آیا لیزر تیرگی پوست را از بین می برد؟

آیا دقت کرده اید پوست ما بعد از گذشت زمانی تیره می شود؟ چرا برخی قسمت های بدن تیره تر از سایر نواحی بدن می شود؟ چه عواملی باعث تیره شدن پوست می شود؟ آیا می توان به روش های سفید کردن پوست اعتماد کرد؟آناتومی پوست

آیا لیزر تیرگی پوست را از بین می برد؟

بزرگترین ارگان بدن پوست می باشد.پوست، در برابر عوامل بیرونی از بدن محافظت می کند.

از این رو باید به خوبی از آن مراقبت کنید. نه تنها با مراقبت از پوست از پیری زودرس پوست جلوگیری می کنید و ظاهری جوان تر و لطیف تر به پوستتان می دهید، بلکه باعث تقویت سطح دفاعی بدن در برابر سموم اطرافتان می شوید. ضمن اینکه پوست یک علامت هشدار دهنده فوق العاده می باشد که تغییرات آن نشان دهنده مشکلات داخلی بدن است.

انواع پوست

یکی از عوامل بیرونی نور خورشید می باشد. در بدن سلول هایی به نام ملانوسید وجود دارد که تولید رنگدانه می کند. به همین دلیل افرادی که در نواحی خط استوا زندگی می کنند دارای رنگ پوستی تیره هستند. افرادی که دارای تیپ پوستی ۱ هستند در مناطق اسکاندیناوی دارای رنگ پوست سفید هستند و در معرض نور خورشید پوست آنها قرمز می شود. تایپ پوستی ۲ و ۳ یکی دیگر از انواع پوست ها می باشد. افرادی که در خاورمیانه و بخشی از ایران زندگی می کنند از این نوع تایپ پوستی دارند. پوست های تایپ ۴، ۵ و ۶   دارای پوست تیره هستند که در مناطق آفریقا زندگی می کنند زیرا در این بخش از زمین فاصله خورشید از زمین نزدیک است.پوست ما ایرانی ها از نوع ۱ می باشد که در مقابل نور خورشید از خود واکنش نشان می دهد که این واکنش همان تغییر رنگ و تیرگی پوست می باشد.

علت تیرگی پوست چیست؟

تیره شدن پوست یکی از مشکلات پوستی است که به دلایل مختلف ایجاد می شود که اثر نامطلوبی بر روحیه فرد می گذارد. لکه های تیره بر روی پوست، اغلب به دلیل تغییرات داخلی یا عملکرد نامطلوب اندام ها به وجود می آید. آیا تا به حال دقت کرده اید که به تازگی قسمت هایی از پوست صورتتان تیره شده یا لک هایی تیره بر روی پوستتان بوجود آمده است که در حال بدتر شدن است؟ در این حالت از نظر پزشکی شما دچار تیرگی پوست شدید که در اثر مصرف بیش از اندازه ملانین به دست می آید.

اگرچه این بیماری مضر نیست، اما شخص بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد.  

مهم ترین عواملی که می تواند موجب تیرگی پوست شود، شامل:

  • بیماری های مزمن
  • ترس، ناامیدی، نفرت، حسد
  • استفاده بیش از حد از مسهل ها

از دیگر عواملی که می تواند بر میزان و کیفیت رنگدانه ها و سلول های رنگ دانه ساز تاثیر گذاشته و باعث تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه های صورت شوند عبارتند از:

  • بیماری ها و اختلالات ارثی و ژنتیکی
  • بیماری های سوخت و ساز سلولی
  • بیماری های هورمونی
  • بیماری های التهابی
  •  
  • عفونت های موضعی پوست
  • داروها
  • سوء تغذیه و علل تغذیه ای که شامل کمبود ویتامین ها می شود.

عوارض تیرگی پوست

  گاهی این تغییرات باعث بروز مشکلات روحی و اجتماعی در افراد شده بخصوص در افرادی که به دلیل نوع شغل خود تماس چهره به چهره دارد، می تواند اثر منفی بر روابط اجتماعی شده و حتی باعث افسردگی در او شود. از این رو شناخت اختلالات رنگ دانه ای و درمان سریع آن مهم است و گاهی درمان های اشتباه می تواند مشکلات بیمار را افزایش دهد.

لک پوستی چیست؟

 

ممکن است بخشی از پوست دچار تیرگی و ایجاد لک هایی به رنگ قهوه ای می شود که به آن بیماری ملاسما یا لک های دوران بارداری می گویند. مهم است بدانید این بیماری ژنتیکی است. در هورمون های جنسی مانند استروژون و پروژسترون تاثیرگذار هستند. این لکه ها بر روی گونه ها، پل بینی، پشت لب و حتی پیشانی مشاهده می شود. عواملی دیگری از جمله مصرف داروهایی که هورمون های استروژن را تقویت می کند، تیروئید و مهم تر از همه نور خورشید و نور مصنوعی (نور موبایل، لب تاپ، تلویزیون) باعث ایجاد این لک های پوستی می شود.

درمان لک های پوستی  

 

وقتی عامل این بیماری بیرونی می باشد، درمان نمی شود اما کنترل می شود. بنابراین اگر در فضای مجازی درمان قطعی لک های پوستی مشاهده کردید، بدانید واقعیت ندارد. همچنین استفاده از روش های خانگی که در فضای مجازی مشاهده می کنید نه تنها به درمان کمکی نمی کند بلکه باعث بروز التهاب و افزایش لک در پوست می شود که قابل درمان نیست.

می توان لک های ملاسما را با لیزر از بین برد یا کمرنگ کرد اما اگر مراقبت های لازم صورت نگیرد مجدد این لک ها در پوست ظاهر می شود.

تلاتلات

  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید که هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.
  • استفاده از داروهای موضعی هیدروکینول با دوز پایین که برای لک های سطحی استفاده می شود.
  • استفاده از لیزر که برای لک های عمقی استفاده می شود.

نکته مهم

اگر پاکسازی و لایه برداری پوست توسط متخصص و پزشکی که مسلط به آناتومی پوست می باشد انجام نشود، به لایه زیرین پوست رسیده و آسیب آن تا آخر عمر برای شما باقی می ماند. عمق لایه های پوستی بسیار ظریف و حساس می باشد و نفوذ به لایه های پوستی حتی یک دهم میلیمتر به پوست آسیب می رساند.

برخی لک های پوستی سطحی هستند و در قسمت اپیدرم پوست قرار گرفته اند که با دارو و پمادهای ساده از بین می روند.

  • برخی لک ها در عمق پوست قرار گرفتند.
  • برخی لک ها نیز ترکیب سطحی و عمقی هستند.

درمان تیرگی پوست با لیزر

  همان طور که اشاره کردیم بخشی از قسمت های بدن از سایر قسمت های دیگر تیره تر هستند مانند زیربغل، کشاله ران و ناحیه تناسلی. برای روشن کردن این نواحی از لیزر CO2 فرکشنال استفاده می شود که در چند جلسه با توجه به نوع پوست پوست روشن می شود.

پیشگیری از تیرگی پوست

  بدانید از مهم ترین عوامل موثر بر سلامت پوست داشتن خواب کافی و به موقع می باشد. کم خوابی، پرخوابی، به وقت خود نخوابیدن ، آب کم و برنامه غذایی نامناسب تاثیر نامطلوبی بر سلامت پوست و زیبایی دارد. جالب است بدانید یک یا دو روز بی خوابی کافی است تا پوست کدر و زیر چشم گود و تیره شود. بعد از چند ماه و حتی چند سال چین و چروک هایی بر روی پوست ایجاد می شود.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها