رایزنی پاریس و باکو پیرامون اوضاع منطقه لاچین جمهوری آذربایجان

رئیس جمهور آذربایجان و همتای فرانسوی‌اش در تماسی تلفنی درباره آخرین وضعیت در منطقه لاچین در قره‌باغ گفت‌وگو کردند.

رایزنی پاریس و باکو پیرامون اوضاع منطقه لاچین جمهوری آذربایجان

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دفتر الهام علی‌اف در بیانیه‌ای اعلام کرد، این گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه و با ابتکارعمل امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه انجام شد که می‌خواست درباره روابط میان ارمنستان و آذربایجان و اوضاع در جاده منتهی به شهر خانکندی از طریق منطقه لاچین آذربایجان صحبت کند.

در این بیانیه آمده است: الهام علی‌اف درباره اوضاع جاده منتهی به شهر خانکندی از طریق منطقه لاچین آذربایجان گفت که نمایندگان جامعه مدنی آذربایجان نسبت به بهره برداری غیرقانونی از ذخایر معدنی در مناطق این کشور که نیروهای حافظ صلح روسیه به طور موقت در آنجا مستقر هستند و آسیب جدی به محیط زیست در نتیجه این بهره برداری اعتراض کردند.

علی‌اف تاکید کرد، هیچ چیز مانع استفاده از این جاده برای اهداف غیرنظامی و بشردوستانه نمی‌شود و عبور وسایل نقلیه پزشکی از طریق دفتر محلی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تضمین می‌شود.

رئیس جمهوری آذربایجان افزود: درخواست اصلی نمایندگان جامعه مدنی، توقف بهره‌برداری غیرقانونی مواد معدنی و تضمین نظارت محیط زیستی بر فعالیت‌ها در این منطقه است.

ارمنستان و آذربایجان در سپتامبر ۲۰۲۰  میلادی به مدت ۴۴ روز بر سر منطقه ناگورنو-قره‌باغ که از نظر بین‌المللی به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته می‌شود، و همچنین هفت منطقه مجاورش جنگیدند.

این جنگ که با میانجی گری روسیه و از طریق یک توافق صلح پایان یافت، در نهایت به آزادسازی چندین شهر و بیش از ۳۰۰ شهرک‌مسکونی و روستا که به مدت ۳۰ سال تحت اختیار ارمنستان بودند، منتهی شد.

علی‌اف همچنین به ماکرون خاطرنشان کرد که ارمنستان همچنان هشت روستای متعلق به آذربایجان را تحت تصرف دارد. وی بر اهمیت "رفتار متعادل و بی‌طرفانه در رابطه با مسائل منطقه‌ای" تاکید کرد و به "فعالیت‌های ضد آذربایجانی در کشورهای فرانسوی زبان و برخی از سازمان‌های بین‌المللی" نیز اشاره داشت و آنها را "تاسف‌آور" دانست.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها