آموزش «زبان فارسی» در استان سیونیک در ارمنستان

مقام‌های ارشد استان «سیونیک» واقع در جنوب غربی ارمنستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران از آموزش رسمی زبان فارسی در مرکز این استان خبر دادند.

آموزش «زبان فارسی» در استان سیونیک در ارمنستان

مقام‌های ارشد استان «سیونیک» و شهر «کاپان» در ارمنستان در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور  از آموزش رسمی زبان فارسی در این شهر خبر دادند.

به نوشته خبرگزاری «پان آرمنیان» «گئورک پارسیان» شهردار شهر «کاپان» در جنوب غربی ارمنستان و مرکز استان سیونیک روز جمعه در دیدار با «عباس بدخشان ظهوری» سفیر  جمهوری اسلامی ایران در ایروان گفت که از ماه سپتامبر آموزش زبان فارسی در برنامه درسی مدارس شهر کاپان گنجانده می شود.  قرار است چندی دیگر  کنسولگری جمهوری اسلامی  در این شهر افتتاح شود.

«رابرت غوکاسیان» فرماندار سیونیک نیز گفت: «روابط با ایران برای ارمنستان و به ویژه سیونیک بسیار مهم است، بنابراین این استان آمادگی دارد هر کاری را برای موثرتر کردن روابط دوجانبه انجام دهد.»

ایران و ارمنستان ۹ ماه پیش برای افتتاح کنسولگری در کاپان به توافق رسیدند. سفیر ایران نیز ازعلاقه تهران به ساخت بزرگراه شمال به جنوب که از سیونیک می‌گذرد خبر داد و گفت که برخی شرکت‌های ایرانی مایلند در ساخت این مسیر مهم مشارکت داشته باشند.

رئیس جمهور ارمنستان  نیز چندی قبل  با عباس بدخشان ظهوری دیدار و بر تحکیم روابط با تهران تاکید کرد. «واهاگان خاچاتوریان» رئیس جمهور ارمنستان روز در ملاقات با سفیر جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت توسعه روابط با تهران تاکید کرد. 

رئیس جمهور ارمنستان و سفیر ایران بر تعمیق و تحکیم مستمر روابط ارمنستان و ایران بر اساس تاریخ چند صد ساله و احترام متقابل تاکید کردند. طرفین  در این دیدار در خصوص زمینه‌های مختلف همکاری‌های ارمنستان و ایران و تحولات منطقه  تبادل نظر کردند.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز پیشتر در پیام‌هایی، فرا رسیدن سال نو را به رهبر معظم انقلاب آیت‌‌الله «سیدعلی خامنه‌ای» و همچنین آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران تبریک گفت.

دفتر روابط عمومی نخست‌وزیر ارمنستان با اعلام این خبر گفت که پاشینیان در پیام خود به مقام معظم رهبری پیام نوشت: «فرارسیدن عید نوروز را به شما و ملت صمیمی جمهوری اسلامی ایران صمیمانه تبریک می‌گویم. آرزو می‌کنم سال پیش رو با همراه با حاصلخیزی و آرامش فوق‌العاده برای مردم صمیمی ایران همراه باشد.»

نخست‌وزیر ارمنستان سپس با تاکید بر روابط صمیمانه دو کشور ایران و ارمنستان گفت: «ما می‌توانیم با خرسندی تصریح کنیم که روابط ایران و ارمنستان که تاریخچه هزار ساله دارد و در جو اعتماد و احترام دو جانبه شکل گرفته است، به روند عادی توسعه پایدار خود ادامه می‌دهد.»

پاشینیان ادامه داد: «ما برای اجرای برنامه‌های جدید با جمهوری اسلامی ایران، گسترش دستورکار چند بعدی ارمنی-ایرانی به نفع توسعه روابط دوجانبه و صلح منطقه‌ای اهمیت زیادی قائل هستیم.»

گفتنی است که پیشینه زبان فارسی در ارمنستان به  ازای تاریخی سه هزار ساله است  و گفته می‌شود ۱۴۰۰ کلمه فارسی در زبان و ادبیات ارمنی موجود است.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها