حراج میراث ایران؛ گزارشی درباره مزایده ۱۹ بنای تاریخی

وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به تازگی اعلام کرد که ۱۹ بنای تاریخی برای فروش به مزایده گذاشته خواهد شد و این مزایده در اردیبهشت‌ماه جاری و با عنوان «نهضت واگذاری حق بهره‌برداری بناهای تاریخی» برگزار می‌شود.

حراج میراث ایران؛ گزارشی درباره مزایده ۱۹ بنای تاریخی

فروش ۱۹ بنای تاریخی توسط دولت ابراهیم رئیسی با واکنش‌های منفی فراوانی روبرو شد. این بناها شامل خانه دانشمندی، خانه آقایی‌زاده، حمام قلعه، خانه بهادرالملک، گراند هتل، خانه فخر راور، کارخانه حناسایی، ارگ راین، باغ هرندی، خانه اوشیدری، خانه ابراهیمی، حمام سالار، کاروانسرای زعفرانیه، کاروانسرای مهر، کاخ ناصرالدین‌میرزا، خانه سرهنگ ایرج، عمارت اربابی لیقوان، کاروانسرای گوئجه بئل و کاروانسرای جانانلو است. 

 اگر بنا باشد، وزارت صنایع‌دستی و میراث ‌فرهنگی و به‌تبع آن صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری، تمام آثار تاریخی را برای بهره‌برداری واگذار کنند، دولت چه نقشی در حفظ آثار تاریخی کشور دارد؟ آیا باید منتظر ماند تا تخت‌جمشید، آرامگاه حافظ و سعدی و میدان نقش‌جهان نیز برای بهره‌برداری به مزایده گذاشته شوند؟ 

بیشتر بخوانید: شاید مجبور شویم کیش، قشم و خوزستان را بفروشیم تا بتوانیم حقوق بازنشستگان را بدهیم

 احسان ایروانی، رئیس سابق صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری گفت: «آنچه که اهمیت دارد این است که هر اثری پیش از آنکه به صندوق برای واگذاری سپرده شود باید از صافی نفیس بودن یا نبودن بگذرد تا این چنین در ماجرای واگذاری حدس و گمان و مسئله به وجود نیاید، پس اگر کوتاهی باشد قطعاً این کوتاهی از سوی وزارت میراث ‌فرهنگی است.» 

او افزود: «بخش خصوصی هم اثر را به فرض اینکه نفیس نیست گرفته و در آن سرمایه‌گذاری می‌کند و هر اتفاقی هم که بیفتد، ربطی به بخش خصوصی ندارد.» 

همچنین کامبیز مشتاق‌گوهری، فعال حوزه میراث‌ فرهنگی نیز گفت که «واگذاری‌ها پرابهام است و معلوم نیست که این واگذاری‌ها به چه شرکت و اشخاصی است و اساساً جزئیات آن به چه نحو است؟ آیا صرف سود رساندن به یک گروه خاص این اتفاق می‌افتد یا هدف این است که اثر برای مردم ایران جاودانه باقی بماند؟ آن هم در کشوری که اوضاع گردشگری آن ورشکسته است و اساساً تعداد بسیار اندک گردشگر خارجی کمکی به رونق آن نمی‌کند.» 

گفتنی است پیش از این نیز شماری از آثار تاریخی مانند خانه سرهنگ ایرج و کاخ ناصرالدین میرزا نیز به مزایده گذاشته شده بودند، اما سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری آن‌ها ناکام مانده بود. 

این اقدام در چهارچوب طرحی انجام می‌شود که «مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت» نامیده شده است و به امضای علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی رسیده است. 

هنگامی که مفاد این مصوبه محرمانه منتشر شد، واکنش‌های منفی فراوانی به دنبال داشت و حتی حسن سبحانی نیا استاد دانشگاه و نماینده چند دوره مجلس که از چهره‌های نزدیک به حکومت نیز در صفحه توییتر خود نوشت که از این مصوبه به وحشت افتاده است. 

سبحانی نیا نوشت: «در زندگی کاری‌ام مواقع بسیاری بوده است که حتی از شنیدن بعضی از تصمیمات اقتصادی که توسط مقاماتی اتخاذ می‌شد، وحشت داشتم و از خسارت‌هایی که در فقدان آگاهی از سازوکار و پیامد تصمیمات، متوجه جامعه می‌شد بر خود می‌لرزیدم، تصمیم اخیر «مولدسازی دارایی‌های دولت» در صدر آن موارد است.»

منبع: روزنامه سازندگی
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    0

    وقتی که حاظرند قشم و کیش و خوزستان را به علت بی لیاقتی و دزدی بفروشند فروش میراث فرهنگی جای تعجبی ندارد.....

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بوی گند قاجاریه به مشام میرسد

  • ناشناس
    0

    بی عرضه هاکل مملکت رو دارن حراج میکنند؛آخروعاقبت مسئولان بیسواددریک کشورهمینه!

  • ناشناس
    0

    خیرهای عجیب و بد و مشکوک از این دولت شنیده می شود. از قرار دادهای محرمانه 25 ساله با چین و روسیه و فروش میراث فرهنگی و گم شدن جواهرات ملی و سر در آوردن اشیای تاریخی در فرودگاههای مختلف و مطرح کردن فروش قشم و کیش و خوزستان و ....... .

  • زیر ساختی
    1

    واقعا پرداخت حقوق کارمندان پر سابقه که آویزان شرکت خود هستند خیلی سخته

  • ناشناس
    0

    من نمیدانم این چه سخن گفتن است مسعولان یک چیزی میگویند انگار قورباغه در مرداب اواز میخونه

  • ناشناس
    0

    چه عذابی در انتظار وطن فروشان و خائنان است ،شب دراز است و قلندر بیدار

  • ناشناس
    0

    هنوز اسکل زیاد داریم !

  • علی
    0

    بیچاره مردم که در این زمان زندگی میکنند.........

  • فاطمه حیدری
    1

    بیت احزان امامزاده صدر را جمع کردند الان در اخرین ایستگاه اردبیل یک دشت دهها کیلومتر مشرف به مغان روبروی جزم امامزاده است و حریم زنده است. ابرها بالای کشتزار تا زمین می رسند و نهر مزرعه روبروی امامزاده است که عصرها قورباعه ها غور غور می کنند و حریم زنده است که محل قتل پنهان امامزاده با موقعیت اراضی خارج روستای کلخوران به دست کدخدا است
    ان ور هم روستای خرابات محل زندگی دو برادر است امده همه را قااطی، شهر کند و خرابات صحرا اینها نمی فهمد

  • فاطمه حیدری
    0

    اردبیل یک شهر دست نخورده خرابات با خانه های اجری کوچه امامزاده حلیمه خاتون در مرکز شهر و خود امامزاده و همسایه هایش، اجری با صفا که ادم نمی شه کفت و فقط باید رفت و حس، گرفت خلاصه می گه خانه قدیمی همسایه را هتل و نمای خود امامزاده را سنگ مرمر می کنم
    رییس قبلی اوقاف هم می گه حیف میراث نگذاشتند در حیاط تاریخی امامزاده برادر حسینیه بزرگ بژنم!!!!
    انگار جا برای زدن حسینیه داخل شهر قحطه و نمی فهمد حال هوای خلوت بیت حزین امامزاده در تخته از بین می رود
    خود امامزاده قذیم به خواب امده بود که کنار حرمم جایخانه بزرگ نزنیدـسید حمزه بیت احزان تاریخی اش مانده و در تخته سبژ، ساده دارد از بس قدیم گریه کرده اند خانه شان مانده

  • ناشناس
    0

    کل ایرانو مولد سازی کنید .یه وقت میبینی نشستی تو خونه ات یه عرب وارد میشه میگه خالی کن دولتت خونه تا فروخته به من .مولد ساخته .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها