واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام و همکاری ایران و روسیه

پرتاب ماهواره خیام توسط ماهواره‌بر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان، واکنش مقام‌های ایالات متحده آمریکا را نیز به همراه داشت.

واکنش آمریکا به پرتاب ماهواره خیام و همکاری ایران و روسیه

خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش کرد، در حالیکه مسکو یک ماهواره ایرانی را در مدار قرار داد، وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که همکاری رو به رشد روسیه با ایران یک خطر بزرگ برای جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود.

روز گذشته رسانه‌های ایران گزارش کردند که ماهواره خیام که توسط ماهواره‌بر سایوز از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب شد با موفقیت در مدار قرار گرفته و سازمان فضایی ایران عملکرد صحیح تمام زیرسامانه‌های ماهواره را تایید کرد.

طبق این گزارش، یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به خبرگزاری آناتولی مدعی شد که ایالات متحده از اقدام روسیه در پرتاب «یک ماهواره با قابلیت چشمگیر جاسوسی از جانب ایران آگاه است».

وی ادامه داد: «تعمیق اتحاد روسیه با ایران چیزی است که کل جهان باید آن را ببینند و آن را بعنوان یک تهدید عمیق در نظر بگیرند».

بنابراعلام سازمان فضایی ایران، مراحل اولیه پرتاب با موفقیت سپری شده و در لحظه انتشار این خبر، ماهواره در حال انتقال با بلوک انتقال مداری به مدار نهایی خود یعنی مدار ۵۰۰ کیلومتر است.

طبق برنامه کاری تعیین شده، ماهواره خیام هر ۲۴ ساعت ۴ گذر از فراز ایران خواهد داشت که در این گذرها ارسال فرمان به ماهواره و دریافت داده تله‌متری ماهواره انجام خواهد شد. طی روزهای آینده فرآیند‌های راه‌اندازی و تست زیرسامانه‌های این ماهواره بر اساس برنامه از پیش تعیین شده صورت خواهد گرفت.

«یوری بوریسوف» رئیس سازمان فضایی فدرال روسیه (روسکوسموس) پرتاب ماهواره خیام را «یک رویداد مهم در همکاری دوجانبه ایران و روسیه توصیف کرد که راه را برای اجرای پروژه‌های مشترک جدید هموار می‌کند».

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ایمان
    7

    کلا خودتم مهم نیستی چه برسه به واکنشت
    شما هر غلطی بکنین کسی چیزی نباید بگه بقیه کشور ها باید جلوت سر خم کنن؟مگه ما ژاپنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      علتش اینه که آمریکا خودش رو قلدر جهان می‌دونه خب الان یکی مقابلش ایستاده و خب حق داره عصبانی بشه..

  • ناشناس
    0

    پیشرفت علمی درفضا وپیشرفت قیمتها درزمین

  • ناشناس
    0

    فعلا که ایرانی بودن خیام دروع از آب در آمد تا دروغی دیگر بدرود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها