بیانیه تند ریاست جمهوری عراق علیه ترکیه در واکنش به بمباران فرودگاه سلیمانیه

ریاست جمهوری عراق امروز (سه شنبه) تایید کرد که وزارتخانه های امنیتی عراق و در کنار آنها، سفیر ترکیه در بغداد برای تحویل نامه اعتراضی به ترکیه درباره بمباران فرودگاه عربت در سلیمانیه احضار شده اند.

بیانیه تند ریاست جمهوری عراق علیه ترکیه در واکنش به بمباران فرودگاه سلیمانیه

خبرگزاری بغدادالیوم نوشت: در بیانیه ریاست جمهوری عراق با اشاره به این موضوع امده است: «روز به روز حملات نظامی سیستماتیک علیه اراضی عراق بویژه اقلیم کردستان بدون هیچگونه توجیه نظامی و امنیتی تشدید می شود و در این تجاوزات، غیرنظامیان بی گناه و مقرهای نظامی امنیتی هدف قرار گرفته می شوند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این در حالی است که بارها برای جناح های مربوطه ترکیه توضیح داده ایم که عراق برای مذاکره با جناح های امنیتی این کشور جهت بستن شکاف هایی که ترکیه آن را اماکن نفوذ عوامل بی ثبات کننده خود می داند، امادگی دارد اما هیچ پاسخ واقعی از جانب این کشور دریافت نکردیم»

ریاست جمهوری عراق افزوده است: «وقوع موارد نقض امنیتی و عملیات نظامی بین کشورهای همسایه امری ممکن است اما انجام حملات نظامی پی در پی به شهرها و غیرنظامیان و نظامیان موضوعی است که قوانین بین المللی  ان را رد می کند و با اصول حسن همجواری هم در تضاد است به خصوص اگر چنین تجاوزی با استفاده از سلاح هایی نظیر پهپاد هایی باشد که تنها در جنگ های باز استفاده می شود؛ پهپادهایی که به ابزار معمول تعدی ترکیه به خاک عراق تبدیل شده است.»

در بیانیه مذکور با اشاره به اینکه این عملیات امنیت و ثبات عراق را تهدید می کند، اضافه شده است: با شدیدترین عبارتها این حملات مکرر به شهرهای امن اقیلم کردستان را محکوم می کنیم. دولت عراق بارها به کشورهای همسایه و جهان اعلام کرده است که عراق جدید تنها به گفتگو به عنوان زبانی برای تفاهم و حل مشکلات و اختلافات ایمان دارد. دولت عراق هرگز در برابر حملات به خاک خود سکوت نخواهد کرد. پس از فداکاری ها و ایثارگری های عراق در جنگ علیه تروریسم، خاک عراق روزانه به صورت سیستماتیک هدف حمله قرار می گیرد که نشان از سوء نیت و عدم تمایل در برقراری روابط ایمن و با ثبات است. عراق هرگز دربرابر کسانی که برای ضربه زدن به امنیت، حاکمیت و ثبات آن تلاش می کنند، دست بسته نخواهد بود.»

گفتنی است پیش از این سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق اعلام کرده بود که عامل حمله دوشنبه شب به فرودگاه «عربت» سلیمانیه یک پهپاد بوده که از ترکیه وارد عراق شده بود.

  به نقل از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سرلشکر یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در این باره اعلام کرد: بمباران فرودگاه عربت سلیمانیه توسط پهپادی که از مرز ترکیه وارد حریم هوایی عراق شده بود، انجام شد.

وی تصریح کرد: این انفجار منجر به کشته شدن سه تن از نیروهای سرویس مقابله با تروریسم و ​​زخمی شدن سه تن دیگر شد.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در ادامه تاکید کرد: این تجاوز به منزله نقض حاکمیت، امنیت و تمامیت ارضی عراق و مخل و ​​تهدیدی برای صلح و امنیت در منطقه و جهان است.

وی ادامه داد: این حملات مکرر با اصل روابط حسن همجواری میان کشورها سازگار نیست و تلاش‌های عراق برای ایجاد روابط خوب و متوازن سیاسی، اقتصادی و امنیتی با همسایگان خود را تضعیف می‌کند.

سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق تأکید کرد که حق عراق برای پایان دادن به این‌گونه اقدامات محفوظ است.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • رابی
    0

    اگر پ ک ک چند حمله درست حسابی به مواضع ترکیه انجام دهد این تخم مغولها حساب دستشان می آید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها