مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا:

دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از تلاش برای پایان دادن به بن بست جاری در مذاکرات احیای برجام خبر داد.

دنبال پایان دادن به بن‌بست مذاکرات وین هستیم

 جوزپ بورل درباره وضعیت جاری مذاکرات وین درباره توافق هسته‌ای برجام اظهارنظر کرد و مدعی شد که بن بست کنونی نمی‌تواند برای همیشه ادامه یابد.

طبق گزارش «فایننشال تایمز»، این روزنامه انگلیسی مصاحبه‌ای با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام داده و از او درباره موضوعاتی از قبیل مشکلات موجود در روند حصول توافق نهایی به منظور احیای برجام سوال کرد.

بورل در این مصاحبه تاکید کرد که اتحادیه اروپا دارد آخرین تلاش خود را برای نجات دادن توافق هسته‌ای ایران (برجام) و شکستن بن بست موجود بر سر درخواست تهران به منظور برداشتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست ادعایی تروریسم انجام می‌دهد.

طبق گزارش این روزنامه غربی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادعا کرد که او در تلاش به منظور حصول به یک «راه‌ میانه» برای پایان دادن به بن بست موجود در مذاکرات به منظور احیای توافق هسته‌ای برجام است.

جوزپ بورل درباره سفر  «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده ارشد اتحادیه در مذاکرات وین ادعایی مطرح کرد. بورل مدعی شد که او خواستار سفر مورا به تهران بود اما ایران «بسیار (به انجام این سفر) بی میل بود».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که تلاش اتحادیه برای شکستن بن بست کنونی در مذاکرات، «آخرین گلوله» باقی مانده برای نجات توافق برجام است.

به گزارش «فایننشال تایمز»، «بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن سپاه پاسداران (از فهرست ادعایی تروریسم) برداشته می‌شود اما سایر بخش‌های سازمان (سپاه پاسداران در فهرست ادعایی تروریسم) باقی می‌ماند».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه با این روزنامه از وضعیت جاری مذاکرات گلایه کرده و مدعی شده که امکان تداوم وضعیت کنونی تا «ابد» وجود ندارد.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا گفت: «به عنوان هماهنگ کننده (مذاکرات وین) در زمانی معین این پیشنهاد را به صورت رسمی روی میز ارائه می‌کنم. . . تنها نقطه تعادل ممکن همین نقطه خواهد بود».

جوزپ بورل ادامه داد: «ما نمی‌توانیم تا ابد به همین وضعیت ادامه دهیم برای اینکه در همین اثنی ایران به توسعه برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد». وی افزود: «پرونده روی میز خود رئیس‌جمهور بایدن است، گفت‌و‌گوهای من با بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) به حداکثر رسیده است.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا در بخشی از مصاحبه خود از اشتیاق مقام‌های کشورهای اروپایی برای حصول توافق بر سر احیای برجام خبر داد و و البته از تمایل آمریکا برای توافق در مذاکرات وین سخن گفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما اروپایی‌ها از این توافق بسیار منتفع خواهیم بود، وضعیت اکنون تغییر کرده است. برای ما (در ابتدا) این طور بود که "خوب ما به آن نیاز نداریم" (اما) اکنون برای ما بسیار جالب است که یک تامین کننده (نفت و گاز طبیعی) دیگر داشته باشیم و آمریکایی‌ها (هم) به موفقیت دیپلماتیک نیاز دارند».

اظهارات بورل در شرایطی مطرح شده که پیشتر روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات‌های غربی نوشته مقامات اروپایی در حال آماده‌شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهاد آن‌ها فرستادن «انریکه مورا» مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

طبق گزارش ادعایی وال استریت ژورنال، توافق به ‌دلیل درخواست‌های ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان یک سازمان «تروریستی» با مشکل مواجه شده و بایدن شرایط لغو این نامگذاری را سهل یا حذف نمی‌کند.

رسانه آمریکایی نوشته ایران با پیشنهاد آمریکا مبنی بر اینکه عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به‌دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. مقامات آمریکایی می‌گویند حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر واشنگتن روبرو خواهد بود .

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 55
  • 1

    هیچ کس نمی تواند که مشکل برجام را حل کند

  • 1

    سلاح هسته‌ای در منطق اسلام جایگاهی ندارد/ ولی متاسفانه سران بی ادب آمریکا جنایتکار از سال 1392 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
    سلاح هسته‌ای در منطق اسلام جایگاهی ندارد/ ولی متاسفانه سران بی ادب سه کشور اروپایی جنایتکار از سال 1392 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
    سلاح هسته‌ای در منطق اسلام جایگاهی ندارد/ ولی متاسفانه سران بی ادب عربستان سعودی جنایتکار از سال 1392 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.
    سلاح هسته‌ای در منطق اسلام جایگاهی ندارد/ ولی متاسفانه سران بی ادب اسرائیل جنایتکار از سال 1392 تاکنون درک نمی کنند، نمی دانند و نمی فهمند.

  • ناشناس
    0

    برجام حل شدنی است به شرطی که ایران هم از ماجراجویی دست بردارد .
    و همچنین آمریکا روسیه و چين

  • ناشناس
    1

    سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا مسبب وضعیت فعلی در مذاکرات وین است.

  • 1

    چرا آمریکا اتم داشته باشد مردم ایران نداشته باشد به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ایران در مذاکره!
    چرا کشورهای اروپایی اتم داشته باشند مردم ایران نداشته باشد به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ایران در مذاکره!

  • 1

    سلاح های داعش ساخت چه کشورهایی است؟ آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و اسرائیل!

  • ناشناس
    1

    1- کودتاى آمریکایى، انگلیس 28 مرداد 1332.
    2- لغو قراردادهاى تسلیحاتى با ایران بعد از انقلاب.
    3- حمایت از تجزیه ایران.
    4- پشتیبانى از تروریسم بر ضد انقلاب اسلامى.
    5- جاسوسى دیپلمات هاى آمریکایى و تلاش آنها جهت براندازى نظام.
    6- توقیف اموال ایران در آمریکا.
    7- تحریم کامل اقتصادى و...
    8- حمله نظامى در ماجراى طبس.
    9- کودتاى نوژه.
    10- حمایت آشکار آمریکا در جنگ از عراق و مداخله در جنگ به نفع عراق که تنها یکى از آنها سرنگونى هواپیماى مسافربرى ایران بر فراز آبهاى خلیج فارس و کشتن صدها مسافر آن بود.
    11- ادامه و شدت بخشیدن به سیاست هاى خصمانه خود علیه نظام مقدس اسلامى از قبیل: تخصیص بودجه هاى کلان براى سرنگونى نظام اسلامى و راه اندازى رادیو آزادى براى تبلیغات گسترده بر علیه ایران و تضعیف مبانى اعتقادى مردم، محور شرارت خواندن ایران و تهدید ایران به حمله ى نظامى و... همچنین انگلیس نیز دارای کارنامه ای به مراتب ننگین تر و سیاه تر از آمریکا در مورد ملت ایران است.

  • 0

    ایران تاکنون در برابرمقابله دخالت و مداخله آمریکا کوتاهی کرده است و هم مقصر اصلی بوده است چون به خاطر که صلح آمیز هسته ای چه ارتباطی و ربطی به آمریکا ندارد و تاکنون نداشته است.
    چون آمریکا حق صلاحیت مذاکره در باره سلاح هسته ای ندارد چون به خاطر که خودش سلاح هسته ای دراختیار دارد.

  • ناشناس
    1

    مشکل برجام هیچ ارتباطی و ربطی به موشکی، سپاه، چین، جنگ روسیه و اوکراین ندارد.
    مشکل برجام یک بهانه و هم سیاسی است.

  • 1

    آمریکا جنایتکار از ابتدا ثابت کرده است که به دنبال اجرای برجام نبود.
    مذاکره با آمریکا از ابتدا غلط و اشتباه است.

  • ناشناس
    0


    مشکل آمریکا با ملت ایران در مرداد ماه سال 1332 شروع و آغاز شده است، نه در زمان موشکی ایرانی

  • ناشناس
    0

    اگر آمریکا همه تحریم های خارجی لغو کند باز هم مشکلات مردم و کشور حل نخواهد شد و حل نمی شود.

  • 0

    اگر آمریکا همه تحریم های خارجی لغو کند باز هم مشکل ایران با آمریکا و متحدانش حل نخواهد شد و حل نمی شود.

  • ناشناس
    0


    آمریکا و متحدانش، قبل از سپاه مردم ایران را قتل عام می کردند.
    مشکل برجام 100 درصد هیچ ارتباطی و ربطی به سپاه ندارد.
    و فقط بهترین گزینه لغو برجام است.

  • ناشناس
    0

    آمریکا بدون اجازه اسرائیل هیچ کاری برای برجام نمی کند.

  • 0


    آمریکا به درخواست اسرائیل از برجام خارج شده است.

  • 0

    ترامپ با دریافت رشوه از عربستان سعودی، امارات و بحرین از برجام خارج شده است.

  • چرا رژیم کودک کش صهیونیستی اتم داشته باشد مردم ایران نداشته باشد به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ایران در مذاکره!
    0


    چرا رژیم کودک کش صهیونیستی اتم داشته باشد مردم ایران نداشته باشد به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت ایران در مذاکره!

  • ناشناس
    0


    موضوع مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی و غیره از ابتدا در سال 1392 برای همه مردم ایران، منطقه خاورمیانه و جهان مشخص و روشن بوده است 100 درصد فقط صلح آمیز هسته ای ابران بوده است، نه موشک، سپاه وغیره

  • 0


    موضوع مذاکره ایران با آمریکا، کشورهای اروپایی و غیره از ابتدا در سال 1392 برای همه مردم ایران، منطقه خاورمیانه و جهان مشخص و روشن بوده است 100 درصد فقط صلح آمیز هسته ای ابران بوده است، نه موشک، سپاه وغیره

  • ناشناس
    0

    برخی حرف حساب نمی فهمند
    آمریکا جنایتکار مادر همه گروه های تروریستی است.
    آمریکا مادر القاعده. داعش. بوکرحرام و همه تروریست های جهان است.

  • ناشناس
    0


    آمریکا تاکنون ثابت کرد که اهل مذاکره نیست و تاکنون هم نبوده است.
    دلواپسان داخلی به ترامپ کمک کردند.

  • 0

    از همان ابتدا مشخص شد افرادی در داخل کشور وجود دارند که از اینکه به سمت آرامش برویم و برجام به نتیجه گیرد، دلخوشی ندارند از همین رو سعی کردند

  • 0

    اعتراف ترامپ: ایران دیگر از آمریکا نمی‌ترسد

  • 0


    دلواپسان داخلی به ترامپ کمک کردند/ روحانی مقصر برگشتن تحریم‌ها
    از همان ابتدا مشخص شد افرادی در داخل کشور وجود دارند که از اینکه به سمت آرامش برویم و برجام به نتیجه گیرد، دلخوشی ندارند از همین رو سعی کردند

  • ناشناس
    0

    رژیم صهیونیستی از داخل هم دچار بی‌ثباتی است

  • 0

    بی‌اعتمادی حدود ۶۰ درصد مردم ترکیه به اقدامات اقتصادی اردوغان

  • ناشناس
    0

    آمار کشته شدگان و زخمی‌های انفجار در پایتخت کوبا به ۹۲ نفر رسید

  • 0

    ما نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم‌، هر جا مظلومی در عالم بیابیم به او کمک می‌کنیم و انتظار نداریم که ظالمان جهان از جمله آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌های کودک‌کش از ما تعریف کنند.آنها ظالم هستند و ما مظلوم مقتدر‌، یعنی به برکت انقلاب اسلامی این شهامت را پیدا کرده ایم که با اقتدار از خودمان دفاع می کنیم‌.

  • 0

    قرآن نیاز امروز ما‌ست؛ نه فقط نیاز ملّت و جامعه‌ی اسلامی ما بلکه نیاز جامعه‌ی بشری است، خردمندان و آزادمردان جهان به قرآن نیاز دارند. قرآن با استکبار مخالفت میکند، قرآن است که با ظلم و ظالمان صریحاً مبارزه می کند. گرفتاری امروز مردم جهان، همین اعتماد به ظالمان است، ولی فرهنگ قرآنی مبارزه با ظلم و ظالم است.

  • ناشناس
    0


    مذاکره با آمریکا جنایتکار نه تنها فایده ندارد، بلکه ضرر هم دارد.
    مذاکره با آمریکا جنایتکار هیچ مشکلی را حل نمی کند، راه حل مشکلات را باید در داخل کشور جستجوکرد، نه مذاکرات وین و کشورهای اروپایی

  • 0

    غربی‌های بی‌هویت که این روزها برای کشته‌های اوکراین یقه چاک می‌کنند چرا دستشان که تا مرفق به خون بیش 377000 نفر از مردم مظلوم یمن آغشته است و بیش از 70 درصد آنها کودکان زیر 5 سال هستند فریاد وا حقوق بشری و انسانیت و... سر نمی‌دهند؟!

  • 0

    رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان فرمودند «آمریکایی‌ها دائما بر ارزش‌های آمریکایی یعنی همان ایدئولوژی خودشان تاکید دارند؛ چگونه کسانی که از ایدئولوژی‌زدایی سخن می‌گویند، حاضر نیستند این موضوع یعنی پایبندی به ایدئولوژی را از آمریکایی‌ها یاد بگیرند.» متأسفانه علی‌رغم روشن بودن این مسئله برخی از فرق سر تا نوک پا غربی و هر روز غربی‌تر شده‌اند و خواسته‌های آنها را در مراکز علمی نظام پیاده و اجرایی می‌کنند.

  • 0

    ورود روسیه به خط بحران فلسطین، آمریکا و اسرائیل را نگران کرده است

  • 0


    مذاکره از ابتدا خسارت بار بود.
    توافق هسته ای از ابتدا خسارت بار بود.
    برجام از ابتدا خسارت بار بود.
    مذاکرات وین از ابتدا خسارت بار بود.
    مذاکره با آمریکا نتیجه ای ندارد چون به خاطر هیچ امتیازی نمی دهند.
    اروپا نیز کاری ازدستش برنمی آید.

  • ناشناس
    0

    بن سلمان 2 میلیارد دلار در رژیم صهیونیستی سرمایه گذاری می‌کند

  • ناشناس
    0


    برجام از سال 1394 تاکنون درس عبرت کره شمالی شد
    برجام به کره شمالی نشان داد با آمریکا قابل اعتماد نیست.
    رهبر کره شمالی مذاکره با آمریکا را لغو کرد.

  • ناشناس
    0


    اروپایی ها تاکنون برای نجات برجام اقدام عملی نکرده اند.

  • ناشناس
    0

    سلاح های القاعده از سال 2001 تاکنون ساخت چه کشورهایی است؟ آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و اسرائیل!
    سلاح های داعش از سال 2011 تاکنون ساخت چه کشورهایی است؟ آمریکا، کشورهای اروپایی، ترکیه و اسرائیل!


  • ناشناس
    0


    گوشت ۲۳۰ هزارتومان، پراید ۲۱۰ میلیون/ حسن روحانی خیانتکار هنوز هم از برکات برجام می گوید شرم آور است.
    هزینه مذاکره، توافق هسته ای، برجام و مذاکرات وین ۱۰۰ درصد فقط از جیب مردم مظلوم ایران تامین شده است.

  • 0


    آمریکا جنایتکار از سال 1945 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر بزرگترین متجاوز به حقوق بشر بوده است.

  • 0

    آمریکا در حال قربانی کردن اروپاست

  • 0

    پیشرفت نظامی و دفاعی کشور کار افتخار برانگیزی بوده و هست. باید صنعت خودرو‌سازی نیز پا به پای صنعت دفاعی و موشکی پیشرفت می‌کرد و مشکلات امروز را نداشتیم.

  • 0

    رئیس‌محترم سازمان انرژی هسته‌ای! شما اعلام کردید ما به همه سؤالات مدیرکل آژانس پاسخ داده‌ایم ولی او بی‌شرمانه مدعی است هنوز به همه سؤالات پاسخ داده نشده است. در عین حال به او اجازه جلسه مشترک دیگری در تهران داده‌اید. مبادا زیر بار این باج خواهی آنها بروید

  • 0

    متاسفانه شاهدیم که برخی از پادوهای دشمن در بدنه جریان مدعی اصلاحات‌، دستشان با رسانه‌های بیگانه چون بی‌بی‌سی،‌ من و تو و... در یک کاسه است!

  • 0

    چرا آمریکا از آن خارج شد

  • 0

    طولانی شدن مذاکرات هسته‌ای سرانجام کار را به جایی رساند که یکی از کابوس‌های طرفداران توافق هسته‌ای با ایران، به واقعیت تبدیل شد.

  • ناشناس
    0


    یک میلیون بار گفته ایم که غربی ها مرگ برجام هستند
    ترامپ آمریکا را به صورت غیر قانونی از برجام خارج کرده است .
    آمریکا با خروج از برجام منشور سازمان ملل را نقض کرد.
    آمریکا منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

  • 0

    نظر رهبری در مورد مذاکره با آمریکا
    بنده به مذاکرات خوشبین نیستم

  • ناشناس
    0


    ترامپ اکنون همان کارهایی را انجام می‌دهد که کلینتون را به خاطر آنها سرزنش می کرد.

  • 0

    دولت نباید افزایش قیمت‌ها را از نان شروع می‌کرد

  • 0

    بازگشت به برجام؛ گزینه‌ نظامی علیه ایران هنوز روی میز است؟

  • ناشناس
    0

    احیای برجام به بن بست رسیده است؟

  • ناشناس
    0

    امیرعبداللهیان هم متاسفانه مانند ظریف و عراقچی تاکنون نتوانست در مذاکره و مذاکرات وین از حق وحقوق مردم و کشور در برابر مقابله دخالت و مداخله آمریکا و کشورهای اروپایی و غیره دفاع و حمایت کند.

  • 0

    اروپا جنایتکار از سال 1945 تاکنون همراه با چند کشور جنایتکار دیگر بزرگترین متجاوز به حقوق بشر بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها