا به‌قول عرب‌ها تفتیش و پس از آن علایم راهنمای درمانگاه هر چند قدم جهت را نشان می‌دهد تا به جنت‌الفردوس واقع در هتل یا فندق جنت‌الفردوس!

از آمبولانس و خودروهای امدادی تا تزریقات

استقرار آمبولانس و خودروی امدادی در مقابل درمانگاه گواهی است بر اینکه راه را درست آمده‌ای...

نگهبان و انتظامات اینجا حُکم خوش آمدگو و راهنما را دارد برای بیماری که مراجعه می‌کند.

بلافاصله پذیرش بیمار انجام می‌شود به صورت مختصر و با یکی دو سوال تلگرافی مانند اسم و فامیل و کدملی!

مترجمان عرب زبان هم اینجا حاضرند برای راهنمایی و ارائه طریق هرچند که خیلی از عراقی‌ها در این چند سال و با تسهیل سفرهای میان دو کشور و به برکت اجتماع اربعین یا فارسی‌دان شدند یا با علایم و زبان اشاره راه ارتباط را تجربه کرده‌اند!

حضور مترجمان دو جنبه دارد هم برای انتقال حرف دل مریض و درد اوست و هم اینکه پرسش پزشکان و نسخه آنان را برای بیمار احتمالا عرب زبان و یا حتی انگلیسی زبان که در کاظمین کم نیست، تشریح می‌کنند.

پس از پذیرش اتاق معاینه است و پزشک حاذق حاضر خانم و آقا در درمانگاه...

بخش داروخانه یا صیدلیه و داروهایی که مانند معاینه رایگان در اختیار بیمار است و پس از آن بخش تزریقات مجزای زنان و مردان و سرم‌تراپی... جالب اینکه به قول دکتر علی افشاری درمانگاه جنت‌الفردوس که سابقه چندین ساله دارد روزانه به طور متوسط حدود۵۰۰ نفر پذیرش دارد و بسیاری از اعزام‌ها به بیمارستان الکاظمین از این‌جا انجام‌ می‌شود که در ۱۰ روز اول ۲۰ مورد بوده که چهار مورد آن به بستری بیمار انجامیده است.

درمانگاه امام علی(ع) در چادرهای امدادی ورودی خیابان(شارع) امام علی(ع) به حرم جوادین در کاظمین تعدادی موکب ایرانی مستقر شده است و در قلب آن‌ها چادرهای امدادی هلال احمر ایران نمایان است.

روی بنری سفید "یا من اسمه دواء و ذکره شفاء" نوشته شده و ذیل آن عنوان درمانگاه خودنمایی می‌کند.

انتظامات برای نظم بخشیدن در موارد ازدحام و باز هم پذیرش و مترجمان عرب زمان و پزشکان و پرستاران زن و مرد و تزریقات و...، مستقر شده‌اند.

چیده شدن داروها هم نظم و نظام خاصی دارد از پرمصرف و اضطراری به کم‌مصرف!

قدرشناسی عراقی با وایفای

محسن فراهانی پزشک مسئول این شیفت که از اراک و برای دومین بار همراه تیم پزشکی حج و زیارت هلال احمر آمده است می گوید: مردم عراق ارتباط خیلی نزدیکی با ما دارند حتی جالب اینکه یکی از اهالی این منطقه کاظمین شب گذشته دستگاه وایفای منزلش را آورده بود که اگر می خواهید با خانواده تان در ارتباط باشید تماس اینترنتی بگیرید.

وی پیشنهاد کرد: وحدت فرماندهی در میان بخش ها و دوره های آموزشی بیشتری لازم است برای نیروهایی که قرار است اعزام شوند برگزار شود به خصوص درباره ویژگی های مردم عراق و برای مترجمان که دائم در ارتباط هستند.

وی افزود: اینجا فضای معنوی خوبی ایجاد می شود که هر فردی به قدر ظرفیت خودش می تواند برداشت کند که این خیلی ارزشمند است.

فراهانی افزود: حضور در کاظمیان ارتباط ویژه ای با دلهای ایرانی ها برقرار می کند به خصوص به خاطر آن حس مشابهی که میان اینجا و حرم امام رضا(ع) وجود دارد.

ماسک خودمان را هم به زائران دادیم!

امیر علی بحرینی پزشک متخصص بیهوشی که برای دومین بار است به همراه تیم درمانی هلال احمر به عتبات آمده و این روزها در کاظمین مستقر است اظهار کرد: اینجا القاب و عناوین و تخصص ها کنار می رود و آنچه می ماند توفیق خدمت به زائران و عشق و شیدایی به سیدالشهدا(ع) است.

وی در درمانگاه باب امام علی(ع) افزود: اینجا دیروز ماسک کم داشتیم و در میان گرد و غبار ماسکهای خودمان را هم به زائران دادیم که شرمنده روی زوار نباشیم و مثل زوار باشیم.

بحرینی با بیان اینکه افتخار ما خادمی زایران است، اظهار کرد: در درمانگاه کشیک بودیم که یک پیرمرد زار و نزار پیش ما آمد که سابقه فشار و سکته مغزی هم داشت و ازش پرسیدیم چرا با این حال و روزت آمدی؟ گفت عشق اهل بیت بیماری نمی شناسد!

به بیمارستان ائمه الکاظمین اعزامش کردیم که پس از بررسی مشخص شد مشکل خاصی نبوده است.

این پزشک متخصص با ابراز سپاس از همکاری و لطف مردم عراق نسبت به زوار و حتی مردم ایران گفت: آنچه شبکه های بیگانه می گویند درباره اختلاف عرب و عجم همه اش دروغ است و می خواستند عطش به اباعبدالله را کم کنند که نشد!

وی افزود: ای کاش شبکه های ماهواره ای این شور و شعور مردم را می دیدند و منعکس می کردند که این تجمع به سوی ظهور است و خیلی ها اینجا محک می خورند و الک(غربال) می شوند.

این پزشک متخصص که سابقه حضور در دفاع مقدس را هم داشته است، افزود: اینجا همان روحیه مجاهدت و خدمت بسیجی وار را در همه طیف ها شاهدیم که همه عاشق خدمت هستند.

بحرینی ادامه داد: هرچه دارم از لطف ائمه اطهار است و الان عشق من و سایر همکارانم این موسیقی مداحی ها و دیدن گنبد منور امامان کاظمین است.

ما خودمان را مدیون شهدای زمان جنگ و هم مدافع حرم اعم از عراقی و افغانستانی و پاکستانی و ایرانی و همه شهدای اسلام می دانیم.

وی اظهار تاسف کرد: بعضی از مردم قدرشناس خدمات نهادهای خادم و مردمی و متخصصان داوطلب نیستند که گاهی علتش ندانستن شرایط آنها و عدم اطلاع رسانی سالم از خدمات است.

این متخصص بیهوشی با بیان اینکه در خیلی از اوقات و به خصوص در اتاق بیهوشی و مواقع خاص به آقا اباعبدالله متوسل می شود افزود: در اتاق عمل که خیلی حساس هستیم فقط خودمان و خدا هستیم و وجدانمان بارها متوسل شدم و جواب گرفتم.

وی افزود: اگر حال آن عزیز بیرون اتاق جراحی را مانند عضوی از خانواده خودمان درک کنیم عملکردمان بهتر می شود.

استقرار اتوبوس آمبولانس درمانی در درمانگاه صاحب‌الزمان(عج) کاظمین

باب امام‌ زمان(عج) حرم به‌ خیابان بزرگی می‌رسد که پر رفت و آمد است و پشت سر هم سوله‌ها و چادرهای اسکان‌ ، استقبال و خدمت‌رسانی به زائران قرار گرفته‌ و از آن‌جمله ایستگاه درمانی هلال احمر ایران است که علاوه بر علائم راهنما که در طول مسیر مصب کرده‌اند خودروی اتوبوس آمبولانسی جمعیت هلال احمر و آمبولانس آماده اعزام مقابل چادرها هم مشخصه خوبی برای درمانگاه است.

اتوبوس آمبولانسی به گواهی نوشته‌های برچسب شده روی خودرو از هلال احمر استان سیستان و بلوچستان عازم کاظمین شده و خدا می‌داند که چند صد قافله دل همراهش تا به اینجا راه کشیده است.

به گفته مسئول این درمانگاه، با توجه به حضور زوار پاکستانی و افعانستانی و همچنین پایین بودن سطح بهداشت در بعضی مناطق عراق در ازدحام زائران و مسافران لزوم استقرار این خودرو اتوبوس آمبولانسی با حدود 10 تخت احساس می شد.

وی حجم میزان زائران را روزانه حدود چهار هزار ویزیت ذکر کرد.

همچنین علاوه بر آن یک آمبولانس برای اعزام بیماران به بیمارستان کاظمین پیش بینی شده که دارای تجهیزات الکتروشوک و CPR نیز هست‌.

مشکل درخواست داروهای زیادی

مجتبی بیگدلی متخصص طب سنتی‌که دو بار به‌ عنوان پزشک تمتع و یک بار عمره اعزام شده و سه بار نیز همراه گروه پزشکی حج و زیارت هلال احمر به عتبات آمده است در خصوص بیشترین مشکلات بیماران، گفت: بیشترین مشکل بیماران این است که به علت عدم اطلاعات کافی درخواست داروی بیخودی از ما دارند.

وی ادامه داد: من از این وضع بسیار ناراحتم،ما در چنین مواقعی نمی توانیم با بیمار جر و بحث کنیم ولی مردم باید بدانند که به‌عنوان مثال چرک خشک کن یا همان آنتی‌بیوتیک‌ها علاوه بر بحث‌های متداولی که در خصوص مقاومت دارویی آن وجود دارد، فراتر از آن دارو، غذا نیست.

بیگدلی افزود: در طب سنتی این‌ها به‌صورت جداگانه تعریف شده که شامل غذای خالص و مطلق و یا داروی خالص و مطلق است که اینها داروی مطلق هستند و تغییرات در بدن ایجاد می‌کنند و گاهی تاثیرات بیخودی بر بدن باقی می گذارند.

این متخصص طب سنتی اظهارداشت: این موضوع در همه دنیا به شدت نگران کننده است به خصوص در اینجا که مردم مصرف بالای دارویی دارند.

وی افزود: مشکلات دیگری که من با آن روبرو بودم مقدار دارویی است که در مراکز وجود دارد که برآورد دقیق نشده و به مقدار زیادی وجود دارد.

بیگدلی با اظهار اینکه بسیاری از بیماری های قدیمی افراد را نمی توان در اینجا درمان کرد، افزود: تفاوت خدمات در اربعین با سایر مواقع این است که به‌عنوان مثال برخی از مراجعین با توجه به روحیه معنوی که دارند در اضافه نگرفتن دارو دقت زیادی دارند.

وی درباره خدمت کردن به زائران پیاده، اظهارداشت: در محیط های پزشکی با توجه به اینکه بحث بهداشت شاید برای این قشر دارای اهمیت بیشتری باشد و این‌جا این‌همه گرد و خاک است و از نظر اسکان مشکلاتی وجود دارد،ولی زائران و خادمان آنها به‌خاطر مسائل اعتقادی و زائرین به هیچ عنوان نگرانی و احساس بدی ندارند و وضعیت معنوی خوبی در زائرین وجود دارد.

بیگدلی ادامه می دهد: امروز جوانی با وضعیت گوارشی بسیار بد به ما مراجعه کرد و ما با مراقبت‌های دقیق اعم از نمونه گیری و ثبت و...، این جوان احساس خوبی داشت و صورت ما را با قدرشناسی می بوسید.

این دکتر طب سنتی به زائران توصیه می کند: برای جلوگیری از بروز بیماری، غذا را مدت بیشتری بجوند، آب با غذا و بلافاصله پس از غذا ننوشند و متنوع و درهم چیزی نخورند.

آلودگی دست‌ها از علل اصلی بیماری‌ها

خانم دکتر آخوندی پزشک اورژانس بیمارستان شهید مدرس و مسئول ایمنی بیمارستان در حوزه معاونت درمان بیمارستان تهران که اکنون در درمانگاه صاحب الزمان(عج) حرم حضرت موسی بن جعفر و جوادالائمه به درمان زوار امام حسین(ع) مشغول است درباره همکاری اش با هلال احمر، گفت: سال 87 هم 35 روز به مکه و مدینه با هیئت پزشکی حج و زیارت مشرّف شدم تعداد مراجعه‌کنندگان به این درمانگاه خیلی زیاد است که علت آن هم قرار گرفتن در مسیر تردد زائران است و تقریبا این درمانگاه شلوغ‌ترین درمانگاه در کاظمین است و تا 1300 مراجعه در روز را داشته‌ایم و بیشترین بار مراجعین ما صبح و عصر است.

وی افزود: بیشترین مشکل این بیماران سرماخوردگی، اسهال و استفراغ، شکم درد، یبوست و مشکلات مفاصل بوده و لازم به ذکر است آلودگی دست‌ها از علل اصلی بیماری افراد است.

آخوندی گفت: خدماتی که در این درمانگاه داریم به‌ جز فشار سنج وتست قند، دستگاه برای بیماران قلبی هم داریم و چنانچه بیماری مشکوک باشد آمبولانس هم برای اعزام در این درمانگاه داریم.

وی اظهارداشت: ما در این درمانگاه هم آمبولانس دراختیار داریم و هم اتوبوس آمبولانسی و یک‌سری تخت در واحد تزریقات و پرستاری و تعدادی تخت نیز در اتوبوس آمبولانسی که در صورت پر شدن اینجا بیمار را به آمبولانس منتقل می‌کنیم.

آخوندی ادامه داد: بخش تزریقات، سرم، اندازه گیری فشار، تست قند و مانند آن در قسمت پرستاری صورت می گیرد.

وی در خصوص برخورد زوار از مشاهده تیم متخصص پزشکی مستقر در اینجا، گفت: زوار از این قضیه استقبال می کنند زیرا تیم پزشکی هموطنان آنان بوده و این موضوع باعث اطمینان خاطر آنها می گردد، علیرغم اینکه بیمار غیر ایرانی نیز زیاد به ما مراجعه می کنند.

آخوندی افزود: حضور پزشک خانم مسئله ای است که بانوان را خوشحال می کند، زیرا راحت تر می‌توانند مشکل خودشان را با وی در میان بگذارند.

وی تصریح کرد: به بانوانی که معمولا کودکی نیز همراه‌شان است تاکید می‌کنم از شستشوی دستانشان غافل نشوند،از آب‌هایی به‌جز بطری استفاده نکنند و بچه ها دستشان را به هر نقطه ای نزنند زیرا امکان بروز بیماری های ایپدمی همچون وبا وجود دارد.

آخوندی که سال گذشته به‌عنوان زائر پیاده به کربلا آمده بود، گفت: با اتوبوس به اینجا آمدم و از نجف تا کربلا سه شبانه روز پیاده این مسیر را طی کردیم.

این پزشک با بیان اینکه حضور پزشکان در کنار زائران پیاده و موکب‌ها کمک زیادی به زوّار می‌کند، افزود: سال گذشته یکی از زوار عرب در راه بیهوش شده بود و من پس از معاینه و گشتن کیف او و مشاهده قرص قلب در آن متوجه بیماری اش شدم. جوان دیگری نیز بیمار بود و پس از معاینه متوجه شدم مشکل قلبی دارد و جا گذاشتن قرص های قلبش هم موجب استرس او شده بود. به او اطمینان دادم که حالش خوب است و با گاری آن جوان را به درمانگاه منتقل کردیم.

آخوندی در ادامه گفت: برخی بیماران به ما انرژی می دهند و زیارتی پر خاطره را در ذهن ما به یادگار می‌گذارند.

قدرشناس خادمان زائران در شهری که امام رضایی است

کاظمین حس آشنایی دارد به‌خصوص برای ایرانی‌هایی که از کودکی مانند انگشتری، نگین خورشید هشتمین خورشید ولایت را در بغل دارند!

در کاظمین حتی معماری گنبد و مناره‌ها و حال و هوای حریم حرم و کبوترها هم دل زائر را به مشهد جان‌های عاشق می‌کشاند و برای همین هم همواره مملو از جمعیت مشتاقان زائر و زائران دلداده‌ایست که حامل سلام امام‌ ایرانی‌ها، حضرت رضا(ع) هستند و می‌طلبد تا تمهید و تدارک ویژه‌ای برای زائران امام رضایی کاظمین پیش‌بینی کرد و قدرشناس حضور همه خادمان زائران بود.

منبع: مهر

1920

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها