رضا پهلوی کدام واقعیت‌ها را درباره خاندانش سانسور می‌کند؟

بازخوانی چند گزارش از اقدامات ضدایرانی پهلوی ها را از نظر می‌گذرانید.

رضا پهلوی کدام واقعیت‌ها را درباره خاندانش سانسور می‌کند؟

صحبت از تاریخ و وقایع اتفاق افتاده در گذشته، یک نیاز همیشگی است؛ فراموشی، به عنوان فرایندی طبیعی در ذهن هر انسان، می‌تواند باعث مخفی ماندن بسیاری از حقایق شود و بعد، کارِ کتمان واقعیت‌ها و رنگ عوض کردن برای عوام‌فریبی را ساده‌تر کند. با گذشت بیش از چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، فراموشی یا بی‌اطلاعی برخی از مردم و به ویژه جوانان ما، از آن‌چه بر مردم این سرزمین و آرمان‌های آن‌ها، پیش از این واقعه تاریخی و بزرگ رفته، باعث شده‌است که جریان‌هایی در آن سوی مرزها، امید واهی به موج‌های تبلیغاتی و وهم‌آلودی ببندند؛ جریان‌هایی که با «رَطْب و یابس» بافتن و تحلیل‌های «آب‌دوغی»، بدون درنظر گرفتن پرونده قطور خیانت‌ها و جفاهایشان به مردم ایران، در پی گمراه‌کردن و فریب اذهان عمومی هستند؛ جریان‌هایی که اگر کاخ سفید، آن‌ها را برای روز مبادا در آب‌نمک نخوابانده بود، مدت‌ها قبل در افق تاریخ محو می‌شدند و مجال خواندن «رجز شمسی‌پهلوانی» پیدا نمی‌کردند و نمی‌توانستند «لات کوچه‌های خلوت» باشند.

ادعا‌های نچسب!

صحبت‌های رضا پهلوی، در یک به اصطلاح نشست خبری که ۱۳ خردادماه امسال برگزار شد و پوشش دادن آن را رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی، مانند شبکه‌های «من و تو» و «ایران‌اینترنشنال» برعهده داشتند، یک نمونه قابل بررسی در این زمینه است. این‌که چرا بعد از مدت‌ها، به رضا پهلوی که حتی گروه‌های اپوزیسیون خارج از کشور هم برایش تَرِه خُرد نمی‌کنند و او را نماد دیکتاتوری و استبداد دوره پهلوی می‌دانند، ضریب و فضای اظهارنظر داده می‌شود، موضوع این نوشتار نیست؛ پیشینه خانواده رضا پهلوی، شیوع خودکشی در میان اعضای آن و ارتباطات درهم ریخته و عجیب و غریبشان، در کنار خسّت و دیگر ویژگی‌های رفتاری و اخلاقی ناهنجار او که گاه و بی‌گاه در سخنان خصوصی اطرافیان وی لو می‌رود هم، موضوعی نیست که ارزش تحلیل و بررسی داشته‌باشد. اما آن‌چه هم عجیب است و هم مضحک، ادعا‌ها و ژست‌هایی است که رضا پهلوی با افتخارات نداشته‌اش می‌گیرد؛ در سخنانش از مقاومت مردم ایران در جنگ تحمیلی هشت‌ساله تجلیل می‌کند و به طور مبسوط، درباره چیزی حرف می‌زند که گمان می‌کند باید به آن عنوان «به رسمیت شناختن نیرو‌های مختلف» و «تشکیل و مشارکت احزاب در آینده سیاسی» اطلاق کند! رضا پهلوی بدون توجه به گذشته خانواده‌اش و آن‌چه پدر و پدربزرگش بر سر ایران آوردند و با سوءاستفاده از فراموشی یا ناآگاهی برخی از مردم نسبت به وقایع تاریخی، از «آزادی» صحبت می‌کند و معتقد است که مانند پدرش، دغدغه «ایران» و «به رسمیت شناختن خواست مردم» آن را دارد! این ادعا‌ها آن‌قدر مضحک و غیرقابل باور است که حتی جریان‌های غرب‌نشین و مخالف جمهوری اسلامی نیز، آن را به باد استهزا گرفته‌اند؛ زیرا همه می‌دانند که این ادعا‌ها و نسبت دادن آن‌ها به پهلوی و خانواده‌اش، چنان نچسب و دور از ذهن به نظر می‌رسد که برای ردّ آن‌ها، حتی نیازی به اقامه دلیل هم نیست.

رضا پهلوی

تکرار یک توهّم

البته این نخستین بار نیست که رضا پهلوی چنین اظهارنظر‌هایی می‌کند؛ چند سال قبل، او روز ۱۶ آذر، روز دانشجو، پیامی برای دانشجویان ایرانی فرستاد و از پیشینه مبارزاتی آن‌ها ستایش کرد و اصلاً یادش رفت که اولاً، شهدای ۱۶ آذر، همان‌هایی بودند که به تعبیر دکتر علی شریعتی، با دستور شاه و پیش پای نیکسون قربانی شدند و ثانیاً، آن‌چه به عنوان پیشینه مبارزاتی از آن یاد کرد، در واقع کارنامه درخشان جنبش دانشجویی در راستای مقابله با دیکتاتوری رژیم پهلوی و تلاش در مسیر ساقط کردن سلطنت جابرانه خاندان وی بوده‌است! با این حال، برای نشان دادن حقیقت پشت پرده این ادعاها، به ویژه برای نسل جوان، چاره‌ای جز مرور وقایع تاریخی نیست و آن‌چه در ادامه تقدیم می‌شود، مختصری است که می‌تواند مقدمه یک مطالعه جامع و دقیق برای هر اهل تحقیق و پژوهشی باشد.

دروغ بزرگی به نام «دغدغه ایران»

اجازه بدهید در گام نخست، به سراغ مسئله بسیار مهم و راهبردی «دغدغه ایران» و «به رسمیت شناختن خواست مردم» آن برویم. بیایید با هم سفری به سال ۱۳۳۲ خورشیدی داشته‌باشیم؛ حدود دو سال بعد از به ثمر نشستن نهضت ملی شدن صنعت نفت، یک‌سال بعد از پیروزی ملت در قیام ۳۰ تیر و زمانی که دولت ملی دکتر محمد مصدق بر سر کار بود. رهبران نهضت، با وجود همه اختلاف‌هایی که داشتند، توانسته بودند به بزرگ‌ترین آرمان مردم ایران جامه عمل بپوشانند؛ ملی شدن صنعت نفت. اما غرب و به ویژه آمریکا اصلاً از این وضعیت راضی نبود. یرواند آبراهامیان، پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، ضمن یک گفت‌وگوی تلویزیونی (مصاحبه با شبکه خبر) در این باره می‌گوید: «آمریکا از همان روز اول با ملی‌کردن صنعت نفت ایران مخالف بود. کار هوشمندانه آن‌ها در این عرصه آن بود که گفتند ما با خود مبانی ملی‌کردن مخالف نیستیم، ولی در مورد صنعت نفت ایران، نفت این کشور باید از کنترل حکومت ایران خارج باشد! و در اختیار انگلیس یا کنسرسیوم نفتی انگلیسی و آمریکایی با مشارکت دیگر کشور‌ها باقی بماند.» هیچ ایرانی وطن‌دوستی تردید ندارد که ایستادن دربرابر ملی شدن صنعت نفت، یعنی خیانت به آرمان‌های مقدس یک ملت. نهضت ملی شدن صنعت نفت، ایران آن روز را به کشوری پیش‌رو و الگو در دنیا تبدیل کرده‌بود. آبراهامیان می‌گوید: «این اقدام ایران در واقع الگویی بود برای سایر کشور‌های تولیدکننده نفت در سراسر دنیا. به این شکل که اگر ایران می‌تواند نفت خودش را ملی کند، پس بقیه کشور‌ها هم می‌توانند.» بعد از این مقدمه، باید به سراغ محمدرضا پهلوی و اقدام او برویم؛ آیا نیازی هست درباره عملیات «آژاکس»، فرار موقتی شاه و وقایع روز‌های ۲۵ و ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ صحبت کنیم؟ قطعاً نه! همه شما به اندازه کافی درباره آن‌ها اطلاعات دارید؛ شاه کاملاً در زمین کودتاچی‌هایی بازی کرد که نه دغدغه ایران، بلکه دغدغه منافع خود و البته، منافع غربی‌ها را داشتند. آیا شاه خواستِ ملت را که ملی شدن صنعت نفت بود، به رسمیت شناخت؟ معلوم است که نه! خوب است دوباره از آبراهامیان نقل قول کنم؛ او در کتاب «ایران بین دو انقلاب» اوضاع شاه را بعد از کودتا چنین گزارش می‌دهد: «اکنون محمدرضاشاه می‌توانست همچون پدرش رضاشاه، بدون مخالفت سازمان‌یافته حکومت کند و بدین ترتیب، تاریخ تکرار می‌شد» و دیکتاتوری دوباره به میدان می‌آمد. البته محمدرضا پهلوی می‌دانست که همه چیز را مدیون آمریکایی‌هاست؛ این را خودش در اولین دیدار با کرمیت روزولت، طراح و مجری عملیات «آژاکس»، بعد از انجام کودتا بر زبان آورد.

مشارکت احزاب؟! این یعنی چه؟

اواخر دهه ۱۳۳۰، شاه یک نسخه کاملاً جدید برای تحزّب در ایران نوشت. محمدعلی همایون کاتوزیان، استاد دانشگاه آکسفورد در کتاب معروف «اقتصاد سیاسی ایران» می‌نویسد: «شاه به این فکر افتاد که با یک تیر، یعنی برپاداشتن یک نظام سیاسی دوحزبی، چند نشان بزند: به اربابان آمریکایی‌اش نشان دهد که حامی دموکراسی لیبرالی است؛ ورود به مجلس شورا از طریق هرگونه گروه‌بندی اصیل یا به عنوان نامزد مستقل را ناممکن سازد ... دو حزب ملّیون و مردم، خلق‌الساعه پدیدار شدند.» البته شاه بعد‌ها به این نسخه هم وفادار نماند و در سال ۱۳۵۳، با تأسیس حزب «رستاخیز»، ترجیح داد فضای سیاسی را تک‌حزبی کند! چهره‌ای که شاه درباره دموکراسی لیبرالی از خود نشان داد نیز، یک کاریکاتور تمام‌عیار بود؛ وقتی مردم حاضر به پذیرش تغییرات او در قالب به اصطلاح انقلاب سفید نشدند، دستور داد در ۱۵ خرداد، همه را به گلوله ببندند؛ کاتوزیان می‌نویسد: «شاه به کاخ سعدآباد رفت و چنان‌که روزنامه دیلی‌تلگراف پیروزمندانه در صفحه اول خود اعلام کرد: به سربازانش فرمان «آتش به قصد کُشت» را داد ... کشتار سه روز ادامه داشت.»

محمدرضا پهلوی سال 53

خیانت بزرگ

۱۶ آبان سال ۱۳۵۹، «کریس رندل» یکی از مسئولان بخش خاورمیانه وزارت خارجه بریتانیا در گزارشی مستند به مقامات مافوق خود نوشت: «یکی از دلایل یورش بی‌محابای حکومت عراق به خاک ایران، اطلاعات گمراه‌کننده ایرانیان تبعیدی از جمله شاپور بختیار، مبنی بر این بود که احتمالا به دلیل وجود اغتشاش در ارتش و بی‌ثباتی رژیم، به‌دلیل مخالفت مردم، به‌ویژه در خوزستان، ایران قادر به جنگ نخواهد بود و مخالفت مردم موجب برافراشته‌شدن پرچم نیرو‌های آزادی‌بخش خواهد شد.» بعد‌ها مستنداتی درباره ارتباط خانواده پهلوی با رژیم صدام ارائه شد.

صدام و محمدرضا پهلوی

اویسی، ژنرال فراری و وابسته به پهلوی‌ها، از همان ابتدای کار، در کنار بعثی‌ها قرار داشت تا برای حمله به خاک ایران مشاوره بدهد؛ همراهان او هم، افراد شناخته‌شده‌ای بودند؛ بهرام آریانا، عزیز پالیزبان و جواد معین‌زاده؛ فرماندهان نظامی ارتش شاه که با وقوع انقلاب اسلامی، به آن سوی مرز‌ها گریخته بودند. مجید تفرشی، پژوهشگر و سندشناس، در گفت‌وگویی با خراسان، به تاریخ ششم مهر ۱۳۹۹ درباره رابطه پهلوی‌ها با رژیم صدام می‌گوید: «این ارتباط و تعامل، دست‌کم به طور غیرمستقیم، از طریق ارتباط ارتشبد غلامعلی اویسی و تلاش‌های دیگر نظامیان سلطنت‌طلب وجود داشته است.»سلطنت‌طلب‌های وابسته به خانواده پهلوی، از مدت‌ها قبل و به واقع، پیش از آغاز جنگ تحمیلی، ارتباط خود را با رژیم بعث و صدام آغاز کرده‌بودند. «جولیان ایمری»، معاون اسبق وزارت خارجه انگلیس و از دوستان شاپور بختیار، در یک گزارش مفصل، از روابط بختیار با رضا پهلوی، همزمان با همکاری‌های بختیار با صدام خبر می‌دهد و می‌نویسد: «بختیار از احتمال انجام یک کودتا برای بازگرداندن سلطنت به ایران به وسیله به تخت‌نشاندن رضا پهلوی» صحبت کرده‌است و می‌افزاید که در دیدار با بختیار و اویسی، آن‌ها درباره «دریافت کمک از اشرف پهلوی» سخن گفته‌اند و تأکید می‌کند: «تعجبی ندارد اگر هر دو آن‌ها به‌نوعی مورد پشتیبانی و حمایت خانواده سلطنتی باشند.» ماجرای همراهی و همکاری با صدام، موضوعی است که شخص رضا پهلوی هم، به نوعی در آن درگیر است و عجیب این‌جاست که او، با کمال وقاحت، به ستایش از مقاومت مردان و زنانی می‌پردازد که برای دفاع از میهن از جان شیرین گذشتند و با گلوله‌هایی که از طرف رژیم بعث و البته، حامیان و همراهانی مانند پهلوی‌ها به سوی آن‌ها شلیک می‌شد، به شهادت رسیدند.

منبع: روزنامه خراسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 126
  • ناشناس
    7

    این نوشته فاقد استدلال درست برای نتیجه‌گیرهاست. گرچه با ذکر برخی از موارد تلاش کرده است تا به حقایق تاریخی استناد کند.

    نظرات شما -
    • ایران ازاد
      5

      اگه قراره کار بدی رو از گذشته به شاهزاده نسبت بدین،پس انصاف داشته باشین و کارهای خوب گذشته رو هم نسبت بدين

    • مردم
      8

      اگر جرئت دارید بین خود و پهلوی نظرخواهی کنید.

    • محمد
      5

      باز خوبه حقایق تاریخی رو قبول دارید

  • رضا شاه روحت شاد
    24

    رضاشاه اگه نبود این چهارتا جاده هم نداشتیم برای شادی روحشان فاتحه بفرستید بالاخره ما ندیدیم ولی پدران ما دیدن و تعریف کردند که چه غلطی 57کردند

    نظرات شما -
    • حسن
      31

      سلام فرمانده

    • 10

      حتی شناسنامه هم نداشتیم

    • ناشناس
      17

      رضا شاه معمار ایران بود . روحش شاد .
      همین آقایان که بدگوی او را می کنند ، اگر در آن سالها و در آن وضعیت آشفته بجای رضاشاه بودند ، ایران صد تکه شده بود . میرزاکوچک خان مزدور روسیه در حال جدا کردن شمال از ایران بود .
      رضا شاه روحت شاد ، ایکاش میشد زنده بشی تا ۹۹ درصد ایرانی ها جان بر کف حمایت ات کنند .

    • ناشناس
      3

      جاده هایی که برای راحتی رفت و آمد اربابانش کشید مثل راه آهنی که انگلیسیها برای تردد راحت خود از شمال به جنوب کشیدن ، چرا از بخشش دشت ناامید در افغانستان بدست آن ملعون نمیگین که پیامد خشکسالی‌های بعدی شد یا از بخشش منطقه آرارات در شمال ایران . بیسوادی تاریخی تا چه حد که یک پهن شوی اسب رو لایق حاکمیت میدانید و از ظلم تصرف و غصب بیشتر زمین‌های مازندران که کشاورزان آن منطقه رو بیچاره کرد حرفی نمیزنید . بدجور گرفتار تحریف و جعل تاریخ بهایی‌ها و یهودیان صهیونیزم شدین

  • ناشناس
    6

    .

  • 5

    شما بهتر ازبدبختی ومصیبت ایران امروزبگویید

  • ناشناس
    8

    مردم بعد۴۴سال خادم وخائن راشناختند خودرامضحکه نکنید

    نظرات شما -
    • محمد
      69

      البته که شناختیم
      خائن اون کسی بود که حتی خاک وطن جنازشو قبول نکرد واین سزای خائنین هست

    • بمحمد
      5

      دری وری نگو

    • 7

      کاربر محمد ، چندسالته ؟؟؟ اون چیزی که بابت کارت فعال توی گوش ات کردن به درد ات نمی خوره برو دنبال زندگی ات . مگه یه کارت فعال بسیج چه ارزشی داره ؟ باهاش بصورت vip میری دانشگاه ؟ نه این خبرا نیست . فقط کار مجانی می کشن ازت ، آخرش هیچ .

    • 0

      محمد جان عیب کار اونجا بود که براش زیارت گاه نساختند .

  • ناشناس
    6

    برای روی کار آمدن پهلوی و حفظ آن هیچ خونی ریخته نشد!

    ولی برای آمدن و حفظ جمهوری اسلامی چه خونها که داده شده ،پس قصور و اختلاس و فساد و.... مسئولان در حکومت جمهوری اسلامی گناهی ست نابخشودنی و مصداق خیانت به خون شهیدان و اسلام !

    نظرات شما -
    • محمد
      57

      از سال ۴۲ تا ۵۷
      هزاران هزار نفر زیر دست ساواک شکنجه و کشته شدن

    • ناشناس
      3

      ایران فقط شامل مسلمانان نیست

    • ناشناس
      0

      خونی ریخته نشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • محمد
    6

    خوب اگر این آقا و خاندانش اینقدر منفور و بی عرضه هستن نزد مردم به گفته شما پس چرا به خودتان اینهمه زحمت دادید این مقاله بلند بالا رو آماده کردید؟! اگر میدونید که این خاندان نزد مردم هیچ طرفداری ندارن همش خیانت کردن نیازی نیست شما اینقدر به خودتون زحمت بدید مردم خیلی فهمیده تر از قبل شدن میدونن چه کسی خیانت کرده و داره میکنه اصلاً مشخصه برید توی سطح شهر میبینید مطدم طرفدار این نظام هستن یا اون خاندان اوضاع مملکت هم که مشخصه میتونید مقایسه کنید...

    نظرات شما -
    • محمد
      58

      برای اینکه اینقدر دم از این خاندان کثیف نزنید

    • ناشناس
      12

      کثیف جد و ابادتن

    • 7

      چون خیلی‌ها بدون مطالعه دقیق تاریخ فقط گرفتار جعلیات و تحریف تاریخ شدن و آنچه را بهائیان کثیف بعنوان تاریخ به خوردشون دادند باور کردند

  • رضا
    14

    بزرگترین واقعیت این است که شاه ایران
    محمدرضا پهلوی نادان وبی عرضه بود.وی
    اگرمانندبشاراسدعمل میکرد الان ما گرفتار
    نبودیم.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      گفت نمیخوام پایه‌های حکومتم روی اجساد جوانان وطنم باشد

    • ناشناس
      5

      محمدرضا پهلوی اگر دیکتاتور بودی هاشمی ها و بهشتی ها ووووووهمه را اعدام میکرد.انصاف داشته باشیم

    • 3

      چرا محمدرضا هیچ کدام از روحانیون رو اعدام نکرد؟؟ ایا اون موقع مردم کسی به اسم رفسنجانی میشناختن؟ایا کسی طباطبایی و بهشتی میشناخت؟ این اقایون همه بعد از انقلاب 57مشهور شدن پس فرضیه جایگاه اون افراد تو دل مردم منتفی هست...هرچند اگر طبق گفته شما محمدرضا شاه دیکتاتور بود پس به نظر هیچ کس اهمیت نمیداد

    • .
      3

      چون محمدرضا مثل سگ ازشون میترسید

  • ناشناس
    12

    روح محمدرضاشاه قرین رحمت الهی باد

  • نظرگو
    5

    استیصال نویسنده تماما احساس میشود

  • ناشناس
    6

    یکی نیست به اینا بفهمونه شما روی همه حکومتهای خونخوار جهان را سفید کردید بعد اومدید به پهلوی گیر میدید؟

  • خون جیگر
    8

    نویسنده ی محترم رضاشاه کبیر همان پدر ایران نوین است که ملت بیچاره ما را از دست حکومت قاجار کثیف نجات داد و باز هم بنویسم خجالت بکش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      48

      از ملکه و دولت بریتانیای کثیف عاجرانه خواستاریم هر چه سریعتر یک پالانی دیگر در اصطبل پیدا نموده و به خورد طرفداران شاهعنشاهی و سطلعن طلب بدهد تا این بیچارگان حسرت به دل نمانند.

    • 1

      حالا که روسیه پالانش را خوب گذاشته وتنگ را هم محکم کشید ه.

  • محمود راعی
    2

    با سلام اگر مخاطب شما جوانان هستند مطمئن باشید نمیتوانید با این تفکر حقیقتی را منتشر کنید راستی وقتش نرسیده بگوئیم هر حکومتی بدیها وخوبیهایی داشته ودارد با تشکر

  • صابونی
    3

    این آقا اون موقع بچه بود ولی پابه پای ما بزرگ شد حرفاش همه راسته

  • کوروش
    6

    واقعا خجالت هم چیز خوبی هستش که شما درک آن را هم ندارین رضا شاه روحت شاد

  • محمود
    8

    من فقط یه چیزی را میدانم که شماها دروغگو هوشیار هستید.اگر قرار فردا مردم شماها و پسر شاه را انتخاب کنند.۹۵درصد پسر شاه را انتخاب میکنند.شما هم خودتان بهتر میدانید.

  • کوروش
    13

    درطول تاریخ ایرانیان شریف دو منجی داشتن .کوروش کبیر و رضاشاه کبیر هردو رفتند پیش خدا با کارنامه خوبی رفتند .روحشان شاد اگر غیرازین بود جوان ۲۵ ساله فریاد نمیزد رضاشاه روحت شاد. و .................و...................

    نظرات شما -
    • ناشناس
      44

      این قلدر دیکتاتور قزاق رکورد اشغال میهن و تسلیم شدن در برابر مهاجمان خارجی را در کارنامه دارد. بعد هم دمش رو گذاشتند رو کولش و با اردنگی انداختنش بیرون

  • خدا
    5

    شما چی بودید چیکار کردید و چیکار میخایید بکنید.دو روز هواپیما رو زدید مخفی کردید.

  • مهدی
    65

    آقای عزیزپدرت برات تعریف نکرده همین رضاشاه که چهارتاجاده اونم برادسترسی انگلیسیهابه نفت ساخت درهمین زمان چندهزارنفربراثرقحطی وگرسنگی جونشوناازدست دادنداین ملعون ازسیرکردن شکم مردم هم عاجزبودتوسنگ یه منقلی وبافوریابه سینه میزنی .درجمهوری اسلامی کی تاحالابراثرگرسنگی وقحطی جونشاازدست داده یکم تاریخ بخون به جای اینکه مضخرفات پدرتابلغورکنی.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      لعنت بر مزدور کاسه لیس.

    • الی
      5

      متاسفم برا این سایت
      نمیدونستم شما هم برای دوزار بیشتر حاضری چرندیات تحویل مخاطب بدی
      روحت شاد مرد

      تاریخ قضاوت میکنه نه امثال شما دوزاری ها

    • خودم
      3

      اسم خودتو بزار کوری چشم و دل والبته همراه نفهمی و بی‌وجدانی

    • ناشناس
      13

      تو چه تاریخی خوندی که فقط جاده کشیدن رضا خان در اون نوشته بود؟؟

    • 4

      قحطی که شما میگید . قبل از رضا شاه بود.
      سال ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ شمسی.
      اگه شما تاریخ میدونی. پس بدون که رضا شاه‌اول فرمانده یگان قزاق و در سال ۱۳۰۰ سردار سپه و درآبان سال۱۳۰۲ نخست وزیر و در سال ۱۳۰۴ پادشاه شد.
      لطفا به خاطر اینکه حالا حتما نونتون تو روغنه.
      تاریخ رو تحریف نکنید.

    • بناشناس
      2

      اینهایی که ازگرسنگی بزهکارهستندویاسردرسطل آشغال میکنندازخارج اومدنند دربرابرمنطق فقط مُهمل بلدید

    • بمهدی
      2

      اینهایی که ازگرسنگی بزهکارهستندوسردرسطل آشغال میکنندازخارجداومدنددربرابرمنطق مُهمل بلدید

    • 2

      مهدی کمتر ساندیس بخور ، دیکته ات خیلی ضعیفه ، خودت یکبار پیام ات رو بخون . البته رفتی بسیج کارت فعال بگیری که موقع امتحانات استفاده کنی . اگه درس می خوتدی بهتر نبود ؟ تو بسیج کار می کشن ازت و آخرش هیچ .

    • ناشناس
      0

      در حکومت اسلامی فقر با فساد عجین شده .مسئول دولتی با استفاده از موقعیت شغلی در پروژه های خصوصی مثل متروپل شریک میشه و اون فاجعه به بار میاد...زن بی سرپرست اگر پیر باشه کنار بازار لیف میبافه شاید پول نان اون روزش دربیاد و اگر جوان باشه مجبور به تن فروشی میشه تا شکم بچه اش رو سیر کنه ..مادر با کودک خردسالش تا کمر در سطلهای زباله دنبال نان مبگردند ...اینها رو شماهایی که میگید رصا خان چی و چی نمیبینید؟ اون زمان نفت ما ملی نبود ..این 43 سال که هم نفت ملی ست و هم شما ادعای استقلال و اقتدار دارید چرا وضعیت اینجوره؟ چرا بجای پذیرش سیاست غلطتون در مقابل پاسخ دلیل رشد اقتصادی روستایی مثل امارات میگید اونها نوچه عرب هستن؟ اگر عزت و.اقتدار این وضعیت جامعه ماست و نتیجه نوچه غرب بودن ان رشد اقتصادی فوق العاده در عرض 50سال هست پس ما میخوایم اون مدل نوچه باشیم که نفتمون رو با عزت بخرند و بجای جنس بنجل چینی دلار بهمون بدندو کشورمون با همه کشورهای جهان دوست باشه. و روابط سیاسی معمولی داشته باشه نه اینکه تو کره زمین دورترین و فقیرترین کشور رو بگرده پیدا کنه و باهاش رابطه سیاسی داشته باشه و پول مملکت رو تو کشورهای فقیر هززینه کنه اما با همسایگان ثروتمندش رابطه نداشته باشه ..

    • 0

      ما چوب دوشعار رو خوردیم یکی شعار سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست و.دیگری شعار اقتصاد مال خر است

  • ناشناس
    3

    یکی ازدلایل اصلی حمله صدام به ایران دخالتهای آشکارونهان رهبران ایران درامورعراق ونداشتن هیچ برنامه ای برای دفاع ازایران بود

  • محمد
    2

    مردم بهترین داورهستند

  • ناشناس
    7

    رضاشاه روحت شاد.

  • ناشناس
    3

    آن بخش که دل رحمی پدر علت العلل بدبختی فرزندان شد

  • ناشناس
    5

    روح محمد رضا شاه شاد ---- در سالهای دهه پنجاه تولیدات خودرویی و لوازم خانگی ایران به کشور های حوزه خلیج فارس و شوروی صادر میشد و امروز خودرویی شبیه همون آریا و شورلت شده آرزوی همه

  • ناشناس
    7

    آخرش ما متوجه نشدیم -- اگر شاه نوکر آمریکا و انگلیس بود چرا آمریکا و انگلیسی حکومت شاه را سرنگون کردند ؟؟

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      چون شاه براشون شاخ شده بود

    • ایرونی
      3

      یکی اینکه شاه اختیار نفت دنیارو باقدرت در دست گرفت وگفت همانطور که دیگران گندم و.......را گران کردند نفت هم باید گران شود واین به مذاق انگلیس روباه صفت وفرانسه فرصت طلب خوش نیامد انگلیس نقشه کشید وفرانسه پناه داد وپشتیبانی کردوخیلی دلایل دیگر........

  • داوود
    4

    واقعا متاسفم از انتشار این خبر .
    دیگه باورم شده که اصلن سایت خبر فوری حامی مردم نیست.

  • ایرانی
    5

    باید چراغ برداشت دنبال خانواده پهلوی بخصوص رضاشاه گشت بزرگ مردی که با مردان همکارش ایران را با زحمت و تلاشهای طاقت فرسا توانستند تقریبا رشد و توسعه در خور دهند.

  • ناشناس
    6

    جاوید شاه پدر ایران خدا رحمتش کنه واقعاخد مث به ایران کرد حداقل خون ایرانی داره

  • ناشناس
    2

    قشنگ معلومه کجاتون سوخته

  • امید
    3

    بهرحال ایشان هم ایرانی هستند و حق دارند حرف بزنند باید صحبت های ایشان شنیده بشود و بعد شنونده ها قضاوت کنند.

    نظرات شما -
    • 2

      صحبت بله ولی دروغ وتهمت خیر .

  • محمد
    57

    جمهوری اسلامی با منکرات مخالف است حالا فهمیدیم چرا ی عده با این نظام مخالفن
    چون غرق در منکرات هستند
    واز این عده چیزی جز این وطرفداری حکومت فاسد شاهنشاهی نیست
    بله اون شاهی که شبها از کاخ بیرون میزد بدنبال معشوقه هایش تاریخ اینارو ثبت کرده برید بخونید
    البته از نظر امثال شماها اینها همه دروغه میدونم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      نه این که هر آخوندی صد تا معشوق نداره من آخوند سراغ دارم ده تا زن داره

    • 3

      حداقل شاه ایرانی بود این آخوندها سیدها معلوم نیست اصل و نصبشون به کجا می رسه اینقدر به فکر عربها هستند بفکر ایرانی ها نیستند

    • ناشناس
      2

      مردک خدا عقلت بده تو مخت انگار سیمان سفید پورتلند پر کردن

    • ناشناس
      0

      میبینید که نظر مخالف به پیام شما ۲۵ نفر.
      در مقابل یک رای‌موافق که آن هم . قطعا خودتان نظرتان را تائید کردید.
      اگر بر فرض حرف شما درست باشد.
      ببینید شما و امثال شما چکار کردید. که مردم باهاتون مخالفن

    • ناشناس
      0

      شما میگید یه عده اهل منکرات هستند.
      تا اینجا همه به نظر شما منفی دادن!!!
      یک رای مثبت دارید . که آن هم رای خودتان‌است
      حالا میشه بگید شما یک نفر که اهل معروفات هستید. چکار کردید که مردم شدن اهل منکرات!!
      چکار کردید که اکثریت ۹۸ درصدی که به جمهوری اسلامی‌رای دادن .!!!!
      حالا به قول شما شدن اهل منکرات.

    • ناشناس
      0

      اصلا تو خودت عین منکراتی . دیگه نمی تونید مردم را گول بزنید

  • Mm
    4

    هرحکومتی دوست داره مردم کارهای نادرستش را فراموش کنند و در عوض کارهای نادرست گذشتگان را به یاد بیاورند.

  • حاج س طوسی
    9

    خدمات خاندان پهلوی را هر روز بهتر از روز قبل برای مردم آشکارتر می شود.رضا شاه روحت شاد.

  • ناشناس
    28

    کی مثل خواهرت وبرادرت خودکشی می کنی خانوادگی بیماری اعصاب روانی دارید پهلوی روانی

  • محمد
    33

    این شخص هیچ جایگاه و پایگاهی بین ملت ایران ندارد و تنها شده وسیله ای برای عده ای جهت عقده گشایی بر علیه انقلاب اسلامی.
    بعنوان یک ایرانی متنفرم از گذشته و حال این خانوار!!

    نظرات شما -
    • به محمد
      6

      تو شدی ملت ایران؟مزدور عرب پرست.

  • عباس
    36

    کسانی که نظر دادید سن شما بیست سال نیست مرده هم دیگه زنده نمیشه...زحمات شهیدان قدر دان باشید الان هنوز روی پای خودتان هستید ...شاه هیچکار نکرد و خوشگزران بود ..بس

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      هی ززززررررااااتت.

  • ناشناس
    5

    کاش نویسنده این مقاله شهامت بیشتری برای بازگویی حقیقت داشت!!!
    که متاسفانه قابل درک .

  • ممد
    9

    تا همیشه ایران و ایرانی به رضا شاه بزرگ مدیونه اگر رضا شاه نبود ایرانم نبود

  • ناشناس
    25

    ملتی که به تاریخ خود آشنایی ندارد واز آن عبرت نمیگیرد محکوم به دور باطل می‌شود این شازده اینهمه سال نه درهیچ رشته ای درسی خوانده که بدرد ساختن کشور بخورد ونه اساسا هیچ فعال سیاسی داخل وخارج وی راقبول ندارد ‌وخلاصه خودش راخسته می‌کند !

  • ناشناس
    5

    پول هایمان بی ارزش شده تودنیا چرا همه کشورها به ایران احترام میگذاشتن چرا خودتان قضاوت کنیدبه خودمان دورغ نگویم

  • A
    38

    اگر دقت کرده باشین یه بخش زیادی از انرژی امپراطوری رسانه ای صرف تبلیغ حکومت شاهنشاهی میشه که این نشون میده حکومت شاهنشاهی بیشتر از دیگر جایگزین هایی که برا جمهوری اسلامی در نظر گرفته شده منافع اسراییل و آمریکا و عربستان رو تامین میکنه. افسوس از اینکه تو قرن بیست و یک هنوز عده ای دنبال حکومت پادشاهین...

    نظرات شما -
    • 1

      حالا منافع کدوم کشور دارد تامین میشود ؟

  • جانا
    2

    درود شه زاده امید هر فرد دلیر و ازاده درود شه زاده صدای مظلومان جان زه کف داده

  • شهرام.ر
    0

    تاریخ را فاتحان می نویسند و شماها فعلا فاتح به شمار میروید . ولی وقتی مردم وضعیت خودشون رو در ۴۳ سال گذشته ، با وضعیت زندگی ایرانیان در زمان رضا شاه و شاه مقایسه می‌کنند ، حقیقت این نوشته ها را خواهند فهمید. اجازه بدهیم که ملت ، سران حکومت را ارزیابی کنند.

  • ناشناس
    4

    نامرد بود وپدرش نامرد تر سر پل سرات باید جواب ملت رابدهد دزد بی همه چیز بی وجدان

    نظرات شما -
    • 0

      بی سواد اول کلمه صراط را یاد بگیر بعد ادعای فضل بکن

  • 5

    یک الاغ از مردک بیشتر میفهمید مردک وطن فروش مردک حمال مردک نامرد خونه فحشا راه انداخت اول دختر خاله هاشو باید میبرد اونجا بعد بقیه زنهای بی سرپرست رو مردک خوب شد مرد وگرنه تف هم زیادش بود مردک خر خرفت عوضی بیگانه پرست تف به همشون خدا ازش نگزره مردک بی لیاقت رضا باباش بدتر از خودش بود دزد دزد بود فقط










    قلدری بلد بود نه انسانیت

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      الان توبیشترمیفهمی

    • محمد
      0

      الان تو که اینهمه فوش میدی بهتر میفهمی؟! تو اگر فهم و شعور داشتی که اینهمه الفاظ رکیک از دهان نجست تراوش نمیکرد....

  • مهدی
    0

    این مردم آن مردم ۴۴ سال پیش نیستند .از خودتان بپرسید شما چه کار کردید که مردم تو سطل زباله دنبال نان می گردن همه کشورهای همسایه دارن به مردم ایران می خندند

  • ناشناس
    1

    چرا به نظريه ها اينقدر مثبت زياد داده اند؟ اندگى تفكر درود بر مردم آگاه

  • عباس
    0

    دوستان جمهوری اسلامی 43سال وقت داشته حرفش و نظرش را اعلام کرده و الان اکثر اونهایی که انقلاب کردن هم زنده نیستن تا بکن چرا انقلاب کردن الان باید صدای دو طرف شنید بعد قضاوت کرد یکی از معضلات ما ایرانی اینه که بدون تحقیق نظر میدیم من میگم هم حکومت شاه ایراداتی داشته هم جمهوری اسلامی ولی من که هر دوتاش را دیدم دیدگاهم به پهلوی نزدیک تر است

  • ناشناس
    0

    خائنین کسانی هستند .که یه بنده خدایی را به عنوان سلطان سکه (التهاب بازار) چند هزار سکه شو مصادره میکنند وخودشو اعدام میکنند. اون زمان سکه سه میلیون تومان شد .والان نزدیک ۱۵ و۱۶ میلیون تومان
    واین جز مکیدن خون مردم نیست
    چه کسی خون این ها را به عهده میگیرد
    وآیا خدایی نیست ؟؟؟؟؟ .
    وخون

  • آمنه سادات ذبيح پور
    0

    سانسور يعني اينكه نه آب و برق رايگان شد و نه نفت سر سفره هاي مردم اومد و نه به مقام انسانيت رسيديم. حرفهايي كه ديگه حتي تلوزيون هم پخش نميكنه.
    و همه چي تقصير معاند و دشمنان اسلام هستش كه ايران به اين روز افتاد.
    ديگه با حرف جمع نميشه و مردم آنچه كه بايد ميديدن و مقايسه ميكردن ديدن.

  • مم
    2

    مردک خائن پشت کی قائم شدین دم درآوردین اول از پول مردم ایران تو این سالها عشق و حال کردین بگو بعد دلسوز باش

  • علی
    1

    مگه شما نمی گید ما درست میگیم ما حقیم مردم مارو می خوان ، یه رفراندوم بزارید ببینید بین شما و پهلوی مردم کدومو انتخاب می کنن

  • لیل
    3

    اگر رضا شاه می ماند فرار مغز ها را نداشتیم الان رقیب ژاپن و آمریکا بودیم دیگر حسرت کشورهای دبی . ترکیه .امارات ...غیره را نمی کشیدیم

  • محب
    3

    رضا شاه روحت شاااد

  • سپهر
    3

    روحت شاد رضا شاه

  • محسن
    1

    درد و بلاش بخوره تو سر شما ها

  • ناشناس
    0


    از خودتان بگویید که چه کردید مرد هستید امار اعدام ها و زندانی هایتان و دزدی و اختلاص و چپاول را بگویید که ببینیم چه کسی سگ تراست.

  • كريم
    1

    از بد بختي مصنوعي ايجاد شده براي امروز مردم بگوييد. از فقري كه به پيروي از تفكر استالين ها با ايجاد تورم براي مردم خلق كرديد تا به تفكر خودتان مردم را به رعيت هاي بهتر تبديل كنيد . از سقوط اقتصاد ايران و از سقوط جايگاه ايران در بين كشورهاي جهان. گرچه چين و روسيه به دليل منافع اقتصادي خود به شما تكه نگاهي دارند . اگر راست ميگوييد فضاي انتقاد را باز و آزاد كنيد تا منتقدان در مقابل نظرتان و نظر تئوريسين هايتان حقايق را بگويند

  • رضا پهلوی
    0

    اگر حرفهای این بنده خدا واقعیت نداشت همه سران به وحشت نمی افتاد اینکه شما عکس العمل نشان میدهید نشاه این دارد که حرفهای این بندهخدا واقعیت داره لذا بترسین از روز واقعه چون تاریخ نشون داده مردم اشتباه نمی کنند اگر واقعا جرات کردی این متن چاپ کنید من نظرم به شما برمیگردد

  • ناشناس
    0

    باور کردیم!

  • ناشناس
    0

    دیگه بس نیست ۴۴ساله میگویید پهلوی دزد بود فلان میکرد بس کنید دیگر زمان پهلوی دلار ۷تومن بود والان ۳۳هزار زمان پهلوی یک ریال ایران ارزش داشت العان من ۳۵ساله یک ریالی ندیدم هزارتومن هم هیچ ارزشی نداره

  • منصور
    0

    ازسال ۵۷تابه حال هزارانمصیبت گرفتار کشور شده است دیگه مشخصه فرق بین خائن وخادم خدا لعنت کند سرویسهای اطلاعاتی امریکا وروباه پیر

  • ناشناس
    0

    آخه چرا قضاوت میکنید خوبه کلیپا هست در ضمن پدر ومادر ها هنوز زنده هستن که برای نوه ویا بچه های خود تعریف کنن نیازی به تعریف ایشون نیود واقعا هرکس در اون دوره کار خودشو می‌کرد نه به حجاب گیر میدادن بودن انسان هایی الان حجابشون مال گذشته س و یا الان کسانی حجاب دارن در خانواده هایی که قبل از انقلاب حجاب داشتن هستن در ضمن همه راحتی هه بود به افرادی کم گیر میدادن نه مثل الان افرادی باشن در لوای اسلام دروغ و ریا واختلاس و دزدی وتعرض داشته باشن یا اگر خودکشی کردن خودتم باشی با اون کبکه و دبدبه از کشوری که به دنیا آمدی وقدرت پدرت بالاباشه مسلما یهو شوکه میشه وچون بچه هم بودی ممکنه دست به خودکشی بزنی مگه الان خیلی از بچه های این ملاها دست به خودکشی نزدن چون میدیدن اون حرفایی که اینا میزنن مطابق دین اسلام نیست پس خودکشی در هر جا اتفاق میافته پس تحللیلت اشتباهه حالا ما نمیگیم ایشون حر فاش درسته چون کشوری که تمام منابعشو رو به کشورای دیگه دادن تمام کارخانه های مهمش چهل ساله تعطیله و آب وگاز نفتش رو مفتی له کشور دیگه دادن هنوز غرامت جنگی نگرفته تو هرکشوری پول داره ولی نمیدن پس وعده های واهی مثل این آخوندا اشتباهه وکسی هم مثل محمدرضا شاه به دنیا نمیاد چون واقعا در هر کاری تبحر داشت وتمام کارمنداش سواد واقعی داشتن وبه اقتصاد کشور توجه زیاد داشت خودتون دید که هویدا با یه خودکار ویه خونه اعدام شد ولی الان هر گدا زاده وبیسوادی یه خونه توولنجک ویا لواسان با هر کار خدمه داره از اقتصادی هیچی سرشون نمیشه

  • ناشناس
    0

    مغلطه نفرمایید

  • 0

    هرچه تلاش کردن شاه رو درنظر جوان آدم کثیفی جلوه نشد که نشد چون با چشم خودشون میبینن چه حرمسراهایی برای عیش ونوش عربا استفاده از صیغه روزانه از زنان سلام ایرانی میکنن و چه حرامسراهاییدر دبی برای عرب های کثیف درست نکردن ولی از طرفی جوانان رو به خاطر بیکاری و یا بی پولی وادار به ازدواج سفید کردن خدا لعنتتان کنه باز تمام پولای ایران به این کثافت های عرب بدید الان که پول ایران در کره جنوبی بلوکه هست و از طرفی عراق اعلام میکنه در سیاست ما دخالت نکنید همین کثافت هایی که در هرکجای ایران زمین دارن

  • ناشناس
    0

    بسه دیگه با چرندیاتتون نمیتونید سواری بگیرید لابد شما بفکر ایران وایرانی بودید وهستید .

  • بازنشسته
    0

    تحلیلتان خیلی مغرضانه ودور از واقعیت بود،امثال بنده که بازنشسته هستم و درهر دو حکومت زندگی کردم بایدقضاوت کنم

  • ناشناس
    2

    بدانید کسی که برای ایران زحمت میکشه پرچم ایران رو گردنش میزنه مثل شاه روحش شاد مثل فرح نه مثل بعضیا چفیه عربی به گردن بزنه وثروت ایران را به تمام کشورای عربی بده وبرای آینده ایرانی هیچی نگارش اقتصادش لنگ و بیخودیه هرچی نخبه رو رو فراری بده

  • عدل
    1

    واقعا هنور رو دارید ازمرد خدا شاه حرف بزنید مگه مردم این وضعیت نمیبینند دیگه حنای شما رنگ نمیده

  • م
    7

    كلا ملت ها علي اخصرص ملت ايران اينگونه اند گذشته خود را فراموش ميكنند طبق تاريخ بعد از كوچ اجباري احمد شاه و گماردن رضا پالاني به مسند شاهي توسط انگليس خبيث و شيطان و سوار شدن بر رضا سوادكوهي ملت براي قاجاريه خون گريستن و ننه من غريبم ميگفتند و از خدمات سلسله قبلي ميگفتند و حال نيز چنين است و در اينده نيز اينچنين خواهد بود
    از خدمات رضاي پهلوي به انگلستان كه از روي اجبا ر ضعف بود بگذريم همين مخالفت با تعزيه و عزاداري و كشف حجابش براي تمام دنيا و اخرتش كافيه !!! و پسرش و كه حيف اصلا شاه ناميد !!! بي خاصيت ترين شاه ايران با ركورد فروش روزانه ٦ ميليون بشكه نفت در اوايل دهه ٥٠ !!! و اعتراض ميليون ها قشر مردم از فقر و بي عدالتي خوشبختانه تاريخ اين اعتراض ها مصوره !!

  • سعيد
    15

    در مزدور بودن حكومت قبل همين بس كه سرمايه ي عظيمي چون بحرين رو مثل آب خوردن تحويل دشمن دادن
    يه مقدار انصاف داشته باشيم
    اگر جمهوري اسلامي نبود غرب ايران همين الان دست داعش بود و ما مدام در حال جنگ بوديم و بي امنيتي
    تو رو خدا اينو بفهميم ،‌مشكل اينا شيعه بودن ماست نه جمهوري اسلامي

    نظرات شما -
    • م
      7

      احسن مشكل اينها شيعه بودن ايران هست تا زمانيكه قدرش شناسيم !!! وجدان بيدار اگر يخورده به وجدانش نگاه كنه متوجه ميشه كه اگر ايران كشوري ويران فقير رو به نابودي است خوب پس اجازه خريد و فروش نفت و خيلي چيزهاي ديگر رو به ايران بدهند و كشور ها ي مستعمره خودشون رو اجازه بدهند با ايران. ازادانه تجارت كنند !!! چرا چوب لاي چرخ كشوري فقير و رو به افول ميكنند ؟! چرا پول ها بالا كشيده و اختلاسي رو پس نميدهند و در كشور خودشان سرمايه گذاري ميكنند؟! اگر زمان كوروش بود اجازه ميداد براي ارتش و سپاهش تصميم بگيرند چ داشته باش چ نداشته باش !!!! مشكل ما نامردي و خيانت به كشورمونه اگر هم اين ٤ تا رشد و پيشرفت هم كه هست مال همين بچه شيعه ها و ايراني هاي واقعيه كه اين تروريستا ميزنند و ميكشند ٨ سال جلوي لشكر كافر عراق و ٢٥ كشور نامدر روزگار با ذكر ائمه جلوي توپ و تانك ايستادند الان نامردي دم از چيز ديگر بزنيم هر ايرادي هم هست از خودمون اگر رشوه خور و باند بازيم اگر تنبل و پر مدعاييم !!!!

    • محمد
      0

      خوب مثل اینکه شما فکر میکنی تنها کسی هستی که میدونی زمان شاه بحرین از ایران جدا شده ولی خوب بقیش رو هم بگو که به جای بحرین 3 الی 4 جزیره دیگه شاه گرفته که مرزهای ایران رو گسترده تر کرده و اون چهار جزیره ارزشش از این یکی بیشتر هم هست مخصوصاً با بیشتر شدن مزهای ابی ایران....

  • ناشناس
    1

    دیگر نمی توانید محبوبیت را از بین ببرید. ما هر دو طرف را شناخته ایم و می توانیم خود قضاوت کنیم.

  • ناشناس
    8

    سلام واقعا از خواندن مطالب این خشکه مغزها آدم از انسان بودن اینجور آدما شک می کند دوستان اگر شما این همه از خوبی رضاشاه میگید چرا با پخی میفهمی چرا با پخی با خانواده دَر رفت خاک برسرما کردن کمی عاقل شوید تاریخ بخوانید چرا با پخی دَر رفت حالا شما با مغز خشک نون دنبال بدتر و نارس تر از پدر و پسر قبلی هستید واقعا که به شما باید همان کماتی را گفت که خود شما به دیگران می گویید. پس خودتان جواب خودتان را از قبل داده اید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • بی نام
    3

    کوتاه ما انقلاب کردیم؟از قدرت شاه امریکا وروسیه وبلوک غرب وحشت داشتند‌.این نتیجه شاه سرنگون شود .پس حق دارد ایران مرگ بر امریکا وروسیه ووغرب بگوید باید اتکاه اومردم وزنان نسل حال باشد.

  • ناشناس
    1

    هرچی هست زیر سر انگلیسه! نه قاجار نه پهلوی و نه حکومت الان هیچ فرقی باهم ندارن. تا زمانی که این مملکت نفت و ثروت داره این وضعیت هست. مگر اینکه ملت بتونه در همه زمینه ها خودکفا بشه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها