سفیر معرفی‌شده طالبان، توسط سفارت افغانستان در هند رد شد

علی‌رغم تلاش وزارت خارجه طالبان برای انتصاب سفیر تازه افغانستان در هند، کارمندان سفارت افغانستان در دهلی نو اجازه ندادند سفیر معرفی‌شده طالبان اداره سفارت را به دست بگیرد.

سفیر معرفی‌شده طالبان، توسط سفارت افغانستان در هند رد شد

به گزارش ایندیپندنت، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وزارت خارجه طالبان فرید ماموندزی، را  برکنار کرده و قدیر کوشا یکی از کارمندان این سفارت افغانستان در هند را به عنوان سفیر جدید معرفی کرده است.

به نقل از منابع رسمی طالبان، به ماموندزی دستور داده شده است سفارت افغانستان در دهلی نو را ترک کند. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر نمایندگی طالبان در قطر و سفیر پیشنهادی این گروه در سازمان ملل متحد، در گفت‌وگو با روزنامه تایمز اف ایندیا، ضمن تایید برکناری سفیر افغانستان در دهلی نو، آن را اقدامی منطقی خواند که اعتماد میان دو کشور را افزایش می‌دهد.

شاهین افزود: «انتصاب سفیر تازه طالبان که خود از کارمندان سابق سفارتخانه است، راه را برای گسترش روابط طالبان و دولت هند هموارتر می‌کند.»

قدیر کوشا که به عنوان سفیر جدید منصوب شده است، تا قبل از این، منشی سفارت افغانستان در دهلی نو بود. 

با این حال کارمندان سفارت افغانستان در دهلی نو اجازه ندادند قدیر کوشا جای فرید ماموندزی را بگیرد و در یک اطلاعیه خبری، برکناری ماموندزی را شایعه رسانه‌ها خواندند و اعلام کردند که این سفارتخانه مانند سابق به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

در این اطلاعیه خبری آمده است که رسانه‌ها از سه روز پیش برخی گزارش‌های مغرضانه و نادرست را منتشر کرده‌اند. این اطلاعیه بدون اشاره به شایعات موردنظر، اعلام کرد که سفارت افغانستان در دهلی‌نو تمام شایعات مطرح‌شده در رسانه‌ها را رد می‌کند و کارمندان این سفارتخانه مانند گذشته به فعالیت خود ادامه خواهند داد. 

فرید ماموندزی، سفیر افغانستان در دهلی‌نو، نیز روز یکشنبه در توییتر، مسئله برکناری از سمتش را دور از واقعیت دانست و رد کرد و گفت که بحث برکناری او یک شایعه ساخت رسانه‌ها [مغرض] است. 

وزارت خارجه هند در مورد دستور وزارت خارجه طالبان برای جابه‌جایی سفیر افغانستان در این کشور هیچ گونه واکنشی نشان نداده و آن را مسئله داخلی طالبان عنوان کرده است. 

دولت هند گروه طالبان را به عنوان یک دولت مستقل در افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد اما با طالبان روابط گرمی برقرار کرده است. کارشناسان سیاسی معتقدند نگرانی از فعالیت سازمان‌های تروریستی ضد هند در خاک افغانستان باعث شده است تا هند برای رصد این سازمان‌ها با طالبان روابط خوبی داشته باشد. پس از سقوط دولت جمهوری در افغانستان، هند کمک‌های زیادی به افغانستان فرستاد؛ از دارو گرفته تا صدها هزار تن گندم. 

گروه طالبان طی دو سال سلطه خود بر افغانستان، توانسته‌اند تعدادی از سفارتخانه‌های افغانستان در کشورهای منطقه را به کنترل خود در بیاورند. در حال حاضر سفارتخانه‌های افغانستان در ایران، پاکستان، روسیه، چین، ترکمنستان و ازبکستان در اختیار طالبان‌اند و تعدادی از سفارتخانه‌ها نیز با طالبان رابطه برقرار کرده‌اند و به دستور آنان فعالیت می‌کنند.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها