انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین/ نیروهای روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر می دانند/ ویدئو

نیروهای روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر انفجار و تخریب بخشی از سد «کاخوفکا» بر روی رودخانه دنیپرو در منطقه خرسون می‌دانند که باعث ایجاد سیلاب و نگرانی‌های گسترده شده است.

انفجار سد «کاخوفکا» در جنوب اوکراین/ نیروهای روسیه و اوکراین یکدیگر را مقصر می دانند/ ویدئو

نیروهای روسیه و اوکراین می‌گویند یک سد بزرگ متعلق به دوره شوروی سابق در بخش تحت کنترل روسیه در جنوب اوکراین امروز (سه‌شنبه، ششم ژوئن) منفجر شد و باعث ایجاد سیلاب در سراسر منطقه جنگی شده است. 

به گزارش رویترز، هر دو طرف روسیه و اوکراین، دیگری را مقصر تخریب این سد که آن را «اقدام تروریستی» خوانده‌اند، معرفی می‌کند. طبق این گزارش، ویدئوهای تایید نشده در شبکه‌های اجتماعی انفجارهای شدید را اطراف سد «کاخوفکا» نشان می‌دهد.

به گفته رئیس اداره نظامی منطقه خرسون، به ساکنان مناطق در مسیر سیلاب سد شهر «نووا کاخوفکا» بر روی رودخانه دنیپرو در خرسون گفته شده برای نجات جان خود هر کاری می‌توانند بکنند. 

به گزارش «گاردین»، این سد مهم بر روی رودخانه دنیپرو، آبراه اصلی که از جنوب شرقی اوکراین می‌گذرد، قرار دارد و چند منطقه مسکونی و شهر در پایین آن قرار دارد از جمله خرسون شهری که قبل از آغاز جنگ ۳۰۰ هزار نفر جمعیت داشت.

فرماندهی عملیات جنوب اوکراین در پستی در فیس‌بوک تخریب سد را تایید کرد و گفت در حال ارزیابی میزان تخریب و محاسبه مناطق احتمالی سیل است. 

 «الکساندر پروکودین» رئیس اداره نظامی منطقه خرسون که اوکراین منصوب کرده، در اظهاراتی ویدئویی که در تلگرام منتشر کرد، نیروهای روسیه را مقصر تخریب ناشی از انفجار این سد خواند. او گفت خروج ساکنان در «منطقه خطر» اطراف سد آغاز شده است.

در طرف دیگر، «ولادیمیر لئونتیف» شهردار نووا کاخوفکا که روسیه منصوب کرده هم تخریب بخش‌هایی از سد را تایید کرده و این حادثه را «اقدام تروریستی» جدی خوانده اما گفته نیاز به خروج ساکنان نیست. 

وی در این خصوص توضیح داد: حملات شبانه به نیروگاه برق-آبی کاخوفکا دهانه‌ها را تخریب کرد و باعث سرازیر شدن غیرقابل‌کنترل آب شد. 

به گفته تحلیلگران، سیلاب ناشی از این تخریب، پتانسیل ایجاد ویرانی بزرگ حوالی شهر خرسون و سایر مناطق پرجمعیت در امتداد رودخانه دنیپرو را دارد. 

به نوشته رویترز، این سد یک زیرساخت حیاتی است که حدود ۱۸ کیلومتر مکعب آب در مخزن کاخوفکا تقریباً برابر دریاچه نمک بزرگ در ایالت یوتا آمریکا را در خود جای داده است. این سد آب بسیاری از بخش‌های جنوبی اوکراین و شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق شد را تامین می‌کند. 

این سد همچنین آب نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا را تامین می‌کند که در بخش بالای آن قرار دارد و تحت کنترل روسیه است. 

حجم ویدیو: 2.06M | مدت زمان ویدیو: 00:01:22 | دانلود ویدیو
منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    مرگ بر کمونیست های بی دین و حامیان احمق او

    نظرات شما -
    • رابی
      0

      اول برو جانماز و مهر و تسبیحی که دستت گرفتی را نگاه بکن ببین ساخت کدوم کشور است!
      اگر چین کمونیست اون را درست نکرده بود بعدا لعنت بفرست.

  • رابی
    0

    دولت گفته برای نجات جان خود هر کاری می توانند بکنند!
    این دولت است که میبایست برای نجات جان مردم کاری بکند نه خود مردم.

  • ناشناس
    0

    زلنسکی بی ناموس،تا اوکراین رو با خاک یکسان نکنه ول کن نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها