روزنامه گردی ۲ خرداد ۱۳۵۸؛

کیسینجر عقب نشینی آمریکا در سقوط شاه را به باد انتقاد گرفت/ مذاکره ۶ ساعته بین امام، آیت الله طالقانی، شورای انقلاب و هیات دولت

۶ ساعت مذاکره مهم با امام تیتری است که کیهان امروز چهارشنبه ۲ خرداد سال ۱۳۵۸ برای خود برگزیده است. این مذاکرات ما بین امام، آیت الله طالقانی، شورای انقلاب و هیات دولت انجام شده و تصمیمات مهمی درباره قانون اساسی و مجلس مؤسسان گرفته شده است.

کیسینجر عقب نشینی آمریکا در سقوط شاه را به باد انتقاد گرفت/ مذاکره ۶ ساعته بین امام، آیت الله طالقانی، شورای انقلاب و هیات دولت

  امام همچنین در ملاقات با اعضای هیات موسس بانک اسلامی اعلام کرده اند که ربا بدترین نوع استثمار است.در ضمن بزرگترین تظاهرات ضد آمریکایی در سراسر ایران بعنوان اعتراض به قطعنامه سنای آمریکا انجام گرفته و سیدمحمود دعایی سفیر جدید ایران در عراق هم اعلام کرده است که زیارت عتبات آزاد است. خلخالی هم به خبرنگار کیهان گفته که امیدوارم وضع سابق مطبوعات تکرار نشود. دادستان کل انقلاب هم در بخشنامه ای اعلام کرده است که کمیته ها و پاسداران حق دستگیری نظامیان‌ را ندارند.

IMG_20230523_081614_534

اما در چند روز قبل در خبرها داشتیم که هنری کیسینجر سیاستمدار و وزیر خارجه اسبق آمریکا به صد سالگی رسید. در این شماره کیهان امروز خبری به نقل از وی در صفحه اول منتشر شده  که آنرا انتخاب کرده ایم که از نظر می گذرانید؛

ایوا - یونایتدپرس؛

هنری کیسینجر وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا دیروز سقوط شاه ایران را عقب نشینی استراتژیک عمده برای آمریکا دانست و دلیل آنرا فقدان قاطعیت دولت کارتر برشمرد.

کیسینجر گفت؛ من سقوط شاه و حوادث بعدی ناشی از آنرا یکی از عقب نشینی های عمده ایالات متحده آمریکا در دوران پس از جنگ جهانی دوم میدانم زیرا ما در این مورد با قاطعیت کافی عمل نکردیم‌. کیسینجر این مطلب را در یک کنفرانس مطبوعاتی در ایوا بیان داشت.

وی سپس چهار نقص سیاست آمریکا را چنین برشمرد؛

۱- اصلاحات؛ که قدرت جمع آوری اطلاعات سیا در ایران را تضعیف نمود و به آن ضربه زد وهمچنین عدم انجام هرگونه تلاشی برای حفظ ثبات سیاسی شاه از طریق کمک‌های مخفی.

۲- تاکید دولت کارتر بر حقوق بشر که باعث اعمال فشار بر شاه در اوج یک دوران پر مخاطره گردید.

۳- عدم ثبات ژئوپلتیک یا اصطلاح هلال بحران که از ایران تا شاخ آفریقا امتداد می یابد. کسینجر اظهار داشت آمریکا برای جلوگیری از سیاست توسعه طلبی شوروی در این‌ منطقه اقدامات ناچیزی انجام داده است.

۴- روش تاکتیکی دولت کارتر در مورد بحران ایران برای همیشه ابهام بزرگی پیرامون پشتیبانی آمریکا از شاه باقی گذارده است

IMG_20230523_081614_587

گرچه کیسینجر در این مورد که چگونه امکان داشت از سقوط شاه جلوگیری کرد مطلبی عنوان ننمود ولی گفت انتخاب روش‌ها مختلف سیاسی برای آمریکا با اقداماتی که در سال‌های اخیر در مورد کنترل هر چه بیشتر سیا صورت گرفته شدیدا محدود گردیده است. کیسینجر گفت سازمان اطلاعاتی آمریکا به قدری ضعیف شده است که نمی‌تواند حمایتی که می‌توانست شاه و متحدان او را مطمئن بسازد اطلاعات جمع آوری نموده و فعالیتهای مخفی انجام دهد.

منبع: دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها