روزنامه گردی ۲۱ خرداد ۱۳۵۸؛

وزیر «ارشاد ملی» دولت بازرگان: مطبوعات به هیچ وجه سانسور نخواهند شد

غرب استقلال فکری ما را گرفته است. این جمله که تیتر اول روزنامه ۱۲ صفحه ای کیهان در ۴۴ سال قبل چنین روزی، دوشنبه ۲۱ خرداد سال ۱۳۵۸ است اختصاص دارد به سخنان امام‌خمینی در دیدار با اعضای شورای مرکزی آمار ایران.

وزیر «ارشاد ملی» دولت بازرگان: مطبوعات به هیچ وجه سانسور نخواهند شد

کیهان همچنین در خبری دیگر به نکات تازه ای از قانون اساسی جدید اشاره کرده و نخست وزیر بازرگان هم در گفتگویی با شبکه های تلویزیونی اروپایی و آمریکایی ملی کردن بانکها را منطبق با قوانین اسلامی دانسته است. خبر دیگر اینکه ده هزار تن گوشت از استرالیا خریداری می‌شود و اینکه گوشتهایی که رژیم گذشته از خارج می خرید مرغوب نبود. حسن نزیه هم در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه هشدار داده اگر دولت تقویت نشود خطر، ایران را تهدید می کند و روحانیون باید به برچیدن کمیته ها کمک کنند. شهرداری تهران هم در اطلاعیه ای از مردم خواسته از خرید زمین در منطقه شمیران نو خودداری کنند. 

photo_2023-06-11_08-33-56

روزنامه ها باید موضع سیاسی خود را روشن کنند. این جمله از آن ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی دولت موقت است که تیتر آن در صفحه اول کیهان‌امروز به چشم می آید متن این خبر که در صفحه سوم روزنامه چاپ شده به شرح زیر می باشد؛

تهران - یونایتدپرس؛  بر اساس قانون جدید مطبوعات که از طرف دولت منتشر شده کلیه روزنامه ها موظفند موضع سیاسی خود را بالای صفحه اول خود قید کنند. ناصر میناچی وزیر ارشاد ملی روز گذشته به یونایتدپرس گفت لزوم انجام این کار بخاطر جلوگیری از حیله مطبوعاتی است که بطور غیرواقع خود را به انقلاب اسلامی منتسب می کنند. وی گفت ۹۹ درصد مردم ایران در همه پرسی ماه مارس به دولت اسلامی رای دادند و بدنبال آن آیت الله خمینی در اول ماه آوریل رژیم ایران را جمهوری اسلامی اعلام نمود. 

میناچی در عین حال گفت؛ برخی عوامل احتمالا می خواهند تحت اسلام عقاید خود را تحمیل نمایند و این آن حیله ای است که ما می‌خواهیم از آن جلوگیری کنیم. وی گفت بنابراین لازم است موضع نشریات اسلامی و غیر از آن در روی جلد آنها مشخص شود. میناچی گفت؛ در این صورت اگر برای مثال یک روزنامه دست چپی مطلبی برخلاف اصول اسلامی درج کند شخص خواننده مقصود از نوشتن این مطلب را درک خواهد کرد. 

photo_2023-06-11_08-34-16

وزیر ارشاد ملی گفت؛ که این وزارتخانه در نظر ندارد آنچنانکه در گذشته عمل می شد نقش سانسورچی یا کنترل کننده روزنامه نگاران را ایفا کند بلکه تنها کاری که وزارتخانه ارشاد ملی انجام خواهد داد اعطای امتیاز روزنامه است. این امتیاز به اشخاص واجد شرایط داده خواهد شد البته عوامل شناخته شده شاه سابق که احتمالا می خواهند از این آزادی برخلاف جهت انقلاب ایران استفاده کنند از این قاعده مستثنی هستند. 

به گفته رادیو دولتی ایران مهلت بحث و اظهارنظر عمومی در مورد لایحه قانون مطبوعات تا تاریخ ۶ جولای تمدید گردیده است. 

منبع: دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها