کپسول زمان «گلوسستر»؛ پژوهشگران اسرار کشتی سلطنتی ۳۴۰ ساله را فاش کردند

تحقیقات دربارۀ کشتی جنگی سلطنتی که بیش از ۳۰۰ سال پیش در سواحل شرقی بریتانیا غرق شد، نشان می‌دهد که در زمان غرق شدن «گلوسستر»، پادشاه آینده انگلستان نیز در میان مسافران آن بوده است.

کپسول زمان «گلوسستر»؛ پژوهشگران اسرار کشتی سلطنتی ۳۴۰ ساله را فاش کردند

تیم پژوهش که اسرار مربوط به کشتی را (با هدف محافظت از آن در مقابل هرگونه آسیب) برای مدت ۱۵ سال محرمانه نگه داشته بود، سرانجام گزارش بخشی از یافته‌های خود را روز جمعه منتشر کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حادثۀ غرق کشتی جنگی «گلوسستر» در سال ۱۶۸۲ میلادی، به دلیل برخورد آن با سواحل شنی روی داده است.

در آن زمان، یک سرنشین مهم کشتی یعنی جیمز دوم پادشاه انگلستان که هنوز دوک یورک بوده، موفق شده از کشتی در حال غرق شدن بیرون بیاید و خود را نجات دهد. او سه سال پس از وقوع این حادثه، با نام شاه جیمز هفتم پادشاه انگلستان و اسکاتلند شده است.

کلر جوویت، پروفسور تاریخ در دانشگاه آنجلیای شرقی می‌گوید: «این کشف تغییر بنیادینی را در چگونگی درک تاریخ اجتماعی، دریایی و سیاسی قرن هفدهم بوجود آورده و یک نمونۀ برجسته از میراث فرهنگی زیر آب با اهمیت ملی و بین‌المللی است.»

808x462_cmsv2_f14dd0bc-ea83-5044-b476-2a28efb76f54-6770904

محل غرق این کشتی برای سال‌های زیادی نامشخص بود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۷ میلادی دو برادر غواص به نام های ژولیان و لینکلن بارن‌ول پس از چهارسال تحقیق و جستجو توانستند آن را در حدود ۴۵ کیلومتری ساحل «گریت یارموث» پیدا کنند.

لینکلن بارنول در این باره می‌گوید: «در هنگام غواصی به سمت بستر دریا، اولین چیزی که دیدم توپ بزرگی بود که روی شن‌های سفید قرار داشت، لحظه فوق‌العاده‌ای بود.»

در این کشتی آثار تاریخی زیادی وجود دارد؛ از جمله یک بطری حاوی مهر و مومی که روی آن نشان خانوادۀ «Legge» یا همان اجداد جورج واشنگتن، اولین رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا دیده می‌شود.

پروفسور جوویت این کشتی را یک «کپسول زمان فوق‌العاده» توصیف کرده است و می‌گوید از آنجا که کشتی خیلی سریع غرق شده، هیچ‌کس نتوانسته چیزی را از درون آن نجات دهد.

پژوهشگران توانسته‌اند تجهیزات ناوبری، دارایی‌های شخصی، لباس‌ها و بطری‌های شراب بسیاری را نیز در این کشتی کشف کنند که محتوای برخی بطری‌ها همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

آنها تخمین می‌زنند که بین ۱۳۰ تا ۲۵۰ نفر در این حادثه جان غرق شده باشند که ناپدید شدن این تعداد از افراد قدرتمند در دربار بریتانیا، مسیر تاریخ این کشور را نیز تغییر داده است.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • نا
    0

    یعنی هرکار یو انگلستان میکنه مربوط به نجات بشریت
    مرگ بر انگلیس
    ای کاش این خراب شده روی زمین نبود همه جا صلح وآرامش بود

  • اله قلی خان
    0

    کشتی با همه متعلقاتش به ایران تعلق دارد و باید آنرا به چنگ بیاریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها