واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به چین

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر در راستای سیاست ایران هراسی واشنگتن و نگرانی ایالات متحده از تحکیم روابط تهران با دیگر کشورها مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران چالش هایی برای نظام بین الملل ایجاد می‌کند که واشنگتن را نگران می‌سازد.

واکنش آمریکا به سفر رئیس جمهور ایران به چین

ند پرایس روز دوشنبه به وقت محلی در پاسخ به سوالی در واکنش به آغاز دیدار رسمی آیت الله رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران از چین به رغم آنکه گفت درباره اهداف این سفر صحبتی نمی کند و آن را به طرفین واگذار کرد اما با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: چندی پیش آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با چین در مورد برنامه هسته ای ایران انجام داد، زیرا ما آن را چالشی برای هر دو کشور می دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است. این پیچیده ترین و احتمالاً مهمترین رابطه دوجانبه ما با هر کشوری است. این رابطه جنبه های مختلفی دارد که در درجه اول رقابتی است. جنبه هایی وجود دارد که بالقوه متعارض هستند، به همین دلیل است که ما بر حفظ خطوط ارتباطی با چین باز تمرکز کردیم.

ند پرایس ادعا کرد، اما موضوعاتی وجود دارند که ظرفیت همکاری میان آمریکا و چین داشته و دو کشور در این زمینه منافع مشترک دارند. در مورد ایران، همکاری با چین در چارچوب ۱+۵ دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد، ایران برای سیستم بین المللی چالش‌های دیگری نیز ایجاد می کند که بر چین نیز تاثیر می گذارند. این چالش‌های ایران، آمریکا را نیز شدت نگران می‌کند.

این مقام دولت بایدن در راستای سیاست های ایران هراسی و چین هراسی خود مدعی شد: هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما معتقدیم مهم است که سایر جهان اعلام کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تاثیر گذاری بد در سراسر منطقه وفراتر از آن، مورد قبول نیست و جهان از آن حمایت نمی کند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها