اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین با ادعای استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه/ دانشگاه‌های داخلی هم دانشجویان را پذیرش نکردند!

شماری از دانشجویان ایرانی که پیش از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، در دانشگاه های اوکراین تحصیل می کردند، در تماسی اعلام کرده اند که وزارت علوم برخلاف وعده قبلی خود از پذیرش آنها در دانشگاه های داخل خودداری کرده است.

اخراج دانشجویان ایرانی از اوکراین با ادعای استفاده از پهپاد‌های ایرانی توسط روسیه/ دانشگاه‌های داخلی هم دانشجویان را پذیرش نکردند!

بر اساس روایت این دانشجویان، آنها پس از آنکه با عدم همکاری دانشگاه های ایران روبرو شدند برای ادامه تحصیل بار دیگر به اوکراین رفتند اما مقامات این کشور نیز با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی علیه این کشور، این دانشجویان را اخراج کرده و ورود آنها به اوکراین را تا سه سال آینده ممنوع کردند.

یکی از این دانشجویان می گوید  «متاسفانه دانشگاه های ایران با ما برای انتقال همکاری نکردند و ما مجبور شدیم بخاطر تمدید مدرک اقامت به اوکراین برگردیم و دانشگاه را در آنجا ادامه دهیم. ولی متاسفانه نه تنها مدرک اقامتمان را تمدید نکردند بلکه ما را از دانشگاه و کشور اوکراین اخراج کردند و مهری در پاسمورتمان زدند که بر اساس آن،  تا سه سال آینده هم حق ورود به اوکراین را نداریم و دلیل اینکارشان را هم فروش پهبادهای ایرانی به روسیه اعلام کردند.»

وعده وزارت علوم چه بود؟

عدم همکاری دانشگاه های ایرانی با دانشجویان شاغل در اوکراین در حالی است که وزارت علوم پیشتر وعده داده بود که با این دانشجویان برای انتقال به ایران همکاری خواهد کرد.

روز ۷ اسفند ۱۴۰۰ اندکی پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در کشور اوکراین که در سامانه میخک (مدیریت خدمات یکپارچه) وزارت امور خارجه تشکیل پرونده داده اند ۱۴۲۴ نفر هستند که از این تعداد ۴۹۹ نفر از دانشجویان مربوط به رشته های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بقیه مربوط به دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند. 

او گفته بود: برای دانشجویانی که تمایل به بازگشت به کشور را دارند سامانه ای در وزارت خارجه طراحی شده تا بتوانند از طریق ثبت نام، از مسیرهای امن مشخص شده به کشور بازگردند.

رئیس سازمان امور دانشجویان به نحوه انتقال باقیمانده تحصیل دانشجویان متقاضی از دانشگاه‎های کشور اوکراین به دانشگاه ‎های داخل پرداخته و گفته بود: این سازمان در چارچوب آیین نامه ها و مقررات وزارت عتف و با در نظر گرفتن شرایط خاص موجود، مساعدت های حداکثری را جهت انتقال از دانشگاه محل تحصیل فعلی به دانشگاه‎های هم‎ سطح و هم تراز داخل کشور به عمل خواهد آورد.

داداش پور ارزیابی مدارک تحصیلی دانشجویان ایرانی در کشور اوکراین را پس از فارغ التحصیلی از موضوعات دیگر عنوان کرده و اظهار کرده بود: طبق ضوابط و مقررات وزارت عتف، مدارک تحصیلی دانشجویان در حال تحصیل در کشور اوکراین در صورت داشتن دو شرط مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. تحصیل در دانشگاه های معتبر و اقامت حضوری دانشجویان متقاضی به میزان مدت زمان معین بر اساس مقطع تحصیلی از شرایط مورد نیاز جهت ارزیابی مدارک تحصیلی خواهد بود.

عدم تمدید اقامت سایر دانشجویان ایرانی

بر اساس گزارش ها، این مشکل صرفا به ایرانیانی که به کشور برگشته و با پاسخ منفی وزارت علوم مواجه شدند، اختصاص ندارد بلکه مقامات کی یف، با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین، اقامت سایر دانشجویان ایرانی را که به امید آرام شدن اوضاع و فروکش کردن آتش جنگ اوکراین، به کشورهای همسایه رفته بودند را نیز تمدید نکرده اند.

پدر یکی از دانشجویان گفته است: «بعد از شروع جنگ، بسیاری از دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین با توجه به نزدیکی اتمام برگه اقامت خود ( به زبان اوکراینی پاسفیتکا)، به ایران برنگشتند و در کشورهای نزدیک که امکان اقامت داشتند مانند آلمان ماندند. این دانشجویان همزمان با فروکش کردن جنگ در قسمتهای مرکزی کشور اوکراین، برای تمدید اقامت خود به کشور اوکراین بازگشتند اما برگه اقامت قبلی آنها ضبط و به آنها گفته شد که منتظر تلفن اداره امنیت اوکراین باشند. روز بعد اداره امنیت اوکراین فرزند بنده را جهت مصاحبه احضار کرد و گفتند که باید به اداره مهاجرت مراجعه کنید، اداره مهاجرت پاسپورت ایشان را ضبط کرد. روز بعد که برای دریافت پاسپورت مراجعه کرد، گفتند شما از کشور اخراج می شوید و تا سه سال حق حضور در خاک اوکراین را ندارید.»

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    13

    در اروپا با آلبانی که بد شدیم و قطع ارتباط دیپلماتیک کردیم اوکراین هم به دلیل سوءمدیریت سیاسی به آن اضافه شد!

    نظرات شما -
    • ...
      26

      بهتر عزیزجان.
      شما میفرمایید غلام زر خرید این احانب بشیم؟؟؟؟
      استقلال و شرف و عزت ملت و کشور عزیزمون با هیچ چیز قابل معامله نیست.

    • امیرحسین
      7

      ما چهل ساله با آمریکا شاخ به شاخیم الان نگران آلبانی هستی؟

    • ناشناس
      2

      رسوای عالم وعالمیان شدیم اوکراین جنگ زده هم ما را تحویل نمی گیرد.

  • ناشناس
    7

    اینها جز بی سواد ترین ها هستند ، برای ورود به دانشگاه باید در کنکور شرکت کنند ، یا در شعب دانشگاه آزاد دور افتاده که رتبه های بالای ۸۰/۰۰۰ درس میخوانند ، ثبت نام شوند .

    نظرات شما -
    • ...
      9

      دقیقاااااااا.
      اوکراین هم شد جا؟؟؟؟؟
      چه واسه درس خوندن چه واسه اقامت!!!!
      خخخخخخ
      کسی عرضه داشته باشه، دانشگاههای ایران قبول میشه.
      تازه در ایران هم به هر کسی نخبه نمیگن که.
      کسانی نخبه اند که بدون سهمیه بدون هزینه ی گزاف و بدون پارتی تو بهترین دلنشگاههای ایران در بهترین رشته ها قبول میشن.
      والسلام.

    • ناشناس
      1

      ازین دانشگاههای غیر انتفاعی هستن که پول میگیرن یه مدرک میدن دستشون.دوزار نمی ارزه.یه آدمهای داغونی دیدم رفتن اوکراین مدرک بگیرن که نگو

  • ناشناس
    5

    اینهم یکی دیگر از اثرات شرط بندی ایران روی اسب بازنده....

  • م
    3

    اكثر دانشكده هاي پزشكي اوكراين قابل ارزيابي نيست و مداركشون را نظام پزشكي قبول ندارد و از قبل هم به دانشجو ها هرساله دانشگاه هاي مجاز و مورد تاييد اعلام ميشود به مردم در سامانه خود نظام پزشكي انتظار نداريد بدون كنكور در دانشگاه هاي ايرا پزشكي بخوانند كه؟!!!

  • ناشناس
    0

    وزیز وزرای اینده اند .

  • همراه اولیه
    4

    حالا روسیه هم بیاد دانشجوهای ترکیه رو بخاطر پهبادهای بیرقدار بریزه بیرون آیا اینکار رو انجام میده خیر نمیده اوکراین هم واسه ما آدم شد زلنسکی بدبخت برگ چغندر

  • ناشناس
    5

    ایران شریک روسیه است باید زودتر اینکارو انجام می داد

  • ناشناس
    0

    بهتر اینهمه دکتر بیسواد داریم چه خیری دیدیم در آینده نزدیک دکتر از مریض بیشتر میشه .

  • ناشناس
    0

    بهتر انشاالله کانادا و امریکا هم هرچی اقا زاده اس اخراج کنن..نمیشه که باباهاشون با کشورها دشمن باشن وبچه ها اونجا خوش بگذرونن

  • ناشناس
    1

    بجای اوکراین خوب بود امریکا و کانادا انگل زاده های مسولان را اخراج میکردند.

  • امیر
    4

    سلاح های امریکایی و انگلیسی با پول عربستان از طریق ترکیه به داعش (که اکثریت عرب و چچنی بودن ) میرسید
    کسی شهروندای این کشور ها رو نه از جایی بیرون کردن و نه تحریم کردن ...
    اونوقت اوکراین این کار رو سر دانشجو بیگناه ایرانی اورد ..
    حالا بیایید سنگ اوکراین رو به سینه بزنید ..

  • علی
    1

    این که سطح دانشگاه اوکراین پایبنه دقیقا چه ربطی داره به این کار اوکراین ؟؟

    موضوع کار بیشرمانه اوکراینه .. که یه سری شهروندایرانی که اصلا ربطی به جنگ روسیه و اوکراین ندارن رو بیرون و تحریم کرده
    اینا رو با هم قاطی نکنید ..

  • جعفر
    2

    دانشگاههای اوکراین با دانشگاههای روسیه هیچ فرقی ندارند چون موسس و بانی همه انها شوروی سابق بوده

  • ناشناس
    5

    احسنت بر اوکراین

  • ناشناس
    4

    زمان جنگ ایران و عراق تمام این کشورها انواع سلاحها رو در اختیار رژیم بعث گذاشتند.در حالی که به ایران سیم خاردار هم نفروختند حالا خیلی توقع بیجایی دارند که ایران سلاح نافروشه خوب اونام بیان از ایران اسلحه و پهپاد بخرند

  • ناشناس
    0

    خیلی بزرگواری و صبر و متانت داشته که اینقدر دیر چنین کرده ، همه جوره دهن کجی کنی و انتظار دوستی هم دارید ؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    حق با اوکراین از کجا بدانند شما که امدی ایران و به جای ایستادگی فرار کردی اگبعد از چند ماه در ایران چی آموزش خرابکاری یاد گرفتید ، وقتی کشور خودت علیه ملت اوکراین طرفدار روسیه ، بروید روسیه ادامه تحصیل کنید کار به شیطان بزرگ و غرب وحشی نداشته باشید

  • ناشناس
    0

    اگه امریکا و اروپا دشمن ما هستن بچه های مسئولین چرا انجا رفتن؟!

  • سردار آذربایجان
    0

    هر جا که منفعت نظام جمهوری اسلامی تامین نباشه به راحتی اسلام را حذف و نظام را بی دین میکنن مگر حضرت محمد نگفته که به دنبال علم برو حتی اگر در چین باشد این بخت برگشته ها هم رفتن در اوکراین تحصیل کرده‌اند هم وطن خودمان هست بزارید بیان تحصیل کن در ایران

  • علی
    0

    حالا اومدی دانشگاه ایران بعد فوق هم گرفتی .تازه میشی راننده اسنپ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها