یک سناتور نه چندان مشهور، نخست وزیر موقت پاکستان می‌شود

رهبر مخالفان دولت پاکستان امروز (شنبه) اعلام کرد، یک سناتور کمتر شناخته شده متعلق به یکی از کم جمعیت‌ترین استانهای این کشور به عنوان نخست وزیر دولت موقت تا زمان برگزاری انتخابات بعدی منصوب می‌شود.

یک سناتور نه چندان مشهور، نخست وزیر موقت پاکستان می‌شود

به گزارش خبرگزاری فرانسه، راجه ریاض احمد، رهبر اپوزیسیون پاکستان بعد از نشستی با شهباز شریف، نخست وزیر در حال کناره‌گیری این کشور، انور الحق کاکار، سیاستمدار اهل استان بلوچستان این کشور را به عنوان نخست وزیر دولت موقت معرفی کرد.

ریاض احمد بیان کرد: "ما در ابتدا توافق کردیم کسی که نخست وزیر می‌شود باید اهل استانهای کوچکتر باشد تا گلایه‌های مردم استان‌های کوچکتر مورد رسیدگی قرار بگیرد."

کاکار به این ترتیب رهبری دولت موقت پاکستان را بعد از آنکه شهباز شریف کناره‌گیری خود از نخست وزیری پیش از پایان یافتن دوره خود اعلام کرد تا زمان برگزاری انتخابات سراسری و استانی بعدی که احتمالا تا ماه نوامبر آتی برگزار می‌شود، به عهده خواهد داشت.  برخی از مقامات با این وجود گفته‌اند ممکن است این انتخابات تا سال آینده میلادی به تعویق بیفتد.

پاکستان از زمان برکنار شدن عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف این کشور با رای عدم اعتماد پارلمان در آوریل ۲۰۲۲، درگیر تلاطم سیاسی بوده است. عمران خان چند روز قبل برای اجرای مجازات سه سال حبس به اتهام فساد مالی به زندان افتاد.

در ماه‌های اخیر مقام‌های پاکستانی با اعضای حزب تحریک انصاف برخوردکرده و هزاران تن از مقامات و حامیان این حزب را به زندان انداخته‌اند.

پارلمان پاکستان روز چهارشنبه گذشته رسما منحل شد و طبق قانون اساسی باید انتخابات جدید در عرض ۹۰ روز برگزار کرد.

از چند ماه پیش گمانه زنی شده که انتخابات بعدی پاکستان به دلیل تلاش مقامات حاکم برای ایجاد ثبات در کشور در مواجهه با بحران‌های امنیتی، اقتصادی و سیاسی به تعویق می‌افتد.

دولت پاکستان نتایج جدید ترین سرشماری این کشور را سرانجام هفته گذشته منتشر کرد و دولت در حال کناره‌گیری شهباز شریف اعلام کرده، کمیسیون انتخابات برای بازترسیم مرزهای حوزه‌های انتخاباتی نیاز به زمان دارد.

رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان اخیرا در مصاحبه‌ای تلویزیونی در پاسخ به اینکه آیا انتخابات سراسری این کشور امسال برگزار می‌شود پاسخ داد: "پاسخ کاملا صریح این است؛ خیر."

کمیسیون انتخابات پاکستان هنوز درباره تاریخ انتخابات بعدی این کشور اظهار نظر نکرده است.

ماه گذشته میلادی پارلمان پاکستان قوانینی را تصویب کرد که به دولت موقت پاکستان اختیارات بیشتر برای مذاکرات با چند نهاد جهانی شامل صندوق بین‌المللی پول را می‌دهد؛ این می‌تواند سرنخی باشد درباره اینکه این دولت احتمالا بیش از آنچه انتظار می‌رود به کار خود ادامه می‌دهد.

برخی تحلیلگران معتقدند تاخیر احتمالی در برگزاری انتخابات پیش رو به شرکای ائتلافی اصلی پاکستان شامل حزب مسلم لیگ نواز و حزب مردم پاکستان فرصت می‌دهد تا رسیدگی به چالش حزب تحریک انصاف را بررسی کنند.

مایکل کوگلمان، مدیر انستیتوی جنوب آسیا در مرکز ویلسون بیان کرد: اما در واقعیت به تاخیر انداختن انتخابات پاکستان می‌تواند به سادگی باعث خشم هر چه بیشتر مردم و بسیج مخالفانی که از چندین ماه سرکوب رنج برده‌اند، شود.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها