آشنایی با خاویار الماس ایرانی و نحوه سرو آن

ماهیان خاویاری ایران، گران ترین نوع خاویار را در جهان تولید می کنند. در بین تمام خاویارهای ایرانی، خاویار الماس که متعلق به گونه آلبینو بلوگای دریای خزر است، با رنگ روشن خود، باارزش ترین خاویار در جهان به شمار می رود.

آشنایی با خاویار الماس ایرانی و نحوه سرو آن

 خواص بی نظیر و رنگ درخشان این خاویار، آن را در جهان، مشهور و بسیار پرطرفدار کرده است. کمیاب بودن خاویار محبوب الماس به این دلیل است که ماهیان خاویاری تولیدکننده آن، برای تولید این تخم های باارزش، باید به سن 100 سالگی برسند. این دانه های درخشان، با طعم تازه کره ای بلوگا و عطر منحصربه فرد خود، لذیذترین و لطیف ترین خاویاری هستند که خوردن آن ها شما را به حالتی رویایی خواهد رساند.

خاویار الماس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ایرانیان باستان، اولین افرادی بودند که طعم خاص خاویارهای الماس را چشیدند و معتقد بودند که این خاویارها، دارای خواص تقویتی بسیار زیادی هستند. این نوع خاویار، به دلیل نادربودن، پرطرفدارترین و گران ترین خاویار در جهان است و همان طور که گفتیم، توسط ماهیان خاویاری آلبینو تولید می شود. نام الماس، نه تنها به دلیل ظاهر الماس مانند، بلکه به دلیل قیمت بالای این خاویار، به آن داده شده است، این تخم ماهی نادر و فوق العاده زیبا که از نظر طعم، بافت و عطر، پیر و درعین حال جوان است، همگان را مسحور خود می کند.

اندازه دانه های این خاویار، از 5/1 تا 5/2 میلی متر متغیر است و رنگی درخشان و بافتی صاف دارند. خاویار باکیفیت الماس، طعمی شبیه خاویار بلوگا و ظاهری غنی و خامه ای دارد این نوع تخم ماهی، بافت اسفنجی تری نیز نسبت به خاویار ماهی های جوان  دارد. این خاویار را با ظرافت نمک می زنند تا طعم آجیلی و خامه ای متمایز خود را بهتر نشان دهد.

دانه های این خاویار، طعم و بوی ماهی ندارند و رایحه ای ملایم و تازه، با طعمی خامه ای، کره ای و کمی شور، شبیه به طعم بادام، در دهان ایجاد می کنند. به دلیل طعم فوق العاده و همچنین خواص خاویار الماس ایرانی، متخصصان واقعی حاضرند تا هزاران دلار برای خرید این نوع خاویار پرداخت کنند.

خاویار الماس را چگونه باید سرو کرد؟

نحوه سرو خاویار، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا این دانه ها بسیار حساس هستند، خیلی سریع فاسد می شوند و ممکن است طعم ظرف را نیز به خود بگیرند. با توجه به این موضوع، اگر می خواهید طعم واقعی این خاویار را بچشید برای سرو آن، باید به چند نکته توجه داشته باشید:

  • ظرف سرو خاویار

خاویار مشهور الماس بسیار حساس است و باید در یک ظرف غیرفلزی سرو شود تا طعم متمایز آن تغییری نکند. اغلب، مقداری یخ در یک ظرف بزرگ قرار می دهند و ظرف حاوی خاویار را روی آن می گذارند تا خاویار، در زمان سرو، در دمای مناسب نگه داری شود.

ظرف خاویار ایرانی الماس، می تواند از جنس چوب، صدف یا شیشه باشد. این ظروف، برخلاف ظروف فلزی، هرگز با خاویار واکنش نشان نمی دهند و در نتیجه، طعم واقعی خاویار عوض نمی شود. ظروف فلزی پلمپ شده این خاویار نیز با لایه ای از قلع پوشانده می شوند تا فلز آن ها، در طعم خاویار نفوذ نکند.

  • خام یا پخته؟

به طور معمول، خاویار را به صورت خام و نمک زده مصرف می کنند تا عطر و طعم دریا بیشتر درک شود؛ اما برخی خاویارها نیز به صورت پاستوریزه در بازار عرضه می شوند و مدت زمان نگهداری بالایی نیز دارند. این نوع خاویار، برای زنان باردار که به خاویار خام، به دلیل آلودگی های احتمالی، حساس هستند توصیه می شود.

به  طور کلی خاویار را نباید به هیچ عنوان در زمان سرو پخت. هر چه خاویار سرد تر و تازه تر باشد، طعم جذاب تری در دهان ایجاد می کند؛ از طرفی حرارت و پختن نیز بافت خاویار را خراب می کند.

  • سرو خاویار الماس با انواع غذاها

بهترین مدل سرو برای خاویار منحصربه فرد ایرانی، قراردادن آن روی یخ و خوردن آن به تنهایی است؛ اما برخی از افراد، برای تنوع، دوست دارند که آن را همراه با برخی از غذاها میل کنند. درست مانند بسیاری از انواع دیگر خاویار، نحوه سرو خاویار لذیذ الماس نیز بسیار ساده و آسان است. این خوراکی خوشمزه را می توان روی نان تست، پاستا یا کراکر سرو کرد. در زمان سرو، باید مراقب بود که خاویار دست نخورده باقی بماند تا طعم آن تغییری نکند.

2

مدت ماندگاری و نحوه نگهداری خاویار الماس به چه صورت است؟

این نوع خاویار، یک غذای لوکس است که هر دانه آن ارزش بالایی دارد؛ به همین دلیل نیز کیفیت بسته بندی، نحوه نگهداری و حتی نحوه سرو آن، بسیار تخصصی است و نیاز به رعایت برخی از نکات دارد.

خاویارهای الماس، بعد از استخراج از شکم ماهی، به دقت شسته و نمک زده می شوند و در نهایت، آن ها را در قوطی های کوچک مخصوص خاویار، بسته بندی و پملپ می کنند. معمولا وزن اکثر قوطی ها 15، 30، 50، 100، 250 گرمی است که هر 15 گرم آن برای یک وعده مناسب است. قوطی های خاویار خام، باید از زمان تولید تا زمان مصرف در یخچال و دمای خنک نگهداری شوند تا کیفیت، بافت و خواص آن حفظ شود.

خاویار ایرانی الماس، دانه های بسیار لطیفی دارد و به همین دلیل نیز بهتر است بعد از استخراج از شکم ماهی، سریع تر مصرف شود. تاریخ انقضای الماس خام، معمولا 6 هفته بعد از تولید است که روی محصول درج می شود؛ هر چند خاویارهای پاستوریزه یا خیلی نمکی را می توان به مدت بیشتری نیز نگهداری کرد.

دانه های خاویار، در مجاورت هوا خیلی سریع فاسد می شوند و به همین دلیل نیز بعد از بازکردن پلمپ بسته بندی، بهتر است آن را در یک وعده مصرف کنید؛ اما اگر مقداری از آن باقی ماند، آن را در یک ظرف دربسته و در یخچال قرار دهید و تا حداکثر 3 روز مصرف کنید. هر چه خاویار الماس ایرانی بازشده بیشتر در یخچال بماند، طعم خود را بیشتر از دست می دهد و حتی موجب مسمومیت نیز می شود.

3

 خاویار اصل ایرانی را از کجا باید بخریم؟

خاویار، یک غذای گران قیمت است که برخی مواقع سودجویان، به روش های مختلف، آن را به شکل تقلبی در بازار و با قیمت های پایین تر می فروشند. خرید مطمئن خاویار الماس، باید از فروشگاه های مجاز انجام شود تا ارزش پولی را که می پردازید داشته باشد. باهو خاویار، با تولید و عرضه با کیفیت ترین انواع خاویار، سال هاست که توانسته نظر مشتریان خود را جلب کند. این فروشگاه، یک مجموعه بزرگ است که تمام مجوزها و گواهی نامه های مرتبط با تولید و عرضه خاویار را دارد و می توانید آن ها را برای اطمینان در سایت باهو خاویار مشاهده کنید. برای خرید و اطلاع از قیمت های روز، با کارشناسان فروش باهو خاویار تماس بگیرید.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    حالا که خاویار ما ایرانیهارا مسولین مجانی خوردهاند ما هم نمیتوانیم خاویار بخوریم .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها