انگلیس درصدد اعزام کشتی جنگی به دریای سیاه است

یک نشریه انگلیسی گزارش داد که این کشور به همراه شرکای خود در ناتو قصد دارد تا به دلیل آنچه محافظت و اسکورت کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین خوانده می‌شود، کشتی جنگی به «اودسا» در دریای سیاه اعزام کند.

انگلیس درصدد اعزام کشتی جنگی به دریای سیاه است

نشریه تایمز چاپ لندن نوشت: هدف "ائتلاف مشتاقان" شکستن محاصره روسیه با ایجاد یک "کریدور حفاظتی" در اودسا از طریق تنگه «بسفر» است. ایالات متحده هم گفته که موشک های دوربرد خود را برای خارج کردن کشتی های روسی اعزام خواهد کرد.

به گزارش این نشریه انگلیسی، این نگرانی وجود دارد که زمان برای جلوگیری از یک بحران غذایی در جهان رو به اتمام است.  

گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی که با لیز تراس، وزیر امور خارجه در مورد ایجاد کریدور گفت‌وگو کرده است، گفت که ائتلاف یادشده می تواند شامل برخی از کشورهای ناتو و سایر کشورهای وابسته به غلات باشد.

تایمز نوشت: گمان می رود مصر، که به شدت از کمبود گندم آسیب دیده است، مایل به مشارکت باشد. اما این عملیات مستلزم پاکسازی مین ها از بندر و ارائه تسلیحات دوربرد به اوکراین برای دفاع از آن در برابر حملات روسیه است.

گرانت شاپس وزیر حمل و نقل انگلیس امروز هشدار داد که جنگ در اوکراین می‌تواند قحطی جهانی ایجاد کند که بیشتر از خود درگیری باعث مرگ مردم می‌شود. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای عنوان کرد که در حال مذاکره با همتای اوکراینی خود در مورد راه های شکستن محاصره روسیه در دریای سیاه است.

شاپس گفت؛ مین‌های روسیه که در آب‌های اطراف اودسا ریخته می‌شوند، کار خروج غلات از اوکراین را خطرناک‌تر کرده است. شاپس، که هفته گذشته با الکساندر کوباکوف، وزیر حمل و نقل اوکراین در آلمان ملاقات کرد، افزود: «ما در حال بررسی گزینه‌های مختلف هستیم... راه‌های بالقوه زیادی برای خروج غلات و سایر کالاها از کشور وجود دارد. این کار کاملاً ضروری است، در غیر این صورت ممکن است گرسنگی و خطر قحطی وجود داشته باشد.»

پیشتر وزیر امور خارجه انگلیس گفته بود: آنچه ما باید انجام دهیم این است که با این مسئله امنیت غذایی جهانی مقابله کنیم و بریتانیا در حال کار بر روی یک راه حل فوری برای خروج غلات از اوکراین است.

روسیه و اوکراین روی هم حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی گندم را تشکیل می دهند. حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به صادرات غلات اوکراین وابسته هستند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، جنگ در اوکراین موجب شده است قیمت مواد غذایی در سراسر جهان به بالاترین سطح برسد. یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون نفر در جهان که یک سوم آن‌ها زیر خط فقر به سر می‌برند، بشدت در معرض کمبود و قطع مواد غذایی، انرژی و سیستم‌های مالی هستند که منجر به افزایش فقر و گرسنگی بیشتر می‌شود.

روسیه ادعاها در مورد ممانعت از صادرات غلات اوکراین را حدس و گمان خوانده و اخبار منتشر شده در این زمینه را تکذیب کرده‌است. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسپوتنیک گفت: اظهارات مبنی بر اینکه روسیه صادرات غلات اوکراینی را در بنادر دریای سیاه مسدود می کند، گمانه زنی است.

زاخارووا در ادامه افزود: صحبت در مورد ممانعت روسیه از صادرات غلات اوکراین در بنادر دریای سیاه و کسری در بازار غلات درست نیست. سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که روسیه به صادرات مواد غذایی و انجام تعهدات خود ادامه می دهد زیرا کشور ما علاقه مند به عملکرد پایدار بازار جهانی مواد غذایی است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها