آمریکا: اگر ایران خواستار لغو تحریم است، باید به مسائل فرا برجام رسیدگی کند/ برای سناریو‌های بازگشت به برجام و عدم بازگشت، آماده هستیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم، گفت که حل نگرانی‌های واشنگتن درباره مسائل فراتر از برجام، لازمه لغو تحریم‌ها است.

آمریکا: اگر ایران خواستار لغو تحریم است، باید به مسائل فرا برجام رسیدگی کند/ برای سناریو‌های بازگشت به برجام و عدم بازگشت، آماده هستیم

«ند پرایس» بامداد سه‌شنبه به اظهارات «سعید خطیب‌زاده» همتای ایرانی خود درباره اینکه واشنگتن عامل تأخیر در حصول توافق در مذاکرات وین است، واکنش نشان داد.

پرایس در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: «ما از ابتدا به طور مداوم این را گفته‌ایم که آماده بازگشت به اجرای کامل برجام هستیم. ما همچنین برای تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای حل‌و‌فصل مسائل خارج از برجام و این پرونده هسته‌ای خاص آماده هستیم».

به نوشته وبگاه وزارت خارجه آمریکا، وی توضیح داد که «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنان به انتقال پیام‌ها بین واشنگتن و تهران ادامه می‌دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت‌آمیز برساند.

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «ما قرار نیست علنی مذاکره کنیم، اما چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که اگر ایران خواهان لغو تحریم‌هاست که فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های ما که فراتر از برجام است رسیدگی کنند».

پرایس طی اظهاراتی با تلاش برای گره‌زدن رفع تحریم‌های ایران به مسائل غیر برجام، مدعی شد: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این گفتگوها برای حل‌و‌فصل دیگر مسائل دوجانبه استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و شروع به اجرای مجدد خود توافق کنیم».

پرایس: حل نگرانی‌های واشنگتن درباره مسائل فراتر از برجام، لازمه لغو تحریم‌ها است.

بر این اساس، وی با انداختن مجدد توپ به زمین ایران، افزود: «این تهران است که باید این تصمیم را بگیرد. هر طرف، هر کسی که مستقیماً در این گفتگوها شرکت داشته است، می‌داند که کدام طرف پیشنهادهای سازنده را روی میز گذاشته است، می‌داند کدام طرف مذاکره کرده و با حسن نیت انجام داده است، و می‌داند کدام طرف این مذاکرات را انجام نداده است».

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره جو مذاکرات وین، گفت: «من فکر نمی‌کنم توصیف محیط مذاکرات برای ما مفید باشد. واقعاً فقط یک عنصر مهم است، و آن این است که آیا می‌توانیم به یک بازگشت متقابل به انطباق برسیم یا نه، آیا می‌توانیم از خط پایان عبور کنیم یا نه. در حال حاضر برای ما مشخص نیست که آیا می‌توانیم به آنجا برسیم یا خیر. ما در مورد پیشرفت قابل توجهی که در هفته‌های اخیر به دست آمده بود صحبت کرده‌ایم. بدیهی است که ما اکنون چندین هفته است که در موقعیت متفاوتی قرار داریم».

پرایس بار دیگر با مطرح کردن راه‌های جایگزین آمریکا در صورت عدم حصول توافق، ادعا کرد: «به همین دلیل است که ما به طور مساوی برای سناریوهایی آماده می‌شویم که در آن بازگشت متقابل به پایبندی به برجام وجود دارد و سناریوهایی که در آن بازگشت متقابل به برجام وجود ندارد. ما اولی را بسیار ترجیح می‌دهیم، برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که دوباره بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال می‌کند، داشته باشیم. اینکه ما بتوانیم به آنجا برسیم یا نه، این یک سوال برای ایران است».

وی سپس در پاسخ به سوالی درباره هشدارهای روز دوشنبه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به رژیم صهیونیستی، مدعی شد: «ما می‌دانیم که ایران، کشور اصلی حامی تروریسم در جهان است. حمایت این کشور از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما را در سراسر منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند».

پرایس: برای سناریو‌های بازگشت به برجام و عدم بازگشت، آماده هستیم.

این دیپلمات آمریکایی ضمن تاکید بر تعهد واشنگتن به حفظ امنیت رژیم صهیونیستی، افزود: «ما این را به طرق مختلف و با همکاری متحدان و شرکای منطقه‌ای خود از جمله اسرائیل نشان داده‌ایم. ما از هر ابزار مناسب برای مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده سپاه در منطقه از جمله همکاری نزدیک با شرکای خود در اسرائیل استفاده خواهیم کرد».

پیش از این، یک منبع غربی مدعی شد ایران طی پیامی با واسطه به رژیم صهیونیستی، درباره بانک اهداف این رژیم که می‌تواند هدف قرار گرفته شود، هشدار داده است. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 40
  • تام
    2

    نجات بدین ما را ،،،اینجا اسیر شدیم

  • ناشناس
    1

    سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: حل نگرانی‌های واشنگتن درباره مسائل فراتر از برجام، لازمه لغو تحریم‌ها است. بنظر می رسد مسئولان آمریکا بیش از مسئولان نظام جمهوری اسلامی دغدغه و نگرانی تحریم های بیش از چهار دهه کمر کشن مردم و کشور ایران را دارند و این هم یکی از اعجایب و شگفتی های دنیای سیاست و سیاست زدگی در نظام جمهوری اسلامی است. براستی چه بایست گفت در برابر سخن منطق ولو آنکه از زبان بیگانه باشد؟ به غیر تحریم های سپاه در لیست سیاه تروریستی آمریکا، نظام جمهوری اسلامی اختلافات عدیده و مهمتری از این موضوع از جمله ممنوعیت استفاده از ارز دلار مطابق تحریم های اولیه با آمریکا دارد اما اینکه چرا نظام جمهوری اسلامی از مذاکرات مستقیم با آمریکا امتناع می کند و بجای پافشاری بر رفع تحریم های اولیه تمامی انرژی خود را معطوف به حذف سپاه پاسداران از لیست تروریستی آمریکا و رفع تحریم های این گروه کرده است نشان از منافع مطلقه فرقه ای حکومت و ارجحیت آن بر منافع و امنیت ملی کشور به معنای واقعی و عزم و تصمیم راسخ نظام جمهوری اسلامی در پیش برد سیاست تنش و تقابل در منطقه دارد و مذاکرات وین و رفع تحریم ها ابزار و وسیله ای بیش در خدمت این سیاست راهبردی به مثابه یک ضرورت حیاتی محض برای سر پوش گذاشتن بر بن بست های درونی ایدئولوژیک نظام جمهوری اسلامی نیست. این صدا و نظر یک فرد نیست بلکه صدا و نظر اکثریت مردم ایران است و خوب آگاه هستید که اگر همین امروز سیاست های نظام جمهوری اسلامی در این بیش از چهار دهه را و اصل حکومت را به همه پرسی بگذارید نتیجه آن چه خواهد بود. بیش از آنکه نه از تاک نشان ماند و نه تاک نشان اقدام به اصلاح وضع موجود نمائید و به بیش از چهار دهه سیاست تنش و تقابل فرقه ای در منطقه و سرپوش گذاشتن بر فساد و سوء مدیریت ساختری لذا به حراج گذاشتن و منافع و امنیت ملی مردم و کشور ایران پایان دهید.

  • ناشناس
    5

    قبلا در همین سایت و جاهای دیگر سران سپاه گفتند اگر مانع احیای برجام تحریم سپاه است، انها از خیر از تحریم درامدن میگذرند(فقط تکلیف سربازان وظیفه .... ؟) / اما بهانه امریکا(شرطش) برای حذف سپاه از لیست تروریست، لغو اعلام انقام بخاطر شهید سلیمانی است، که حتی یک استاد حقوقدان پیشنهاد داده یک توافق مصالحه شود، یعنی ایران اعلام کند پرونده شهید سلیمانی حقوقی پیگیری کند و از تهدید انتقام امران منصرف شود. نکات:
    ۱- اساسا بارها اعلام کردند انتقام انجام سد با زدن پایگاه عین السد و همچنین خروج امریکا از بعضی مناطق پیرامون مثل افغانستان!
    ۲- اساسا تندروهایی شهادت سردار بهانه عدم لغو تحریم سپاه و احیای برجام کرده اند(تحمیل خسارات به یک ملت) اساسا میدانند روح شهید سلیمانی راضی است؟! آیا شهید سلیمانی ها جانشان دادند تا مردم ایران در فقر و تحریم باشند و از آن طرف مفسدان اقتصادی مافیا با گزانفروشی موجب فروپاشی اجتماعی و نارضایتی و حتی رویگردانی بخشی از مردم از نظام و تشیع شوند؟!
    ۳- آیا خانواده شهید سلیمانی راضی هستند به مطالب فوق تا انتقام عزیزانشان بگیرند، آن هم معلوم نیست چطور و اما استکبار بهانه تراشی کند برای لغو تحریمها؟!

  • ناشناس
    2

    هدف از وضع تحریمها (چه تحریمهای ایالات متحده، چه اتحادیه اروپا و چه تحریمهای سازمان ملل) علیه ایران مجازات ایران جهت تغییر سیاستها و رفتارهای سیاسی داخلی و خارجی خود چه در سطح منطقه و چه در سطح جهان است. اعمال تحریم کم خطر ترین نوع مجازات یک کشور است تا کار به بالاترین نوع مجازات یعنی جنگ و خونریزی نکشد. حکومت ایران برای اینکه بتواند تحریمها را از ملت خود دور کند باید سیاستها و رفتارهای سیاسی مخرب و زیان آور خود را تغییر دهد و مانند یک کشور عادی و مستقل همانند بسیاری از کشورهای جهان رفتار کند وگرنه امکان تعلیق یا رفع تحریمها و بهبود روابط سیاسی با جهان وجود نخواهد داشت.

  • ناشناس
    11

    امریکا ظالم و جنایتکار به طور فله ای مردم ایران تحریم حتی تروریست خوانده به بهانه سپاه(سربازان وظیفه تا رزمندگان دفاع مقدس)، اما جالب جمعی از معاندان و مخالفان خارج نشین از عضو رسمی و کادری و از موسسان سپاه بودند و امریکا حمایت میکند!، از محسن سازگارا تا اکبر گنجی!!!
    حقوق بشر امریکایی، با وجود همانطور کامنتی امده ایران نباید بهانه سپاه بده برای ادامه تحریم. شهید سلیمانی ها شهید نشدند که ملت تحریم شوند

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      1

      خودت جنایتکاری بسیجی کاسب تحریم هستی آمریکا ۱۵۰ میلیارد دلار پول به ایران دادن چکارش کردن احمق

    • ناشناس
      2

      کاسب تحریم خدا لعنتت کند

    • به ناشناس کاسب تحریم
      0

      کاسب تحریم جدو ابادت جیره خور دستت با حکومت تو یک کاست مرفه بی درد کی از خواب خرگوشی بیدار میشی یا خودتو زدی بخواب خودت ثروت مندی با خودمون بدبخت و بیچاره ایم بسیجی

  • ترامپ
    0

    درود بر ناشناس حرف دل مردم ایران و زدی

  • ناشناس
    1

    اصلا ما تحریم دوستداریم بکی باید گفت

  • مهدی
    1

    مقصر کارشکنیها صددرصد ما هستیم والسلام

  • ناشناس
    0

    از طلا گشتن پشیمان گشته ایم
    مرحمت فرموده ما را مس کنید
    قرار بود آخرتمان را درست کنید دنیامان را که ....توش از اونور جهنم هم درآمدیم لطفا بیخیال اصلاح جهان و گرفتن حق مظلومین جهان شوید حق مظلومین خودمان را بدهید

  • بحث نکن
    11

    ▆▇██ پیروزی دو قانون دارد : قانون اول = هیچوقت تسلین نشو . قانون دوم = همیشه قانون اول را به خاطر داشته باش . . . اگر یک بار تسلیم شوید ، تبدیل به عادت می شود . . . ایران نباید به هیچ کشوری وابسته باشد تا پادشاهی ♕ کند ██▇▆

    نظرات شما -
    • به بحث نکن
      1

      جیره خوری کاسب تحریم هستی شکمت سیره خونه ماشین داری سفره خارج میری دستت با حکومت تو یک کاست ما نمی‌فهمیم

  • ناشناس
    1

    مخالفان برجام کاسب تحریم هستند

  • ناشناس
    1

    مرگ بر کاسب تحریم

  • ناشناس
    0

    اونایی که مخالفت با صلح آمریکا هست کاسب تحریم و جیره خورن ثروتمندن مرفه بی درد خونه مردمو تو شیشه کردن انشالله نابود بشن که نمیشن چون خدا خودش دستش با اونا تو یک کاست

  • ناشناس
    4

    اعتراف رسمی ائتلاف تحت رهبری آمریکا به قتل‌عام 1300 غیر نظامی در سوریه و عراق
    ائتلاف تحت رهبری آمریکا طی بیانیه‌ای رسما اعتراف کرد که از سال 2014 تاکنون، بیش از 1300 غیرنظامی را در عراق و سوریه به قتل رسانده است.

    کشته و زخمی شدن 50 زن و کودک افغان در حمله پهپادهای آمریکایی به «شیندند»
    در پی حمله پهپادی آمریکا به شهرستان «شیندند» استان «هرات»، 50 غیر نظامی، از جمله شماری زن و کودک، جان خود را از دست دادند.

  • 4

    از مرداد ماه 1332 تاکنون در هر جای در قم، مشهد و دیگر شهرهای ایران جنایتی رخ می دهد آمریکا و متحدانش نقش دارند و دست داشتند.
    مشکل کشورمان با آمریکا و متحدانش از طریق مذاکره حل نخواهد شد و حل نمی شود و از سال 1392 تاکنون هم برای مردم ایران و جهان ثابت شده است.
    حضور ایران هم در مذاکرات وین غلط و اشتباه است.
    مشکل آمریکا جنایتکار با ملت ایران در سال 1332 شروع و آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد.
    مشکل آمریکا جنایتکار با نظام جمهوری اسلامی در سال 1357 شروع و آغاز شده است و همچنان نیز ادامه دارد.
    مذاکره ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی نتیجه ای جز خسارت ندارد و از سال 1392 تاکنون هم برای همه مردم ایران ثابت شده است.

  • آمریکا جنایتکار با قتل‌ عام و بمباران در افغانستان، پاکستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن حقوق بشر را نقض می‌کرد
    5

    آمریکا جنایتکار با قتل‌ عام و بمباران در افغانستان، پاکستان، عراق، لیبی، سوریه و یمن حقوق بشر را نقض می‌کرد

  • 4

    و این در حالی است که ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ایالات متحده خودش رئیس کل تروریست های منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.

  • ناشناس
    2

    آمریکا جنایتکار به همراه ناتو و اروپا و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات القاعده را زمان اشغال افغانستان بوجود آورد/ درسال 2001
    آمریکا جنایتکار به همراه انگلیس و با کمک مالی عربستان سعودی و امارات داعش را زمان اشغال عراق بوجود آورد/ در سال 2011
    و این در حالی است که ژنرال مارک میلی رییس ستاد مشترک ایالات متحده خودش رئیس کل تروریست های منطقه خاورمیانه و جهان بوده است.

  • تحت هیچ عنوان هم نباید شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل فراموش شود.
    3

    تحت هیچ عنوان هم نباید شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل فراموش شود.

  • مشکلات عراق و منطقه خاورمیانه از شهریور ماه سال 1359 تاکنون بر اثر مداخله آمریکا و غرب بوجود آمده است.
    2

    مشکلات عراق و منطقه خاورمیانه از شهریور ماه سال 1359 تاکنون بر اثر مداخله آمریکا و غرب بوجود آمده است.

  • نه سازش نه تسلیم فقط نبرد با آمریکا جنایتکار
    2

    نه سازش نه تسلیم فقط نبرد با آمریکا جنایتکار
    دنیا دیگر از کارهای آمریکا جنایتکار حسته شده است.
    هرجا آمریکا جنایتکار حضور داشته باشد، داعش درآنجاست.
    آمریکا جنایتکار از سال 1332 تاکنون که در امور ایران دخالت می کند و همچنان نیز ادامه می دهد.

  • 4

    حضور شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع مقدس، تامین امنیت در شرق کشور، کنار مردم بودن در حوادثی مانند سیل، زلزله و مجاهدت‌های او در منطقه مانند مبارزه با رژیم صهیونیستی و داعش و دفاع از امنیت مسلمانان، مسیحیان شیعه، سنی، کرد و عرب و فارس ... همه و همه نشان داد که هم می‌توان ملی‌ترین و هم امتی‌ترین چهره بود.

  • 2

    وقتی فردی مثل خانم سوچی عامل قتل‌عام کننده مسلمانان کشور میانمار جایزه صلح می‌گیرد نباید از نامزد شدن مواجب‌بگیر معلوم‌الحال و وطن‌فروشی مثل مسیح علی‌نژاد برای چنین جایزه‌ای تعجب کرد.
    عربستان با صدها میلیارد دلار هزینه و به حراج گذاشتن تمام حیثیت خود تلاش کرد تا قدرت برتر منطقه شود اما اکنون روزی نیست که از سوی مقاومت یمن تحقیر نشود. یک روزی در خیال هم نمی‌گنجید مقاومت این کشور مظلوم سیستم راداری و پدافندی آمریکا را مقهور خود کند و ادوات نظامی آل‌سعود را از روی رد پا به غنیمت بگیرد.

  • ناشناس
    4

    و این درحالی است که آمریکا جنایتکار خودش تروریسم بین المللی است.
    آمریکا همان القاعده است.
    آمریکا داعش جهانی است.

    نظرات شما -
    • به ناشناس
      0

      داعش جهان جدو ابادت

  • 3

    آمریکا جنایتکار خواهان طولانی شدن جنگ در اوکراین است

  • آمریکا جنایتکار مادر همه گروه های تروریستی است.
    2

    آمریکا جنایتکار مادر همه گروه های تروریستی است.
    آمریکا جنایتکار مادر القاعده. داعش. بوکرحرام و همه تروریست های جهان است.

    حضور آمریکا جنایتکار در خاک سوریه و عراق غیر قانونی است و هم نقض قوانین بین المللی بوده است.
    آمریکا جنایتکار با کمک مالی عربستان سعودی جنایتکار و امارات جنایتکار به خاطر کمک، هدایت، مدیریت، نظارت، حمایت، پشتیبانی از تروریسم، القاعده، داعش، تکفیری ها و سایر گروه های تروریستی در سوریه و عراق می‌ماند.
    از سال 1945 تاکنون برای همه مردم دنیا ثابت شده که در هر جای دنیا اهانتی، خیانتی و جنایتی رخ می دهد دست آمریکا جنایتکار در کار است.

  • عامل جنایت در حرم امام رضا پیاده نظام آمریکا است
    5

    عامل جنایت در حرم امام رضا پیاده نظام آمریکا است

  • ناشناس
    2


    مردم ایران از سال 1357 تاکنون ضد اصلی علیه حمایت از تروریسم در منطقه خاورمیانه و جهان است.
    و این در حالی است که آمریکا جنایتکار از سال 1945 تاکنون ثابت کرد که خودش تروریسم بین المللی است و برای همه مردم دنیا هم ثابت شده است.

  • مردم ایران خواستار لغو برجام و هم مذاکرات وین است.
    6

    مردم ایران خواستار لغو برجام و هم مذاکرات وین است.

    نظرات شما -
    • به کاسب تحریم
      0

      مردم خواستار لغو برجام نیستن از طرف خودت حرف بزن نه مردم

  • 5


    مردم ایران خواستار لغو برجام و هم مذاکرات وین است.
    چون به خاطر که مشکل ایران با آمریکا از طریق برجام و مذاکرات وین حل نخواهد و حل نمی شود.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از طرف مردم حرف نزن کاسب تحریم مرفه بی درد

  • ناشناس
    3

    از سال 1392 تاکنون برای همه مردم ایران، منطقه خاورمیانه و جهان ثابت شده است که مشکل ایران با آمریکا از طریق مذاکره و توافق هسته ای حل نمی شود.

  • ایرانی‌ها در وین بهتر از آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند
    4

    ایرانی‌ها در وین بهتر از آمریکایی‌ها مذاکره می‌کنند

  • ناشناس
    0

    در تیترتان کلمه ای کلیدی حذف شده:
    اگر ایران خواستار لغو تحریم های خارج از برجام است، باید به مسائل فرا برجام رسیدگی کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها