نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور اقلیمی:

کشورها دیگر نباید اسیر دیکتاتورهای نفتی باشند

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری آمریکا در امور اقلیمی گفت که حمله روسیه به اوکراین هشداری به کشورهای سراسر جهان بود که آنها نمی‌توانند برای تحقق نیازهای انرژی خودشان گروگان دولت‌های خودکامه غنی از نفت باشند.

کشورها دیگر نباید اسیر دیکتاتورهای نفتی باشند

«جان کری» در حاشیه "کنفرانس اقیانوس سازمان ملل" در لیسبون به خبرگزاری رویترز مدعی شد که روسیه از انرژی به مثابه "سلاح" استفاده می‌کند و همین کار را در آینده هم ادامه خواهد داد اما اروپا متعهد شده است تا به وابستگی خود خاتمه دهد.

کری گفت: این هشداری به همه است که نخواهند زندانیان و اسیران دیکتاتورهای دولت‌های نفتی باشند که مایل است که انرژی را تبدیل به سلاح کنند.

این نماینده ویژه آمریکا که در دولت باراک اوباما، وزیر امور خارجه بود گفت که وقت جهان برای مقابله با تغییر اقلیمی رو به پایان است، اما دولت‌ها نباید از جنگ اوکراین به عنوان دستاویزی برای به تاخیر انداختن هر چه بیشتر این فرایند استفاده کنند.

او گفت: ما افرادی را دیده‌ایم که راهکارهای کوتاه‌مدت را برای واکنش به چالش از دست دادن گاز روسیه انتخاب کرده‌اند. و ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که جنگ در اوکراین این واقعیت را تغییر دهد که ما باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و با سرعت بخشیدن به انتقال به انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین عمل کنیم.

افزایش هزینه‌های انرژی و شوک‌های عرضه ناشی از حمله روسیه، برخی از کشورها را به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر سوق داده و برخی دیگر را به سوزاندن بیشتر زغال‌سنگ، خرید گاز از منابع غیرروسی یا توقف تلاش‌ها برای کاهش سوخت‌های فسیلی تشویق کرده است.

پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، اتحادیه اروپا برای تامین ۴۰ درصد از گاز مورد نیازش به روسیه متکی بود. کری در این رابطه گفت: ما باید مقداری از گاز را برای اروپا جبران کنیم و آمریکا با کمک دیگران قصد دارد چنین کاری کند اما این جایگزین موقت است، نه یک سری کامل زیرساخت جدید با افق ۲۰ یا ۳۰ ساله چون در آن صورت توانایی واکنش به بحران اقلیمی از بین خواهد رفت.

جان کری افزود: ما به پروژه‌های جدید گاز طبیعی مایع که به حفاری‌های جدید نیاز داشته باشند، احتیاجی نداریم.  

آلمان به دلیل حمایت از خط لوله گاز نورد استریم ۲ که برای انتقال مستقیم گاز روسیه به آلمان طراحی شده بود، از سوی ایالات متحده و سایرین از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار گرفت. این پروژه دو روز قبل از شروع حمله روسیه متوقف شد.

کری گفت که این ارزش "حرکت رو به عقب" را ندارد و اتحادیه اروپا را به عنوان یک "رهبر فوق‌العاده" در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر توصیف کرد که اهداف بلندپروازانه‌تری به نسبت بسیاری از دیگر کشورها در جهان تعیین کرده است.

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    الان تو ایران داریم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها