قلعه استوبنیکا: قلعه بحث برانگیز قرون وسطایی جهان امروز لهستان/ عکس

از زمانی که قلعه استوبنیکا برای اولین بار در لهستان سرتیتر خبرها شد، بیش از پنج سال می گذرد، و اگرچه موضوع اصلی چندین اختلاف در دادگاه و اخراج مقامات رسمی دولتی بوده است، معمای پیرامون ساخت به سبک قرون وسطایی همچنان باقی است.

قلعه استوبنیکا: قلعه بحث برانگیز قرون وسطایی جهان امروز لهستان/ عکس

ساخت قلعه استوبنیکا در سال ۲۰۱۵ آغاز شد، اما تا به سال ۲۰۱۸ مورد توجه ملی قرار نگرفت، در این زمان مردم شروع به تعجب کردند که این سازه عظیم الجثه چیست که در کنار یک منطقه حفاظتی طبیعی شناخته شده در محلی قرار دارد که به نظر میرسد جزیره‌ ای مصنوعی در دریاچه استوبنیکا باشد.

 در فضای مجازی عکس‌های هوایی از یک قلعه قرون وسطایی ۱۵ طبقه پخش شد که از میان بهشت طبیعی بکر واقع در ۵۰ کیلومتری شهر پوزنان برخاسته، و حس کنجکاوی مردم را برانگیخت.

این ساختمان چه بود، صاحب آن چه کسی بود و با توجه به موقعیت مکانی آن در کنار منطقه تحت حفاظت ویژه پرندگان (۲۰ گونه) در شبکه نچرا ۲۰۰۰ (Natura 2000)، چگونه مجوز ساخت و ساز آن را دریافت کردند؟

از زمانی که قلعه استوبنیکا برای اولین بار در لهستان سرتیتر خبرها شد، بیش از پنج سال می گذرد، و اگرچه موضوع اصلی چندین اختلاف در دادگاه و اخراج مقامات رسمی دولتی بوده است، معمای پیرامون ساخت به سبک قرون وسطایی همچنان باقی است.

تا سال‌ ها، هیچ‌ کس نمی‌ دانست که صاحب قلعه استوبنیکا کیست. برخی شک داشتند که این پروژه میلیاردر یان کولچیک است که در سال ۲۰۱۵ درگذشت اما برخی از نظریه پردازان توطئه بر این باورند که او مرگ خود را جعل کرده است، در حالی که بیشتر منابع قرن مدعی هستند که این پروژه متعلق به پزشک و تاجر پاول ان است.

11

سرمایه ی ساخت و ساز نیز موجب بحث بوده است و برخی منابع خبری ادعا می کنند که این بودجه از حساب های برون مرزی آمده است.

هم اکنون هدف از ساخت نیز مورد مشاجره است. در عین حال که وکلای سازنده اصرار دارند که قلعه استوبنیکا منزل شخصی موکل آنها خواهد بود، مدتها است که گمانه زنی ها بر تبدیل آن به یک هتل تجملاتی یا تبدیل به یک مجتمع مسکونی برای ثروتمندان و توانمندان است.

باور این موضوع برای بسیاری از مردم دشوار است که شخصی، صرف نظر از میزان ثروتش برای یک اقامتگاه شخصی ۴۰۰ میلیون زلوته (۹۱ میلیون دلار) پرداخت کند.

22

هنگامی که عکس‌های قلعه عظیم استوبنیکا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۸ در فضای مجازی پخش شد، موجب خشم بسیار فعالان محیط‌ زیست و عامه ی مردم شد. در سال‌های بعد، محققان در مورد چگونگی دریافت مجوزهای ساختمانی و اینکه آیا سازنده می‌ توانست تا این حد نزدیک به یک منطقه ی حفاظت شده طبیعی ساخت و ساز کند و در عین حال یک جزیره مصنوعی در دریاچه استوبنیکا بسازد، مدارکی جمع‌ آوری کردند.

در ژوئیه ۲۰۲۰، دفتر دادستانی منطقه در پوزنان ۶ نفر از جمله وکلای سرمایه گذار، یک معمار و مقامات رسمی محلی را متهم ساخت. در همان سال استاندار این استان از سمت خود عزل شد. در ابتدای سال ۲۰۲۱، دفتر مرکزی مبارزه با فساد تحقیقات دیگری را در مورد سوء ظن به تامین مالی سرمایه‌ گذاری ‌ها از طریق پولشویی (انتقالات از حساب‌ های برون مرزی قبرس) آغاز کرد.

در اوت ۲۰۲۱، سربازرس نظارت بر ساخت و ساز (GINB) پروانه ساخت قلعه استوبنیکا را باطل کرد، اما سازندگان فوراً درخواست تجدید نظر در مورد این تصمیم را دادند و از آن وقت تا کنون ساخت و ساز ادامه دارد. عکس ‌های اخیر و فیلم ‌های هوایی نشان می ‌دهند که نمای بیرونی این مجتمع به سبک قرون وسطایی تقریباً کامل شده است و یک برج ۹۰ متری را در بر میگیرد که از مرکز آن سر به آسمان کشیده است.

منابع نزدیک به پروژه تخمین می زنند که قلعه استوبنیکا حدوداً تا سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد، در حالی که دیگران پیش بینی می کنند که ممکن است به دلیل موقعیت مکانی بحث برانگیز آن در کنار یک منطقه حفاظت شده طبیعی، به تخریب توسط دولت منتهی شود. تنها امر قطعی این است که سرنوشت آن در حال حاضر نامعلوم است.

33

منبع: صبح بخیر
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها