پیشنهاد تأسیس خانه فرهنگ شمس / معرفی مفاخر ایران در قونیه

عضو ایرانی بنیاد مولانا گفت: ایران می‌تواند از حضور گردشگران خارجی در زمان بزرگداشت مولانا برای معرفی مفاخر خود در قالب داشتن یک مرکز فرهنگی به نام خانه فرهنگ شمس استفاده کند.

پیشنهاد تأسیس خانه فرهنگ شمس / معرفی مفاخر ایران در قونیه

به گزارش خبر فوری ، فروزنده اربابی تنها عضو ایرانی بنیاد مولانا درباره ظرفیت معرفی مفاخر ایرانی در کنار مولانا در شهر قونیه ترکیه به خبرنگار مهر گفت: حدوداً از ده ۱۵ سال پیش تا امروز ایرانی‌ها به قونیه می‌روند زمانی که من می‌رفتم کسی نبود مگر پژوهشگران و مثنوی پژوهان. بعد از حکومت اردوغان که تقریباً به این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام رسیدگی شد، ایرانی‌های زیادی هم به این شهر رفت و آمد کردند. به نحوی که این روزها در هفته بزرگداشت مولانا چندین پرواز مستقیم به قونیه داریم. همچنین تورهای گردشگری زیادی نیز وجود دارد که با پرواز مستقیم برای چهار روز از ۷ میلیون شروع شده و تا ۱۰ میلیون تومان هم قیمت دارند.

وی ادامه داد: دفاتر مسافرتی برای اینکه برنامه‌های متنوعی برای مردم داشته باشند، از هنرمندان دعوت می‌کردند تا برنامه‌ای داشته باشند. ولی متأسفانه زمانی که یکی از این آژانس‌ها برنامه‌ای داشت، به مهمانان آژانس دیگر اجازه شرکت در آن برنامه را نمی‌داد بارها می‌دیدم در میان ایرانی‌ها درگیری بوجود می‌آمد این نشان می‌داد که دفاتر مسافرتی هماهنگی لازم را با یکدیگر ندارند. یا دیده می‌شد که گروههای آماتور موسیقی در لابی هتل‌ها برنامه اجرا می‌کردند که درست نبود.

اربابی بیان کرد: بزرگداشت مولانا ۱۰ روز در آذرماه طول می‌کشد (از ۷ تا ۱۷ دسامبر) و در این مدت چندین هزار ایرانی شرکت می‌کنند. ایرانی‌ها در قونیه به دیدن سماع و موزه مولانا و … می‌روند بنابراین برنامه به اندازه کافی دارند. ولی شاید حدود ۷۰ درصد از افرادی که در زمان وفات مولانا به قونیه می‌روند برای هفتمین و یا هشتمین بار است که سفر می‌کنند بنابراین دیدن این مراکز برایشان تکراری است پس باید برنامه‌های دیگری برای آنها داشت. این افراد معتقدند که مولانا یک عارف بزرگ بوده و به آنها آرامش می‌دهد برای همین هست که بارها به قونیه می‌روند. در این میان بسیاری از افراد مذهبی هم حضور دارند.

اربابی ادامه داد: دولت ترکیه کار خودش را می‌کند پنل برگزار کرده، نشست‌های تخصصی با حضور اساتید ترک و ایرانی برگزار می‌کند و کارهایی از این قبیل که معمولاً هم به زبان ترکی است. خیلی از مردم حال و حوصله پنل را ندارند چون بیشتر در دانشگاه برگزار می‌شود و اطلاع رسانی درستی انجام نمی‌شود. در میدان موزه مولانا نیز چادری برپا می‌کنند و میزهایی برای تبادل فرهنگی میان مردم که به انگلیسی و فارسی و ترکی مشاعره برپا می‌شود و از مردم برای گفتگوی فرهنگی آزاد دعوت کرده و با چای و قهوه پذیرایی می‌کنند.

پیشنهاد تأسیس خانه فرهنگ شمس / معرفی مفاخر ایران در قونیه

او درباره حساسیت ایرانی‌ها نسبت به مولانا نیز گفت: برخی می‌گویند که ترک‌ها مولانا را مصادره کرده‌اند که به نظر من درست نیست. چون درک نمی‌کنند که مولانا در اینجا یک عمر زندگی کرده و از زندگی در این شهر و در کنار مردمش راضی بوده و مثنوی و دیوان را نیز اینجا سروده است. در مراسم دفنش هم که از صبح تا غروب طول کشیده، مردم بدرقه بسیار با شکوهی از او کرده‌اند. ترک‌ها و مخصوصاً مردم قونیه مولانا را به عنوان آدم بزرگ و مذهبی می‌شناسند. بیشتر آنها زمانی که به آرامگاه او می‌روند کتاب دعا و قرآن در دست دارند. ایرانی‌ها هم مثنوی به دست می‌گیرند.

وی افزود: ما بهترین فرصت را در این ایام داریم پس می‌توانیم برنامه‌های متعددی هم داشته باشیم از جمله اینکه خانه‌ای داشته باشیم که در آن تفسیر مثنوی یا شعرخوانی انجام شود و یا افراد و اساتید ایرانی را دعوت کنیم. ترک‌ها هم بابت این موضوع پولی از ما نمی‌گیرند. آنها می‌گویند اگر سفارت و یا مقام فرهنگی و دولتی این درخواست را داشته باشد با کمال میل انجام خواهیم داد. این خانه فرهنگ می‌تواند به اسم شمس باشد چون مولانا آنجاست و نمی‌توان گفت که خانه فرهنگ مولانا را داشته باشیم. حتی می‌توان از ظرفیت دانشجویانی که در دانشکده‌های سلجوق و یا استانبول وجود دارد نیز بهره ببریم. یا اینکه بروشورهایی از جاذبه‌های گردشگری و زیارتی مانند خراسان، آرامگاه شیخ عطار و باباطاهر و مقام شمس که چند سال است دولت نتوانسته در ایران کاری برای آن انجام دهد، تهیه کنیم. می‌توانیم پذیرایی ایرانی داشته باشیم و یا تفسیر قرآن، مثنوی شاهنامه و یا حافظ انجام شود. اگر ما برای ایرانی‌هایی که همیشه به این مراسم می آیند برنامه داشته باشیم دیگر آنها از فرط بی برنامگی ساعت ۳ صبح شروع به دف زدن در میدان نمی‌کنند! این افراد اگر اهل بینش نباشند به گرایشات ظاهری سوق پیدا می‌کنند.

اربابی بیان کرد: آمار گردشگران قونیه از همه جای دنیا در طول یک سال ۵ میلیون نفر است که این آمار تنها در ۱۰ روز مراسم گرامیداشت مولانا به چندین هزار نفر می‌رسد. بنابراین می‌توان از این فرصت استفاده کرد و مفاخر ایرانی را به آنها معرفی کنیم.

وی همچنین درباره برنامه امسال نیز گفت: امسال در مراسم سالروز وفات مولانا سفیر ایران و سفرای کشورهای دیگر که در ترکیه مقیم هستند، به دعوت اردوغان در مراسم شرکت کرده بودند سفیر ایران هم برای اولین بار به این مراسم آمده بود. ما خوشحال می‌شویم که سفیر در این برنامه‌ها حضور داشته باشد.

72

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها