نماینده ویژه آمریکا در امور ایران:

نمی‌توانیم رفتار رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در قبال توافق ایران را کنترل کنیم/ چیزی برای آزادی دیرهنگام باقر نمازی مبادله نشد

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت: چیزی که ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش احترام می‌گذارد. این سیاست تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت از مردمی است که مسالمت‌جویانه اعتراض می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری سر نکنند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند.

نمی‌توانیم رفتار رئیس‌جمهور بعدی آمریکا در قبال توافق ایران را کنترل کنیم/ چیزی برای آزادی دیرهنگام باقر نمازی مبادله نشد

«رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا «ان‌پی‌آر» به طرح ادعاهایی در خصوص ایران پرداخت. 

او در این گفت‌وگو درباره مذاکرات هسته‌ای، در ادامه بازی مقصرنمایی برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت و توجیه تعلل آمریکا در عمل به تعهداتش برای به نتیجه رسیدن مذاکرات مدعی شد: یک توافق روی میز بود ... و همه شرکت‌کنندگان دیگر در ماه مارس با آن موافق بودند. سپس در طول تابستان. بعد دوباره در اوت. و هر بار ایران برخی درخواست‌های جدید، برخی تقاضاهای جدید که اغلب اوقات تقاضای غیرواقعی یا بی‌ربط به گفت‌وگوهای هسته‌ای بوده، چیزی که به آن ربطی نداشته را مطرح کرده است. 

مالی در واکنش به اظهارات حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با همین رسانه در اواخر سپتامبر که گفته بود ایران به دنبال تضمین عدم خروج دوباره آمریکا از توافق است، مدعی شد: از آغاز گفت‌وگوی غیرمستقیم حوالی مارس ۲۰۲۱ به آن‌ها گفته‌ایم که ... نمی‌توانیم کاری که رئیس‌جمهور بعدی می‌کند را کنترل کنیم ... توافق این بود ... پس اگر این چیزی است که ایران روی آن اصرار دارد، گفت‌وگو فایده ندارد. 

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از این مصاحبه در ادامه حمایت واشنگتن از اغتشاشگران در ایران، با اتخاذ موضعی مداخله‌جویانه و ژست انسان‌دوستانه گفت: چیزی که ایالات متحده می‌خواهد دولتی در ایران است که به حقوق اساسی مردمش احترام می‌گذارد. این سیاست تغییر رژیم نیست. سیاست حمایت ... از مردمی است که مسالمت‌جویانه اعتراض می‌کنند، زیرا می‌خواهند بتوانند روسری سر نکنند یا بتوانند به شکل عادی زندگی کنند اما با سیستمی ظالم مواجه می‌شوند ... و می‌دانید ما می‌شنویم که مقامات ایران، آمریکا، اسرائیل و دیگران را مقصر می‌دانند. نباید آنقدر به دور نگاه کنند. باید به نزدیک‌تر در خانه نگاه کنند. 

او در ادامه، در اشاره به تلاش‌های آمریکا برای حمایت از اغتشاش در ایران گفت: ایرانی‌ها به این واقعیت که ما تحریم‌های خود را کاهش دادیم تا جریان آزاد اطلاعات برای ایران، برای مردم ایران فراهم شود، اعتراض کردند. و جالبه، این احتمالاً اولین بار است که می‌شنویم ایران از کاهش تحریم‌ها شکایت می‌کند. 

رابرت مالی در بخش دیگری از این مصاحبه، در خصوص آزادی باقر نمازی که ایران در راستای اقدامی انسانی اجازه خروج وی از کشور را داد، با بیان این که مابازایی برای اینکه اجازه خروجش داده شود وجود نداشت، افزود: او مردی سالخورده است که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

مالی سپس اظهار داشت «ما با ایران در حال گفت‌وگوی غیرمستقیم برای تامین آزادی سایر شهروندان--عماد شرقی، سیامک نمازی، پسر باقر، و مراد طاهباز هستیم ... اما چیزی برای آزادی دیرهنگام باقر نمازی مبادله نشد». او در ادامه این ادعاها گفت: در حال بررسی کارهایی هستیم که می‌توانیم در بخش بشردوستانه انجام دهیم، اقدامات متقابل برای این که اطمینان یابیم شهروندان ما در اسرع وقت در خانه خود هستند.  

رابرت مالی اخیراً هم طی اظهاراتی درباره سرنوشت مذاکرات وین، گفته بود «اگر یک رئیس جمهور آینده در آمریکا بار دیگر بی پروا تصمیم بگیرد که به طور یکجانبه از توافق خارج شود، آنهم در زمانی که توافق موفقیت آمیز بود، هیچ کاری نمی‌توان برای جلوگیری از آن انجام داد».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 19
  • ناشناس
    3

    دولت آمریکا تحریمهای هسته ای ایران را لغو کند و حکومت ایران هم به غنی سازی ۳/۶۷٪ اورانیوم جهت مصارف صلح آمیز باز گردد. با این شرایط دیگر نه تنها به احیای برجام بلکه به هیچ توافقی نیاز نیست!

    نظرات شما -
    • محمد
      8

      برادر عزیزم هزینه داره اونا که فقط به کم کردن غنای اورانیوم قانع نمیشن میگن باید سانتریفیوژ ها هم جمع بشه قبلی و بتن ریختیم مگه درست شده؟

    • ناشناس
      3

      آمریکا با مردم ایران دشمن است و با حاکمیت ایران هیچ مشکلی ندارد همانطور که تحریمها علیه مردم ایران وضع میشود و حاکمیت روز به روز قدرتمند تر و ثروتمند تر میشود و گدازاده های مسوولین در آمریکا دلارهای بیت المال ایران را خرج میکنند و با رئیس جمهور آمریکا به ریش مردم ایران میخندید اگه تا حالا کسی اینو نفهمیده انسان نمفهمی است و امیدی به درمانش نیست

  • نیری
    6

    هرکس این مطالب را بخونه متوجه میشه که کاملا منطقی صحبت کرده منتهی پایداری ها اجازه توافق نمیدن

  • ناشناس
    5

    حرفهای بی پرده مقامات آمریکا درقبال برجام برای هر بیسوادی هم روشن می کند که توافق برجامی برای ایران جز ضرر چیز دیگری ببار نخواهد آورد باید غنی سازی بادرصد بالا برای مقاصد صلح آمیز به شدت ادامه پیدا کند ،راهی جز این نیست

    نظرات شما -
    • 1

      مقاصد صلح امیز؟؟؟حالت خوشه؟؟؟اگه صلح آمیزه چرا به عنوان تهدید از آن یاد می کنی؟؟؟

  • کیوان
    3

    اگر ما رفتارهای خودمان را کنترل و شیطنت نکنیم با رییس جمهور بعدی امریکا نیز مشکلی پیدا نخواهیم کرد

    نظرات شما -
    • ن
      3

      حتما ترامپ هم مشکلی دیده که برجام را نقض کرد بی دلیل اینکارو نکرده

  • احمد
    8

    ناشناس خوب گفتی از کرامات شیخ ما ابن است شیره را خورده گفته شیرین است
    بگو برات اسفند دود کنند چشم نخوری

  • ناشناس
    1

    یعنی شایعه آزاد سازی هفت میلیارد دلار نقشه اقتصاددانان ایرانی بود ؟

  • ناشناس
    3

    دیپلماسی آمریکا مبتنی بر هیچ قانونی درروابط بین الملل نیست وبعید میدانم بقیه کشور ها از روند دیپلماسی آمریکا با سایر کشورها دل خوشی داشته باشند وهمیشه ازعدم اعتماد درروابط خارجی آمریکا با سایر دول صحبت میکنند مثل قضیه آب وهوایی پاریس که خارج شد .آمریکا قبل ازاینکه سایر کشورها را متهم کند باید به قوانین روابط خارجی خود نگاه کند که با آمدن ورفتن یک رئیس جمهور آمریکا نباید مقاوله نامه ها وتعهدات وقراردادهایی که تضمین های بین المللی دارد تضعیف شود و هرگاه لازم دید ازآن خارج شود .این قرار دادها درهرکشوری نباید تحت الشعاع رخدادهای داخلی آن کشورها قرار بگیرد .این نظر ایران است وتوجه دنیا را به متهم کردن ایران یک غرض ورزی سیاسی وگمرا ه کردن افکار عمومی دنیاست و سفرای ایران باید افشا گری کند وروحیه سلطه طلبی آمریکا را بگوش دنیا برساند

  • ناشناس
    2

    آمریکا اعم سناتورهای جمهوری خواه ویا دموکرات بدانید ملت ایران بهیچ وجه اجازه بدوره قبل از۵۷ را نمیدهند حتی اگر فرد بفرد هرایرانی را تحریم کنید .تحریمهای شما با این حجم ازآنها مضحکه شده است .مردم بدقت صحبتهای دیپلماتهای شما را بررسی کرده ومیکنند .من خودم شخصا به این نتیجه رسیدم که خوی استکباری شما اجازه شنیدن صحبتهای صادقانه ملت ایران را به شما نمیدهد .چرا همیشه ایران را متهم به انواع واقسام مطالبی میکنید که ارزش حقوقی ندارد نباید ملت آمریکا به این موضوع پی ببرند که بارحقوقی یک توافقنامه بین المللی با تغییر یک رئیس جمهور ازبین نخواهد رفت . نکنه هنوز ملت ایران رابربری میدانید که نبایدهیچ آمریکایی دردادگاههای ایران محاکمه شود . دیپلماسی دول مختلف برمعیارهای بین المللی استوار است واین شماها هستید که باید به قراردادهای بین المللی متعهد باشید .شما ناتوانید و هیچ تعهدی را نمی پذیرید وازطرف دیگر هرروز سخن ازتحریم میکنید. مسلما شما ها بموضوعات دیگری فکر میکنید وآثار افکار شما براحتی درایران تشخیص داده شده است .این راه شما را بجایی نخواهد رساند قطعا مثل تصمیمات قبلی هم محکوم بشکست هستید.ایران بدون هیچ واهمه ایی درهرمذاکره ایی شرکت و ازمنافع ایران دفاع خواهد کرد امیدوارم دنیا این مطالب را بشنود وآزادیخواهان جهان تصدیق کنند که مقصر کیست ؟

  • ناشناس
    1

    ما هم ۴۳ ساله نتوانستیم رفتار مسئولین خود را پیش بینی کنیم نابود شدیم

  • ناشناس
    1

    این ساده لوح گمان کرده مشکل مردم ایران انقدر خوش هستند و در رفاه و آسایش که فقط مشکلشون روسری سر کردن هستش!!!
    نمی داند مردم ایران از این حجم دروغ و ریا و اختلاس و بی کفایتی مسئولان و گرانی و بی عدالتی و آقازاده های مفت خور و عیاش و مملکت هزار فامیل و زدو بند و رانت و فساد و سهمیه ووووووووووووو به ستوه آمده اند!!!

  • چچ
    1

    مسببان برجام برجام مرده است

  • رضا
    1

    وفای به عهد جزو ابتدایی ترین اصول پذیرفته شده توسط تمام کشورها است که امریکا با پاره کردن برجام انرا زیر پا گذاشت و ادم عاقل دو بار از یک سوراخ گزیده نمیشه حالا ایران باید هواسش به ناقضین پیمان باشه که وقتی خارج شدند حالا نکنه نقشه شومی دارند که دوباره میخوان برگردند(میخوان گزینه ماشه را در برجام فعال کنند تا بعد پرونده ایران بره شورای امنیت و تحریم قانونی را برش تحمیل کنند)امریکا نه از اخوند میترسه نه از سپاهی بلکه از تفکر ایرانی میترسه

  • ناشناس
    0

    نخیر جناب نه تنها دشمنان خارجی بلکه تمام کسانی که در داخل موجب گرانی 400درصدی مایحتاج مردم می‌شوند نیز عامل اصلی اغتشاشات هستن کسانی که فقط ده درصد افزایش حقوق کارمندان دولت وبازنشستگان را کافی دانستن در مقابل سیل ویران گر تورم و گرانی کمر شکن و ویران کننده چهارصد درصدی این روزها

  • ناشناس
    0

    مگه در آمریکا حکومت دیکتاتوری،یا ولایی و یا سلطنتی و پادشاهی ،حاکم است تا هیچ زمانی سیاست های آن تعییر نکند حتی اگه ۹۰ درصد مردم هم بخواهند؟؟؟،اونجا،حکومت قانون و دموکراسی حاکم است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      نه آنجا شیطان سلطنت می‌کنه .......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها