از مناطق زیبای قم اطلاع دارید؟

از مناطق زیبای قم اطلاع دارید؟

این استاد دانشگاه گفت: استان قم دارای جاذبه های بی نظیر طبیعی است که متاسفانه مغفول مانده و بسیاری از گردشگران از وجود چنین مناطق زیبا و جذاب اطلاعی ندارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، رضا علی‌اصل در جلسه این هفته بنیاد قم‌پژوهی با موضوع جاذبه‌های اکوتوریسم استان قم شامل جاذبه‌های مناطق کوهستانی، زمین گردشگری، زیستگاه‌ها و تنوع زیستی استان، عنوان کرد: قم دارای جاذبه های طبیعی بی نظیری ویژه اکوتوریسم بوم گردی است که برای بسیاری از توریست های خارجی، فرصت مهم علمی و آموزشی نیز به شمار می رود.

این کارشناس محیط زیست افزود: یک دهه پایش در کشور، من را به این نتیجه رساند که قم به لحاظ جاذبه های طبیعی غنی است و حتی به اندازه یک کشور دارای جاذبه طبیعی و زیستگاههای زیبا است.

علی اصل خاطرنشان کرد: توسعه گردشگری در هر منطقه‌ای منوط به ارزیابی جاذبه ها و شناسایی پتانسیل ها است و وقتی ظرفیت ها را شناختیم و معرفی شد به توسعه پایدار در صنعت گردشگری دست پیدا خواهیم کرد.

وی در تعریف اکوتوریسم یا بوم گردی گفت: اکوتوریسم سفری مسئولانه به مناطق طبیعت است که موجب حفظ محیط زیست و بهبود کیفیت جوامع محلی می شود و بوم گردی، شکل پایداری گردشگری مبتنی بر طبیعت است که بر تجربه و درک طبیعت، یادگیری و بر توان‌های طبیعی استوار است.

این کارشناس محیط زیست در مورد ویژگی‌های اکوتوریسم خاطرنشان کرد: حفاظت از محیط زیست و بهبود جامعه محلی از جمله این ویژگیها است. مثلا در قم روستایی وجود دارد که به نوعی درگیر یک تعارض است و گردشگر را دوست ندارند و شاید بنا به رفتار گردشگران این تعارض به وجود آمده است.

علی اصل عنوان کرد: اکوتوریسم با طبیعت گردی متفاوت است و اکوتوریسم شکل ساده ای از گردش در طبیعت است اما در طبیعت گردی با تفکر و تجهیزات وارد می شویم تا با نگاهی علمی و پژوهشی طبیعت را بشناسیم.

وی اظهار کرد: وجود جاذبه های طبیعی در قم سرمایه های با ارزشی دارد که در توسعه پایدار اثرگذار است. در مناطق کویری با تاکید بر اکوتوریسم می توان زمینه رونق اقتصادی را ایجاد کرد.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: بوم گردان حرفه‌ای بهترین تجهیزات را با خود می برند و کمترین اثر را در طبیعت بر جای می‌گذارند و اکوتوریسم ابزاری قدرتمند در جهت حفاظت محیط زیست است و نیاز به آموزش دارد که باید طبق آمایش سرزمین صورت بگیرد.

علی اصل خاطرنشان کرد: اخیرا ایران میزبان 45 کشور جهان در کنوانسیون گردشگری و راهنمای گردشگری بود و در این اجلاس حتی ظرفیت های گردشگری در قم معرفی شد.

وی با اشاره به جاذبه‌های مختلف در قم یادآور شد: اغلب قم را با اقلیم خشک و کویری می شناسند در حالی که استان قم استانی تالابی به شمار می رود که دریاچه نمک و تالاب مروه و مسیله و حوض سلطان و تالاب بهشت معصومه از جمله آن است و حتی خرد تالاب های زیبا در آن وجود دارد. دریاچه نمک بزرگترین دریاچه آب شور بعد از ارومیه است و نگاه معدنی در آن وجود دارد که برای تورهای نجوم و کویر گردی و آموزشی و دیدن پرندگان و پستانداران مناسب است. همچنین حوض سلطان در 30 کیلومتری قم در حاشیه بزرگراه قم تهران واقع است که برای حیات وحش و عکاسی و ژئوتوریست و تورهای علمی و آموزشی بی نظیر است و این جاذبه ها واقعا برای توریست های خارجی منحصر به فرد است.

علی اصل تصریح کرد: تالاب بهشت معصومیه نیز تالابی مینیاتوری است که آب به طور دائم در آن وجود دارد و پرندگان زیبایی در آن دیده می‌شود. در این تالاب انواع و اقسام پرندگان قابل روئت است و حتی این تالاب پذیرای دسته عقاب های صحرایی است که از شمال آسیا مهاجرت می کنند و این تالاب یکی از مسیرهای این پرندگان به شمار می رود.

وی در مورد گنبد نمکی عنوان کرد: گنبد نمکی از جاذبه های دیگر است و کریستالهای نمکی بی‌نظیری دارد و فضایی زیبا ایجاد کرده است و توریست های خارجی علاقه ای به این نقطه دارند و این نقطه در 25 کیلومتری جاده قم ساوه و پشت دام شهر قرار دارد.

این کارشناس محیط زیست بیان کرد: توسعه فرهنگ گردشگری خود حافظ طبیعت و محیط زیست است و در این باره به فرهنگ سازی نیاز داریم و در قم مناطق حفاظت شده همانند پلنگ دره و کهندان و منطقه حفاظت شده کویری و کهک وجود دارد که توسط محیط زیست حفاظت می شود.

علی اصل با بیان اینکه منطقه پلنگ دره 36 هزار کیلومتر وسعت دارد، عنوان کرد: منطقه پلنگ داره جاذبه های طبیعی زیادی را دارد و در بهار زمان گل دهی شقایق های وحشی منطقه پلنگ دره از زیبایی خاصی برخوردار می‌شود و در این منطقه نیز حیات وحش دیده می شود.

وی در مورد برخی جاذبه های طبیعی قم گفت: در ایران 550 گونه پرنده وجود دارد که در قم 300 گونه پرنده دیده می شود. همچنین در قم قله های مرتفع مانند برف انبار با 3150 متر ارتفاع و قله پلنگ آبی و قله الوند وشنوه پرنده وجود دارد و جهت کوهنوردی مناسب است. همچنین در قم آبشارهایی داریم که در فردو و خاوه قرار دارد.

وی تاکید کرد:گردشگری در طبیعت علمی و تخصصی است و آداب خاصی را می طلبد که امیدواریم در این خصوص شاهد تغییر و تحولی شگرف در بوم گردی باشیم.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها