گروه ۷ کشور صنعتی بر سر شیوه‌نامه هوش مصنوعی توافق می‌کنند

گروه هفت کشور صنعتی جهان امروز دوشنبه در خصوص شیوه‌نامه عمل شرکت‌های توسعه‌دهنده سامانه‌های پیشرفته هوش مصنوعی توافق خواهند کرد.

گروه ۷ کشور صنعتی بر سر شیوه‌نامه هوش مصنوعی توافق می‌کنند

به گزارش «‌دی‌دی نیوز»، در بحبوبه نگرانی‌ها درباره حریم خصوصی و خطرات امنیتی، این شیوه‌نامه داوطلبانه که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، نقطه عطفی در نحوه برخورد شرکت های بزرگ با هوش مصنوعی خواهد بود.

رهبران اقتصادهای گروه هفت شامل کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس و آمریکا به علاوه اتحادیه اروپا، این فرآیند را در ماه مه (اردیبهشت) در مجمع وزیران موسوم به «فرایند هوش مصنوعی هیروشیما» شروع کردند.

سند گروه هفت خاطرنشان می‌کند: این دستورالعمل یا شیوه‌نامه ۱۱ ماده‌ای قصد دارد هوش مصنوعی ایمن، امن و قابل اعتماد را در سرتاسر جهان ارتقا دهد و راهنمایی برای عمل سازمان‌های توسعه دهنده پیشرفته‌ترین سامانه‌های هوش مصنوعی شامل پیشروترین مدل‌های بنیادین و هوش مصنوعی مولد باشد. این سند می‌افزاید: این دستورالعمل معطوف به کمک برای استفاده از مزایا و پرداختن به خطرات و چالش های ناشی از این فناوری‌ها است.

شیوه نامه مورد نظر گروه هفت از شرکت ها می‌خواهد اقدامات مناسبی برای شناسایی، ارزیابی و کاهش خطرات در کل چرخه فعالیت هوش مصنوعی انجام داده و همچنین با رخدادها و الگوهای سوءاستفاده پس از ورود محصولات هوش مصنوعی به بازار برخورد کنند.

شرکت ها باید گزارش های عمومی درباره توانایی‌ها، محدودیت‌ها و کاربرد و سوءاستفاده از سامانه‌های هوش مصنوعی ارائه داده و همچنین در زمینه کنترل‌های امنیتی قوی سرمایه‌گذاری کنند.

اتحادیه اروپا با تصویب قانون موسوم به «قانون هوش مصنوعی» در صف اول تنظیم مقررات برای این فناوری نوظهور قرار داشته است در حالی که ژاپن، آمریکا و کشورهای جنوب شرقی آسیا بیشتر رویکردی مبتنی بر عدم مداخله (hands-off) در پیش گرفته‌اند تا بتوانند رشد اقتصادی را تقویت کنند.

«ورا یووفا» رئیس امور دیجیتال کمیسیون اروپا پیشتر در ماه جاری در سخنانی در یک مجمع درباره اداره اینترنت در کیوتو ژاپن گفت که این یک شیوه‌نامه پایه‌ای نیرومند برای تضمین ایمنی است که به عنوان یک پل عمل می‌کند تا زمانی که مقررات مستقر شوند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها