پرداخت تسهیلات 1700 میلیاردی برای ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از پرداخت حدود 1700 میلیارد تومان تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان کشور ظرف مدت یک سال خبر داد.

پرداخت تسهیلات 1700 میلیاردی برای ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان

ابوالفضل رضوی در نشست خبری امروز شنبه درباره روند واگذاری تسهیلات اشتغال پایدار به روستاییان گفت: قطعا درباره واگذاری این تسهیلات انتقاداتی وجود دارد ما پذیرای این انتقادات هستیم اما افرادی که انتقاد می‌کنند باید راه صحیح را نشان بدهند در غیر اینصورت ما در اجرای اهداف خودمان مصمم هستیم.

وی افزود:‌ در حال حاضر بیش از 98 درصد جمعیت روستایی کشور از برق روشنایی و حدود 91 درصد جمعیت آنها از جاده آسفالته بهره‌مند هستند اما آیا صرف ساخت مدرسه و توسعه فضای کالبدی آموزشی می‌توان توسعه روستاها را انتظار داشت. قطعا باید در مسیر رشد آموزشی کیفیت آموزشی نیز مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: قطعا ایجاد فضای مناسب کسب و کار به میزان زیادی به تسهیلات مالی بستگی دارد و حدود 20 درصد بستگی به تکریم ارباب رجوع و 64 درصد بستگی به تسهیلات اداری دارد. باید در پاسخ به افرادی که نسبت به روند واگذاری تسهیلات اشتغال پایدار به روستاییان انتقاد دارند اعلام کنیم که مقایسه تسهیلات واگذار شده به شهرها با روستاها باید مد نظر قرار گیرد. بیش از حدود پنج برابر تسهیلاتی که برای اشتغال روستاییان داده می‌شود در شهرها پرداخت تسهیلات داریم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تاکید کرد: اگر قبول داریم که حتی یک چهارم جمعیت کشور را روستاییان تشکیل می‌دهند به این نتیجه می‌رسیم که کمتر از 10 درصد تسهیلات در کشور به روستاییان پرداخت شده و از سوی دیگر برای جلوگیری از مهاجرت روستاییان و عشایر به شهرها باید گام‌های موثرتری همراه با برنامه ریزی دقیق در دستور کار قرار گیرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اینکه 70 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد را روستاییان تشکیل می‌دهند، افزود: با نگاه به این آمار باید بپذیریم که روستاییان امروز اقشار کم درآمد جامعه هستند، لذا این‌بار توجه باید به سمت کمک به اقشار فرودست جامعه باشد.

وی تاکید کرد:‌ درباره روش پرداخت تسهیلات به روستاییان ما شاخص‌هایی را مد نظر قرار دادیم از جمله اینکه پروژه‌های معرفی شده باید اشتغال پایدار داشته باشند و بانک‌ها نیز برای توجیه اقتصادی پروژه‌ها، طرح‌های تعریف شده را مورد بررسی قرار می‌دهند و در مرحله بعد تسهیلات به آنها پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: تا امروز که یک سال از آغاز پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال پایدار به روستاییان گذشته است 1700 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که این تسهیلات از محل قانون اشتغال پایدار روستایی به روستاییان و عشایر داده شده است.

وی تاکید کرد: تعداد اشتغال ایجاد شده از طریق پرداخت 1700 میلیارد تومان، 42 هزار شغل بوده و تعداد طرح‌های اجرا شده در کشور نیز 16 هزار طرح بوده است. همچنین تعداد طرح‌هایی که بانک‌ها قرارداد آنها را منعقد کرده‌اند یعنی متعهد به پرداخت تسهیلات شده‌اند 18 هزار طرح بوده است که مشاغل ایجاد شده ناشی از این قراردادهای منعقد شده حدود 52 هزار شغل است. به این ترتیب امروز و در این مرحله از اجرای طرح پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار روستاییان شاهد توقف مهاجرت از سمت روستاها به شهرها هستیم و در برخی روستاها که تعداد آنها اندک است نیز شاهد مهاجرت معکوس هستیم.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها