در واکنش به دیدار روسای جمهور ایران و چین

آمریکا: به تعامل با پکن ادامه ‌دهیم تا تشویقش کنیم به مقابله با فعالیت های ایران بپردازد

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به دیدار سید ابراهیم رئیسی و شی جین پینگ روسای جمهور ایران و چین گفت که واشنگتن به تعامل با پکن ادامه می‌دهد.

آمریکا: به تعامل با پکن ادامه ‌دهیم تا تشویقش کنیم به مقابله با فعالیت های ایران بپردازد

کارین ژان پی یر عصر سه شنبه به وقت محلی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایا واشنگتن دیدار روسای جمهور ایران و چین را شکست تحریم ها علیه ایران می داند و پیامی برای دو کشور دارد؟ گفت که قصد ندارد در مورد این گفتگوها گمانه زنی کند.

سخنگوی کاخ سفید در عین حال با تکرار اتهامات ضد ایرانی بار دیگر به سیاست های فشار حداکثری آمریکا علیه تهران اذعان کرد و گفت: ما به تعامل با جمهوری خلق چین و سایر کشورها در سطح جهانی ادامه می دهیم تا آنها را تشویق کنیم برای مقابله با فعالیت های بی ثبات کننده ایران گام بردارند.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین روز سه شنبه در دیدار با سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود به صراحت تاکید کرد: صرف نظر از هرگونه تحولات منطقه ای و بین المللی، چین دوستی و همکاری خود با ایران را بطور استوار و تزلزل ناپذیر حفظ خواهد کرد و به مشارکت سازنده در مسیر از سرگیری مذاکرات توافق هسته ای ایران ادامه خواهد داد.

گفتنی است، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره دیدار روسای جمهور ایران و چین و حمایت پکن در از سرگیری مذاکرات برای توافق هسته ای با تکرار ادعاهای ضد ایرانی گفت: جمهوری خلق چین را تشویق می کنیم برای مقابله با سیاست‌های ایران که منطقه را بی‌ثبات می‌کند و شرکا و متحدان ما را تهدید می‌کند، گام بردارد.

این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران، برنامه موشکی بالستیک، سایر فعالیت‌ها و اقدامات مخرب آن، در منطقه عمیقا بی‌ثبات‌کننده هستند. این اقدامات نه تنها برای ما بلکه برای چین نیز نگران کننده است.

پرایس ادعا کرد : چین می تواند نقش خود را ایفا کند و به ایران بگوید اقدامات مخرب آن قابل قبول نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: امیدواریم که در این چالش، جمهوری خلق چین از نفوذ خود در جهتی استفاده کند که به نفع هر دوی ما باشد.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی دوشنبه شب و در دهمین سفر خارجی خود در ۱۸ ماه اخیر به چین سفر کرد که هدف اصلی سفر رئیس جمهور ایران اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.

همچنین مراسم امضای اسناد و تفاهم نامه همکاری بین تهران و پکن در حضور رئیسان جمهور و بین وزیران دو کشور در کنگره ملی خلق چین برگزار شد و دو کشور ۲۰ سند همکاری امضا کردند.

رئیس جمهور شهریور ماه امسال و در هشتمین سفر خارجی خود به اجلاس سازمان همکاری شانگهای در سمرقند با همتای چینی دیدار و گفت و گو کرده بود که در این نشست دوجانبه، «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین به طور رسمی از رئیس جمهور ایران برای سفر به پکن دعوت کرد.

حضور در نشست مشترک تجار و فعالان اقتصادی ایران و چین، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور و نشست و گفت‌وگو با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین از دیگر برنامه‌های آقای رئیس‌جمهور در سفر سه روزه خود به این کشور است.

آیت‌الله رئیسی در ۱۸ ماه اخیر به ۹کشور سفر کرد که مقصد نخستین سفر خارجی وی به بیست و یکمین دوره اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در ۲۶ شهریور ماه ١۴٠٠ به میزبانی دوشنبه در تاجیکستان و آخرین سفر وی ۲۰ مهرماه برای حضور در اجلاس سیکا به میزبانی قزاقستان بود.

حضور در اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به میزبانی قطر، سفر به مسکو با دعوت رسمی همتای روس و سفر به عمان با دعوت «هیثم بن طارق آل سعید»، اجلاس ‌سران سازمان همکاری‌ اقتصادی (اکو) به میزبانی ترکمنستان، نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ترکمنستان، اجلاس شانگهای به میزبانی سمرقند، حضور در مجمع عمومی سازمان ملل مقصدهای وششمین نشست سران کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا (سیکا)، دومین تا نهمین سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی در این مدت بوده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها