خوش‌رقصی دوباره کانادا با ساز آمریکا؛ قربانی کردن منافع مردم کانادا با اخراج شرکت‌های چینی

دولت کانادا اخیرا تصمیم گرفته «سرمایه گذاران خارجی از معادن کلیدی کانادا» را اخراج کند اما نکته اینجاست که منظور کانادا از «سرمایه گذاران خارجی»، صرفا سه شرکت چینی هستند.

خوش‌رقصی دوباره کانادا با ساز آمریکا؛ قربانی کردن منافع مردم کانادا با اخراج شرکت‌های چینی

گرچه این مساله جنبه اقتصادی آشکار دارد اما در عین حال نباید از جنبه سیاسی آن هم چشم‌پوشی کرد. به عبارت دیگر، این موضوع هم پشت این مساله نهفته است که کانادا گوش به فرمان آمریکا برای سرکوب چین است؛ این دفعه برای اخراج شرکت‌های چینی.

همان طور که در بالا اشاره شد، کانادا می‌خواهد «سرمایه گذاران خارجی از معادن کلیدی خود خارج شوند» اما این سرمایه گذاران خارجی صرفا چینی هستند. البته کانادا بهانه خود را ارائه داده است و آن، «تهدید این نوع سرمایه گذاری به امنیت ملی و زنجیره تامین معادن کانادا» عنوان کرده است. اما دولت کانادا نگفته که این شرکتهای چینی چطور «امنیت ملی» یا «امنیت زنجیره تامین معادن» کانادا را به خطر انداخته‌اند.

صراحتا باید گفت با توجه به اهمیت معادن برای یک کشور، حساسیت دولت آن کشور نسبت به حضور سرمایه گذاران خارجی در معادن خود امری قابل درک است. اما مساله این است که چرا این حساسیت روی سرمایه گذاران چینی وجود دارد؟

بدیهی است این اقدام کانادا کاملا طبق نیازهای آمریکا و همسو با دولت آمریکا برای سرکوب چین و شرکت‌های چینی است. این دفعه کانادا بار دیگر نقش «گوش به فرمان آمریکا» را بازی می‌کند.

این رویکرد دولت کانادا پیش از این، در بازداشت غیرقانونی خانم «منگ وان جو» مدیر مالی شرکت «هواوی» آشکار شده بود. کانادا طبق خواست آمریکا، در یک بازه زمانی سه ساله خانم منگ وان جو مدیر مالی شرکت هواوی را بازداشت کرد تا چین را به پذیرش شرایط مطروحه واشنگتن وادار کند. در آن رویداد کانادا حتی قبول کرد که به اصطلاح «استقلال دستگاه‌های قضایی» خود را به منظور وفاداری به آمریکا، قربانی کند.

در واقع، در مورد اخراج سرمایه گذاران چینی از معادن کانادا نه تنها معادن کانادا را مورد حفاظت بهتر قرار نخواهد داد بلکه به زنجیره تامین معادن آن نیز ضرر می‌رساند. شرکت‌های کانادایی به سرمایه برای استخراج لیتیوم خود و بازاری برای فروش محصولات ساخته شده از لیتیوم مانند باتری‌های خودروهای الکتریکی نیاز دارند در حالیکه چین بزرگترین بازار و بزرگترین تولید کننده خودروهای الکتریکی است.

یک کشور نباید فقط به این دلیل که متحدش می‌خواهد با یک کشور خاص تجارت نکند، منافع مردم خود را قربانی کند. کانادا باید رقصیدن با ساز ایالات متحده را متوقف کند و دست از برخورد تبعیض آمیز با شرکت‌های چینی برداشته و یک محیط تجاری منصفانه و باز برای همه شرکت‌ها فراهم آورد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها