روزنامه گردی ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

آیت الله خلخالی: ترور شاه، فرح و اشرف پهلوی، آزاد اعلام شد/ وکلای مدافع لازم نیست در دادگاه ها شرکت کنند، می خواهند وقت دادگاه را بگیرند/ عکس

شاید یکی از معروفترین صفحات اول کیهان پس از انقلاب همین صفحه با همین تیتر درشت بر پیشانی اش باشد که مربوط است به روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ و نقل قولی از خلخالی رئیس دادگاههای انقلاب، درباره صدور حکم اعدام ۱۳ نفر از سران حکومت قبل و همچنین اعلام جزییات اعدام هویدا، القانیان، نصیری و جهانبانی در گزارشی که کیهان از این کنفرانس خبری تهیه کرده بود.

آیت الله خلخالی: ترور شاه، فرح و اشرف پهلوی، آزاد اعلام شد/ وکلای مدافع لازم نیست در دادگاه ها شرکت کنند، می خواهند وقت دادگاه را بگیرند/ عکس

آیت الله خلخالی حاکم شرع و رئیس کل دادگاههای انقلاب تهران اعلام کرد کار دادگاههای انقلاب همچنان ادامه خواهد یافت و سرسپردگان رژیم فاسد پهلوی بتدریج محاکمه و چنانچه مفسد فی الارض شناخته شوند در برابر جوخه های اعدام قرار خواهند گرفت.

آیت الله خلخالی گفت؛ دادگاههای انقلاب از الگوهای اسلامی و ایرانی استفاده می کنند و الگوهای دادگاههای غربی مورد نظر قرار نخواهد گرفت. او گفت؛ اعضای خانواده سلطنتی هنوز بطور غیابی محاکمه نشده اند ولی از نظر ما و مردم، بسیاری از آنها از جمله محمدرضا پهلوی، فرح پهلوی، اشرف پهلوی و ارتشبد اویسی و پالیزبان و گروهی دیگر که وی نام برد محکوم به اعدام می باشند. دادگاههای انقلاب تبلور خشم انقلابی توده های مسلمان است و در این زمینه از هیچ گونه الگوی غیر اسلامی استفاده نمی کند. وی گفت؛ این شایعه که اعضای دادگاه با ماسک در دادگاه حاضر میشوند  دروغ محض است و ما همانطور که خبرنگاران دیده اند بدون ماسک در دادگاه حاضر میشویم. او همچنین شایعه شرکت قره باغی در دادگاهها و عضویت او در میان قضات را رد کرد و گفت؛ قره باغی هیچ نقشی در این زمینه ندارد.

وی در قسمتی دیگر از سخنان خود گفت؛ محکومان دادگاههای انقلاب کسانی هستند که در کشتار، شکنجه، سلب آزادی، اختناق، خفقان، سانسور و ترویج فساد در زمین شرکت داشته اند و با راه انداختن برنامه هایی از قبیل جشن دو هزار و پانصد ساله، جشن هنر و... نه تنها ثروت مملکت‌ را بر باد می دادند بلکه موجب فساد در زمین می شدند. گرچه ممکن است بعضی از اینها مستقیما در شکنجه کردن مردم شرکت نکرده باشند ولی جنایات افرادی نظیر هویداها، نصیری ها و یا جهانبانی ها بر هیچکس پوشیده نیست.

وی گفت؛ هویدا برای نجات جان خود مبلغ یک میلیون تومان رشوه پیشنهاد کرده بود اما دادگاههای انقلاب همچنانکه به باندها و اکیپ خرابکاری ساواک رحم نکرده اند به هویدا نیز رحم نکرد.

آیت الله خلخالی شرکت وکلای مدافع را در دادگاهها رد کرد و گفت؛ اینها می خواهند با گشتن و دنبال ماده قانون وقت دادگاه ها را بگیرند و مردم را معطل کنند. او گفت؛ در میان کسانی که به محض دستگیری اعدام خواهند شد باید از بختیار آخرین نخست وزیر شاه، اویسی، پالیزبان، نهاوندی، اردشیر زاهدی، فریده دیبا و شریف امامی نام برد. آیت الله خلخالی سپس اسامی محکومان به اعدام را به این شرح اعلام کرد؛

۱- محمدرضا پهلوی شاه سابق ایران ۲- غلامرضا پهلوی ۳- فرح پهلوی ۴- اشرف پهلوی ۵- فریده دیبا(مادر فرح) ۶- جعفر شریف امامی ۷- غلامرضا ازهاری ۸- شاپور بختیار ۹- غلامعلی اویسی ۱۰- عزیزالله پالیزبان ۱۱- شعبان جعفری(شعبان بی مخ) ۱۲- هوشنگ نهاوندی ۱۳- اردشیر زاهدی و تعداد دیگری از طرفداران، محکوم به اعدام شدند.

photo_2023-05-13_07-32-01

×در نظر ملت ایران، هرکس بخواهد در خارج و یا در هر کجا اینها را ترور کند، هیچ دولتی حق ندارد آنها را بازداشت کند به عنوان اینکه او تروریست است. زیرا او عامل اجرای حکم دادگاه انقلاب اسلامی است و آنها مهدورالدم هستند و در هر کجا باشند حکمشان همین است و مسلمان و غیر مسلمان فرق نمی کند.

آیت الله خلخالی در مورد وضع قره باغی گفت؛ من نمی توانم در مورد این شخص قضاوت کنم او گفت از عفو عمومی هم خبر ندارم. او جراید خارجی را متهم کرد که با انقلاب ایران سر عناد دارند او گفت ما نقشه تمام امپریالیستها و صهیونیستها را نقش بر آب می کنیم و دستهای آنها را قطع کرده ایم. او گفت دادگاه نورنبرگ کسانی را محاکمه می کرد که هیچوقت  تیر و تفنگ بدست نگرفته بودند اما همه آنها در ردیف هیتلر بودند هیتلر ایران یعنی شاه نیز عوامل و ایادی داشت که سیاستهای جنایتکارانه خود را از طریق آنها اعمال می کرد.

آیت الله خلخالی در قسمت دیگری از سخنانش گفت؛ دستگیری پسران آیت الله مشکینی باید سرمشقی باشد برای همه مردم ایران. من دیشب به او تلفن کردم میگفت؛ پسر من اگر مقصر است باید مجازات شود. تا زمانی که دستهای اف.بی.آی و ساواک و سیا و امپریالیستهای مختلف از ایران قطع نشده ما خون میدهیم و تسلیم نمی شویم. آیت الله خلخالی گفت؛ از نظر شرعی هر کس مجرم شناخته شود غذا دادن به او حرام است و به همین جهت به محض صدور حکم این افراد را در برابر جوخه های اعدام قرار می دهیم. در قرآن این مساله مطرح نیست که حتما وکیلی باید برای متهم در نظر گرفته شود.

دستهای زیادی بودند که می خواستند مثل دادگاههای غربی هویدا، نصیری و مقدم محاکمه شوند ولی ما این دستها را قطع کردیم. مثلا القانیان به دادگاه پیشنهاد کرده بود که محاکمه اش به تاخیر بیفتد و در عوض ۵۰۰ میلیون تومان بدهد ولی دادگاه قبول نکرد. در هنگام محاکمه سردمداران بزرگ رژیم طاغوتی ما احساس می کردیم فشارهایی بر دادگاهها هست ولی دادگاه ما با کمال رضایت به کار خود ادامه داد.

منبع: دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها