برگزاری نشست جده با حضور جو بایدن و سران برخی کشورهای عربی/ ویدئو

نشست «امنیت و توسعه جده» با حضور جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و سران برخی کشورهای عربی آغاز به کار کرد.

برگزاری نشست جده با حضور جو بایدن و سران برخی کشورهای عربی/ ویدئو

نشست «امنیت و توسعه جده» بعد از ظهر امروز (شنبه) با حضور رئیس‌جمهور آمریکا و سران کشورهای عربستان سعودی، عراق، اردن، مصر، امارات، قطر، بحرین و ولی‌عهد کویت و معاون نخست‌وزیر عمان آغاز به کار کرد.

مقامات عربی ظهر امروز وارد جده شده و محمد بن سلمان خود از آن‌ها استقبال کرد. این در حالی است که جو بایدن روز گذشته وارد جده شده بود و امیر منطقه مکه به استقبال وی در فرودگاه رفت.

به نوشته العربیه، موضوع انرژی و بحران از مهم‌ترین پرونده‌هایی است که در این نشست مطرح و بررسی خواهد شد. در ابتدای نشست «محمد بن سلمان» به عنوان سخنران افتتاحیه سخن گفت و سپس جو بایدن به سخنرانی پرداخت که عنصر «حمله به ایران» در سخنان هر وجود داشت.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در سخنرانی خود گفت که ما از ایران برای همکاری با کشورهای منطقه و پایبندی به اصول و قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم.

رئیس‌جمهور آمریکا نیز در سخنان خود در نشست جده، شروع به اتهام زنی علیه ایران کرد و مدعی شد که فعالیت‌های ایران باعث بی ثباتی منطقه شده است. او همچنین اظهارنظر تکراری و بی سند مقام‌های آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد و مدعی شد آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح اتمی دست یابد.

نشست امروز جده در حالی است که از یک ماه پیش دولت آمریکا تبلیغات زیادی برای این منظور در پیش گرفته بود. به گفته تحلیلگران، جنگ اوکراین و بحران سوخت و غذا در جهان و افزایش قیمت نفت همراه با نیاز فزاینده آمریکا به سوخت، بایدن را به عربستان کشانده تا دولت ریاض را به افزایش تولید نفت مجاب کند و آن‌گونه که محمد بن سلمان در سخنان امروز خود گفت، عربستان سعودی قرار است تولید نفت را به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بایدن روز چهارشنبه وارد منطقه غرب آسیا شد و به فلسطین اشغالی رفت. با این وجود بسیاری از رسانه‌های صهیونیستی نوشته بودند که بایدن کار مهمی در تل آویو و قدس اشغالی ندارد و هدف سفر وی به منطقه، عربستان سعودی است تا با افزایش تولید نفت از سوی ریاض و کاهش قیمت آن مقداری از تورم کم سابقه در آمریکا که به ۹.۱ درصد رسیده را کنترل کند.

از سوی دیگر «نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفته است که اجلاس آمریکایی-عربی جده فرصتی برای بررسی همکاری‌ها و تعامل با چالش‌های پیشروی امنیت و ثبات است.

الحجرف در مصاحبه با خبرگزاری عربستان (واس) تصریح کرد که این اجلاس به منزله میز گفت‌وگوی منطقه‌ای و بین‌المللی برای پرداختن به پرونده‌های امنیت، چالش‌های آن و زمینه‌های توسعه و خواسته‌های ملت‌هاست.

 

حجم ویدیو: 2.06M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49 | دانلود ویدیو
منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها