اردوغان: با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافق نیستیم

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که دید مثبتی نسبت به پیوستن فنلاند و سوئد به ائتلاف ناتو ندارد چرا که سازمان‌های تروریستی زیادی در آن‌جا وجود دارند.

اردوغان: با عضویت سوئد و فنلاند در ناتو موافق نیستیم

رجب طیب اردوغان در اظهارات تلویزیونی پس از نماز جمعه استانبول گفت: «ما تحولات مربوط به سوئد و فنلاند را دنبال می‌کنیم، اما ذهنیت مثبتی [درباره آن] نداریم. کشور‌های اسکاندیناوی مهمانخانه‌های سازمان‌های تروریستی هستند. تروریست‌ها حتی به پارلمان این کشور‌ها راه پیدا می‌کنند. در حال حاضر نمی‌توانیم با دید مثبت به این قضیه نگاه کنیم.»

این اظهارات اردوغان مربوط به درخواست رسمی سوئد و فنلاند برای پیوستن به ائتلاف ناتو است.

ترکیه مدت‌ها است از ناتو شکایت دارد که به اندازه کافی در مورد گروهک تروریستی حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) با این کشور همکاری نمی‌کند. یک دیپلمات ارشد ترکی نیز گفته است ترکیه از سوئد و فنلاند می‌خواهد موضع روشنی در برابر حامیان شبه‌نظامیان کرد جدایی‌طلب که برای خودمختاری در جنوب شرقی ترکیه می‌جنگند، اتخاذ کند. گفتنی است که آمریکا و اتحادیه اروپا این گروه را به عنوان سازمان تروریستی می‌شناسند.

با این حال، کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که این موضوع آخر هفته در نشست وزیران ناتو در برلین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و وزرای خارجه ترکیه، سوئد و فنلاند نیز در این نشست حضور خواهند داشت.

«دونفرید» در اظهاراتی محتاطانه گفت ما سعی داریم موضع ترکیه در مورد پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را مشخص کنیم و هنوز برای ما معلوم نیست که ترکیه مخالف پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو باشد.

گفتنی است، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست ناتو در برلین شرکت خواهد کرد. اما هنوز مشخص نیست که او با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه‌ای خود دیداری دوجانبه خواهد داشت یا خیر.

ترکیه از زمان پیوستن به ائتلاف ناتو در سال ۱۹۵۲ همواره از گسترش آن حمایت کرده است. فنلاند و سوئد هم در حال حاضر از نزدیک‌ترین شرکای ناتو هستند و در بسیاری از جلسات آن شرکت می‌کنند. با این حال مخالفت ترکیه می‌تواند مشکلی برای پیوستن سوئد و فنلاند به ائتلاف ایجاد کند، زیرا برای پذیرش یک عضو جدید، تمام اعضا باید موافقت خود را اعلام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    توخودت این چند ساله چقد از شهروندانت را کشتی ؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها