پادشاه سابق اسپانیا از ابوظبی به مادرید رسید و با پسرش دیدار تازه کرد

پادشاه پیشین اسپانیا روز دوشنبه ۲۳ مه در مادرید با پسرش، فلیپه ششم، پادشاه کنونی این کشور ملاقات کرد. این دیدار در پایان نخستین سفر خوان کارلوس به اسپانیا پس از حدود دو سال اقامت در ابوظبی انجام شده است.

پادشاه سابق اسپانیا از ابوظبی به مادرید رسید و با پسرش دیدار تازه کرد

خوان کارلوس ۸۴ ساله در سال ۲۰۱۴ به دنبال طرح اتهامات مالی از سلطنت کناره‌گیری کرد و پس از او پسرش، فلیپه ششم به پادشاهی اسپانیا رسید.

او که در اوت سال ۲۰۲۰ اسپانیا را به مقصد ابوظبی ترک کرده، گفته بود که از هر فرصتی برای سفر به کشورش استفاده خواهد کرد.

بنا به گزارش‌ها او روز پنج‌شنبه ۱۹ مه (۲۹ اردیبهشت) برای شرکت در مراسم مسابقه ۳ روزه قایق‌های بادبانی که هر سال در شمال غربی اسپانیا برگزار می‌شود، به کشورش بازگشت. به گفته نزدیکان خوان کارلوس، او با قایق بادبانی خود به نام «ال‌بریبون» در این مسابقات شرکت کرده است.

 

خوان کارلوس که به دلیل نقشش در سال‌های انتقال به دموکراسی در اسپانیا محبوبیت فراوانی داشت از سال ۲۰۰۰ به بعد در پی افشای رسوایی‌های مالی از میزان محبوبیتش کاسته شد.

از همین رو به گفته برخی تحلیلگران سیاسی، فلیپه ششم در سال‌های گذشته سعی کرده است تا با فاصله گرفتن از پدرش، تصویری نو از سلطنت ارائه دهد. بنابراین فلیپه ششم به هنگام اقامت خوان کارلوس در ابوظبی با پدرش ملاقات نکرد و تماسی هم با او نگرفت.

خوان کارلوس زمانی به اسپانیا بازگشته است که دادستانی این کشور پس از چند سال تحقیق قضایی، پرونده پادشاه پیشین اسپانیا را به دلیل فقدان شواهد کافی و مصونیتش در دوران پادشاهی مختومه اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سفر خوان کارلوس به اسپانیا واکنش‌های گوناگونی را برانگیخته است. ایزابل رودریگز، سخنگوی دولت سوسیالیست اسپانیا روز دوشنبه در گفتگویی با رادیو ملی این کشور و با انتقاد از خوان کارلوس گفت که وی فرصت عذرخواهی را در این سفر از دست داد. 

اما هواداران سلطنت و احزاب و سیاستمداران دست راستی خوشحالی خود را از سفر خوان کارلوس پنهان نکردند.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها