موافقت رئیس‌جمهور پرو با انتخابات زودهنگام در بحبوحه اعتراضات/ ویدئو

دینا بولوارته، رئیس جمهوری جدید پرو اعلام کرد، قصد دارد با تسلیم لایحه‌ای به کنگره کشورش انتخابات سراسری در آنجا را دو سال جلوتر آورده و در آوریل ۲۰۲۴ برگزار کند.

موافقت رئیس‌جمهور پرو با انتخابات زودهنگام در بحبوحه اعتراضات/ ویدئو

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم دینا بولوارته، رئیس جمهوری جدید پرو در حالی این برنامه را اعلام کرد که اخیرا این کشور بعد از برکناری پدرو کاستیو از مقام ریاست جمهوری شاهد تنش و اعتراضات بوده است.

چند روز پیش بولوارته بعد از برکنار شدن کاستیو توسط کنگره پرو به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور سوگند یاد کرد. کاستیو بعد از برکناری‌اش به اتهام تلاش برای منحل کردن پارلمان برای ممانعت از برگزاری رای‌گیری برای استیضاحش، دستگیر شد.

بولوارته در یک سخنرانی تصریح کرد: من تصمیم گرفتم با معرفی لایحه‌ای، با کنگره بر سر جلو انداختن انتخابات سراسری و برگزاری آن در آوریل ۲۰۲۴ به توافق برسم.

بیانیه بولوارته مبنی بر مطرح شدن این لایحه در "روزهای آینده" بعد از آن مطرح می‌شود که روز یکشنبه در جریان اعتراضات در پرو برای مطالبه برگزاری انتخابات سراسری بعد از برکنار شدن کاستیو، دو نوجوان کشته و چهار تن دیگر مجروح شدند.

تظاهرکنندگان پرویی که عمده آنها را حامیان کاستیو تشکیل می‌دهند، تقاضا کرده‌اند به جای آنکه بولوارته تا سال ۲۰۲۶ در قدرت باقی بماند مقامات پرو انتخابات زودهنگام برگزار کنند. دوره ریاست جمهوری کاستیو در صورت تداوم ریاست جمهوری‌اش در سال ۲۰۲۶ به اتمام می‌رسید. برخی معترضان همچنین تقاضا کرده‌اند که کنگره تعطیل شود.

هزاران معترض روز یکشنبه برای یک روز دیگر در سراسر پرو به خیابان‌ها آمدند و خواستار استعفای بولوارته و تعیین زمان انتخابات برای جایگزینی او و کنگره شدند. خانم بولوارته قبلا معاون کاستیو بود و رسما تا پایان دوره ریاست جمهوری او در ۲۰۲۶ می‌تواند قدرت را در دست داشته باشد.

بسیاری از تظاهرکنندگان در بحران سیاسی جاری پرو خواستار آزادی پدرو کاستیو، رئیس جمهوری برکنار شده چپ میانه‌رو که روز چهارشنبه توسط قانونگذاران پس از تلاش برای انحلال کنگره قبل از استیضاحش برکنار شد، شده‌اند. صدها نفر همچنین در لیما، پایتخت پرو، تظاهرات کردند و پلیس ضدشورش در آنجا برای عقب راندن معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

حجم ویدیو: 2.53M | مدت زمان ویدیو: 00:00:30 | دانلود ویدیو
منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها