کاهش 40 درصدی قیمت هتل‌ها/تأثیر منفی کارتن به دست‌ها بر صنعت هتلداری

در میزگرد چالش‌های هتل‌داری در ایران موانع و مشکلات هتل‌داران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

کاهش 40 درصدی قیمت هتل‌ها/تأثیر منفی کارتن به دست‌ها بر صنعت هتلداری

میزگرد «چالش‌های هتل‌داری در ایران» با حضور اعضای جامعه هتل‌داران در خبرگزاری فارس برگزار شد.

در خصوص شایعه سوءاستفاده عرب‌ها در مشهد به موردی نرسیدیم

جمشید حمزه‌زاده در این نشست در خصوص اتفاقات مشهد در خصوص شایعه حضور عرب‌ها و سوءاستفاده‌های جنسی و همچنین برخی تصاویر و فیلم‌های منتشر شده، گفت: ما این موضوع را مورد بررسی قرار دادیم و در حوزه هتل‌ها حتی یک مورد هم نداشتیم.

وی افزود: در خارج از هتل‌ها چون ما متولی نیستیم نظردهی ما خارج از وظیفه است اما در هیچ یک از هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها حتی یک مورد از این اتفاق گزارش نشد که اگر این گونه بود قطعاً با آن برخورد می‌کردیم.

حمزه‌زاده در خصوص نُرم جهانی قیمت یک اتاق دو تخته برای یک هتل چهار یا پنج ستاره، گفت: ما چنین حد معقولی نداریم، معمولاً قیمت‌ها نسبی است و در سایر کشورها برخلاف ایران نرخ هتل آزاد است و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت تعیین می‌شود.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران تصریح کرد: در کشور ما نرخ‌ها دولتی است اما در سایر کشورها به بازار عرضه و تقاضا نگاه می‌شود و اگر در پیک سفر باشد قیمت بالا می‌رود و در غیر این صورت قیمت‌ها پایین می‌آید.

وی ادامه داد: ما وضعیت کشور خود را نسبت به کشورهای همجوار مقایسه می‌کنیم چرا که نمی‌توانیم خودمان را با آلمان، اسپانیا و فرانسه مقایسه کنیم.

نرخ تمام شده برای هتل‌ها خیلی گران است

حمزه‌زاده با بیان اینکه ما می‌توانیم خود را با کشوری مثل ترکیه که اشتراکات فرهنگی، مذهبی و جغرافیایی با آن داریم مقایسه کنیم، گفت: نرخ هتل به عوامل مختلف بستگی دارد در ترکیه دولت از صنعت هتل‌داری حمایت همه‌جانبه می‌کند و برای مثال هتل‌ها را برای یک دوره پنج‌ ساله به صورت صد درصد از پرداخت مالیات معاف می‌کند.

وی ادامه داد: اما می‌بینیم که در ایران هتل‌ها باید 9 درصد ارزش افزوده بدهند و با اعمال تخفیف 12.5 درصد هم مالیات به صورت مستقیم بپردازند. در کنار اینها شرکت بیمه هم به بهانه‌های مختلف جریمه‌های سنگینی اعمال می‌کنند.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران ادامه داد: در واقع در کشور ما به جای کمک به دنبال این هستند که یک چیزی هم از ما بکنند و یک درصدی به شهرداری، مالیات و بیمه برسد و در واقع در انتها چیزی برای ما نمی‌ماند. به همین جهت هم نرخ تمام شده برای ما خیلی گران است.

عدم تخصص مسئولان مشکلات زیادی را برای ما رقم زده است

حمزه‌زاده در خصوص اینکه چرا در ایران بحث واچر در هتل‌ها نداریم، گفت: یکی از بحث‌های مهم ما همین بحث واچر است در بسیاری از کشورها وقتی می‌خواهند ویزا بدهند بحث واچر را الزام می‌کنند و ما چنین چیزی در ایران نداریم. فرقی هم نمی‌کند اتباعی که به ایران می‌آید اروپایی باشد یا آسیایی.

در ادامه این گفت‌وگو حسن سیادتان خزانه‌دار جامعه هتل‌داران ایران، گفت: یکی از بزرگترین مشکل جامعه هتل‌داران این است که هتل‌ها وام گرفتند اما با وضعیت کنونی توان بازپرداخت ندارند.

وی افزود: در این شرایط خود دولت و بانک مرکزی باید کمک کند و زمانی را بدهد که آنها بتوانند پرداخت خود را انجام دهند چرا که در حال حاضر ما در شرایط سختی به سر می‌بریم، از سوی دیگر عدم تخصص مسئولان هم مشکلات زیادی را برای ما رقم زده است.

تأثیر منفی کارتن به دست‌ها بر صنعت هتلداری

در ادامه این گفت‌وگو جمشید حمزه‌زاده به بحث کارتن به دست‌ها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که از شمال کشور آغاز شده و اکنون به کل کشور رسیده بحث کارتن به دست‌ها در کنار جاده‌ها است که تأثیر منفی گذاشته چرا که همه اینها به صورت غیرمجاز اقدام به اجاره دادن خانه و ویلا می‌کند.

رئیس جامعه هتل‌داران ایران با تأکید بر اینکه متأسفانه اراده جدی برای برخورد با این افراد از سوی اماکن و نیروهای اجرایی همچون سازمان میراث فرهنگی وجود ندارد، گفت: کارتن به دست‌ها نه تنها برای هتل‌داران بلکه برای کل کشور به یک معضل بزرگ تبدیل شده‌اند.

کامیار اسکندریون دبیر جامعه هتل‌داران ایران هم گفت: آسیب‌های اجتماعی که ما از مقوله کارتن به دستی خواهیم دید به سرعت خود را نشان می‌دهد و اگر ادامه پیدا کند وجهه بین‌المللی کشور را زیر سؤال می‌برد.

وی افزود: یک اتفاق نامبارک همین خانه‌های استیجاری است و پلاژ‌ها است که در زمان قبل از انقلاب هم بود اما غیرمجاز بود و آنها به صورت قانونی فعالیت نمی‌کردند.

تعدیل نیروی انسانی در هتل‌ها جدی است

دبیر جامعه هتل‌داران ایران ادامه داد: از‌ آنجایی که دلالان نمی‌خواهند به این امر وجهه قانونی بدهند در این وضعیت اقتصادی به این کار روی آوردند و اجاره این خانه‌ها می‌تواند آسیب‌های اجتماعی زیادی به دنبال داشته باشد، اتفاقاً چند وقتی پیش بود که در یک اقامتگاه غیرمجاز در مشهد یک نفر فوت شد، واقعاً چه نظارتی وجود دارد.

منبع: فارس

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها