دلایل دامن زدن مجدد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا به «تهدید چین»

دلیل مهم حمله به شرکت های فناوری چینی این است که ایالات متحده نگران رقابت فزاینده این شرکتهاست، اما سیاستگذاران ایالات متحده این را نمی‌گویند و نمی‌توانستند بپذیرند که رقابت‌پذیری فناوری ایالات متحده رو به افول است.

دلایل دامن زدن مجدد سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا به «تهدید چین»

مقامات ارشد اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا بار دیگر مشترکاً در مورد "تهدید چین" هشدار می‌دهند و مدعی هستند که چین مصمم است فناوری این دو کشور را سرقت کنند تا به مزیت رقابتی دست یابد. این یک اقدام دیگر از ایالات متحده و بریتانیا است که با هدف تخریب سیمای بین المللی چین، ایجاد چین هراسی و احساسات ضد چینی و منحرف کردن توجه مردم به  رفتار زشت خودشان، در مورد چین «سیاهنمایی» می‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها، کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی و کن مک‌کالوم، رئیس آژانس اطلاعات بریتانیا MI5،   در مقر MI5 در لندن، روز 6 ژوئیه در مقابل صاحبان شرکت‌ها و کارشناسان سخنرانی کردند.  آنان به افزایش تحقیقات علیه چین اشاره کردند و گفتند که هر 12 ساعت یک بار، FBI تحقیقات جدیدی را در مورد‌ چین انجام می‌دهند. این دو نفر همچنین  برچسب «دزدی» فناوری تجاری را به چین زدند  و در مورد مسائل مربوط به تایوان اظهارات هراس‌آور شرکت‌های غربی را به وحشت انداختند.

هنوز چند روزی از این موضوع نگذشته که سازمان‌های اطلاعاتی غربی به جوسازی نظریه «تهدید چین» می‌پردازند، از منظر روانشناسی آنان نمی‌توانند تفکر بازی مجموع صفر جنگ سرد را کنار بگذارند و نمی‌توانند توسعه چین را به نگرش باز و احترام متقابل و به شکلی عینی و منطقی ببینند. در عمل، آنان  اتهامات بی اساس علیه چین را وارد می کنند  تا  سردرگمی مردم و  تقابل ایجاد شود.

در واقع، سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا مدت‌هاست که به عنوان مجرمان همیشگی شنود، دزدی، نفوذ و واژگون کردن حکومت سایر کشورها بدنام بوده‌اند. در تاریخ، ایالات متحده بارها با جاسوسی از اطلاعات، جذب مهاجران و انحصار حق ثبت اختراع برای به دست آوردن سود فناوری، حقوق مالکیت معنوی را به سرقت برده است. چه عملیات "گیره کاغذ" (Paperclip) پس از جنگ جهانی دوم، چه شنود مذاکره کنندگان تجارت خودرو ژاپنی در دهه 1990، چه شنود کارکنان اروپایی ایرباس در قرن بیست و یکم، و چه استفاده از امکانات اینترنتی دانمارکی برای استراق سمع مقامات و کارآفرینان اروپایی، در همه این موارد ایالات متحده سابقه بد دارد. دست بریتانیا نیز پاکتر از آمریکا نیست. فایننشال تایمز در اکتبر سال گذشته گزارش داد که سه آژانس اطلاعاتی سری با آمازون مخفیانه مبادله کرده اند تا افسران اطلاعاتی بریتانیا بتوانند به راحتی حجم عظیمی  از داده های به دست آمده از خارج از کشور را  به اشتراک گذاشته و تجزیه و تحلیل کنند.

برعکس، اتهاماتی که رؤسای اطلاعات آمریکا و انگلیس علیه چین مطرح می‌کنند، کاملاً بیهوده است و موارد به اصطلاح ذکر شده، حدس و گمان محض هستند. پیشرفت علمی و فناوری چین به دزدی یا ربودن  وابسته نیست، بلکه نتیجه تلاش و کوشش مردم چین با خرد و تلاش خودشان است. ایالات متحده و غرب مدت‌هاست که محاصره‌های فناوری را علیه چین انجام داده‌اند، اما در نتیجه، چین به سمت خوداتکایی سوق داده شده است و توسعه علم و فناوری سرعت گرفته است. اکنون چین در زمینه پروازهای فضایی سرنشین دار، جی ۵، راه آهن سریع السیر، خودروهای  انرژی جدید و  کاربرد  اینترنتی در خط مقدم جهان قرار دارد، که در این میان  محاصره فناوری غرب نیز نقشی ایفا کرده است.

ایالات متحده اخیراً از هلند و ژاپن خواسته است تا صادرات ماشین‌های لیتوگرافی مورد استفاده برای تولید تراشه‌ها را به چین ممنوع کنند تا دوباره جلوی توسعه چین را بگیرند. این امر تنها باعث هوشیاری سایر کشورها می شود که تکیه صرفاً به ایالات متحده برای فناوری کارساز نخواهد بود و همچنین کشورها را به تسریع در تحقق استقلال علمی و فناوری و خوداتکایی ترغیب می کند.

ری دالیو، بنیانگذار صندوق بریج واتر  در کتاب جدید خود خاطرنشان کرد که دلیل مهم حمله به شرکت های فناوری چینی این است که ایالات متحده نگران رقابت فزاینده این شرکتهاست، اما سیاستگذاران ایالات متحده این را نمی‌گویند و  نمی‌توانستند بپذیرند که رقابت‌پذیری فناوری ایالات متحده رو به افول است، و همچنین نمی‌توانستند علنا با حضور  آمریکایی‌ها در رقابت آزاد مخالفت کنند.

رقابت چین و آمریکا در حوزه فناوری کاملا امری طبیعی است. تا زمانی که این نوع رقابت مشروع، عادلانه و منطبق با قوانین باشد، برای ارتقای توسعه علمی و فناوری دو کشور  و  پیشرفت علمی و فناوری کل بشر مفید است. با این حال، سیاستمداران آمریکایی نمی‌خواهند منصفانه با چین رقابت کنند و فقط می‌خواهند باندهایی را برای مهار توسعه چین تشکیل دهند. کاری که واشنگتن انجام می دهد،  این است که تاریخ را وارونه و  سعی می کند  راه دیگران را ببندد و در نهایت فقط راه خودش را ببندد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها