روزنامه گردی ۶ اردیبهشت ۱۳۵۸؛

شناسایی عاملان ترور سرلشکر قره نی/ قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی افزایش یافت

شناسایی عاملان ترور قره نی و دستور امام برای تعیین تکلیف فوری زندانیان، تیترهای مهم کیهان در ۴۴ سال قبل امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت سال ۱۳۵۸ است. حسن نزیه مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران هم اعلام کرده است که تولید نفت ایران به ۵/۵ میلیون بشکه رسیده است.

شناسایی عاملان ترور سرلشکر قره نی/ قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی افزایش یافت

خاکسپاری دهها قربانی درگیریهای نقده نیز به همراه عکسی از این واقعه در نیم تای پایینی روزنامه قابل مشاهده است. موسسین حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان هم در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرده اند که دیکتاتوری حزبی خطرناک تر از دیکتاتوری فردی است. شاه هم در مصاحبه ای گفته که می خواستم هویدا را فراری دهم و هانی الحسن هم اعلام کرده است که چریکهای فلسطین مامور دستگیری شاه شده اند. اما افزایش قیمت گاز صادراتی ایران به شوروی عنوان خبری است که در صفحات داخلی روزنامه منتشر شده است که متن کامل آنرا در ادامه ملاحظه می فرمایید؛

IMG_20230426_075626_234

گاز صادراتی به شوروی روزانه ۱۷ میلیون متر مکعب است و مجموع صادرات گاز در فروردین ماه ۳۳۰ میلیون متر مکعب بود.

این مطلب را مدیر ارشد عملیات بهره برداری شرکت ملی گاز ایران اعلام داشت و اضافه نمود، از سیستم گاز سرتاسری ایران که هم اکنون در حال بهره برداری است روزانه ۷ میلیون متر مکعب گاز برای مصارف داخل کشور و ۱۷ میلیون متر مکعب برای صدور استفاده می شود.

وی افزود؛ با توجه به شرایط کنونی و محدودیت صدور نفت خام نمیتوانیم بیش از ۱۷ میلیون متر مکعب گاز به شوروی صادر کنیم. البته طبق قرارداد ایران و شوروی می بایست روزانه ۲۷ میلیون و چهارصد هزار متر مکعب گاز به آن کشور صادر شود.

آقای بدلیان سپس به قرارداد گاز ایران و شوروی اشاره کرد و گفت؛ این قرارداد در سال ۱۹۸۵ میلادی[ ۱۳۶۴ شمسی] پایان خواهد یافت. بر اساس این قرارداد هر هزار متر مکعب گاز به قیمت ۲۶ دلار معامله می شود و قرار است در آینده نزدیک در قیمت گاز به شوروی تجدید نظر شود.

IMG_20230426_075626_176

آقای بدلیان آنگاه به خط لوله دوم گاز اشاره کرد و گفت قرار بود با اجرای طرح خط دوم لوله گاز به کشورهای آلمان، چکسلواکی، فرانسه و اتریش صادر شود. این طرح قبلا مورد تصویب قرار گرفته بود و کارهای مقدماتی آن شروع شده بود ولی هم اکنون با توجه به اوضاع کنونی، طرح متوقف شده است و ادامه آن منوط به تصویب دولت و اختصاص اعتبار از طرف سازمان برنامه و بودجه خواهد بود که اگر این طرح اجرا شود ظرفیت این خط ۶۴ میلیون متر مکعب در روز خواهد بود که پیش بینی می شود از شبکه آن برای مصارف داخلی نیز استفاده شود.

منبع: سایت دیده بان ایران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها