یادگیرندگان تورات در اسرائیل از خدمت سربازی معاف می‌شوند

حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه اسرائیل و احزاب دینی حاضر در دولت ائتلافی بر سر تصویب قانونی به توافق رسیدند که به دانش آموزان مدارس دینی که مشغول مطالعه تورات و منابع دینی هستند معافیت سربازی می‌کند.

یادگیرندگان تورات در اسرائیل از خدمت سربازی معاف می‌شوند

به گزارش العربیه الجدید، در پیش نویس قانونی که در سایت کنست منتشر شده، آمده است: «همه کسانی که خود را وقف مطالعه تورات می‌کنند، مانند کسی هستند که خدمت ملی برای اسرائیل انجام می‌دهند» کما اینکه آموزش تورات در همه مدازس « به مثابه ارزشی اساسی از ارزش‌های مردم یهود است و حقوق و وظایف کسی که خود را برای مدت طولانی وقف مطالعه تورات می کند برابر است با حقوق آنانی که خدمت مهمی به دولت انجام می دهند.»

نمایندگان احزاب دینی که پیش‌نویس این قانون را تدوین کرده‌اند، علنا اعلام می‌کنند نص این طرح بر معافیت دانش‌آموزان مدارس دینی از خدمت سربازی و برابری آنها با سربازان تاکید دارد همچنین بر اساس این قانون، بستری قانونی برای اعطای مزایای اقتصادی و حقوق به دانش‌آموزان مدارس و موسسات دینی همانند سربازان و افسرانی که خدمت سربازی اجباری را انجام می‌دهند، فراهم می‌شود.

علاوه بر اینکه این قانون، دانش‌آموزان مدارس غیر دینی فارغ از اینکه تمایل داشته باشند یا نه را به مطالعه تورات ملزم خواهد کرد، موجب عدم برابری و مساوات میان اسرائیلی‌های سکولار و پیروان جریان دینی حریدی می‌شود چرا که جوانان اسرائیلی به محض رسیدن به هجده سالگی اگر مذکر باشند 3 سال و اگر مونث باشند، باید 2 سال به خدمت سربازی بروند اما این قانون به شانه خالی کردن پیروان جریان حریدی از خدمت سربازی مشروعیت و پوشش قانونی می دهد زیرا «آنها خود را وقف یادگیری تورات می کنند.»

 

از بین افرادی که در سال 2020 میلادی به سربازی نرفتند، 36 درصدی از یهودیان حریدیم، 54 درصد از عرب‌های فلسطینی و 10 درصد از یهودیانی بوده که بنا به دلایل مختلف معافیت کسب کرده اند.

یهودیان ارتدوکس که با پوشیدن لباس سیاه و گذاشتن خط ریش بلند شناخته می‌شوند، بارها در اسرائیل با برگزاری تظاهرات به قانون خدمت سربازی اجباری در اعتراض کرده اند.

خدمت سربازی در اسرائیل که طبق قوانین برای مردها سه سال و برای زنان دو و نیم سال اجباری است، همواره از سوی یهودیان ارتدوکس مورد اعتراض قرار گرفته است.

اکثر یهودیان ارتدوکس به دلیل ناسازگار بودن شرایط در ارتش اسرائیل بر اساس شریعت یهودی از خدمت سربازی اجباری امتناع می ورزند.

یهودیان ارتدوکس که 10 درصد از جمعیت اسرائیل را تشکیل می دهند، بر این باورند که خدمت سربازی شیوه زندگی را به آن ها تحمیل می کند که در تضاد عمیق با ارزش ها و اعتقادات اخلاقی آن‌هاست.

عرب‌های ساکن مناطق اشغالی تحت اداره اسرائیل نیز به دلایل امنیتی به خدمت سربازی برده نمی‌شوند.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها