وضعیت شکننده دموکرات‌ها در آینده سیاسی آمریکا؛

محبوبیت بایدن در سراشیبی سقوط است

این روزها میزان محبوبیت جو بایدن به شدت در حال کاهش است. طبق آخرین ارزیابی انجام شده توسط CNBC، ۵۳ درصد از مردم آمریکا عملکرد او را تائید نمی‌کنند؛ این در حالی است که بایدن دوران ریاست جمهوری خود را با محبوبیت متوسط آغاز کرد؛ طبق نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک، در آغاز دوران ریاست جمهوری ، ۵۳ درصد از آمریکایی‌ها او را تائید کرده و ۳۶ درصد با وی موافق نبودند. اما چرا محبوبیت بایدن چنین در حال کاهش است؟

محبوبیت بایدن در سراشیبی سقوط است

شاید کاهش محبوبیت او از روزی شروع شد که کاخ سفید اعلام کرد روز ۴ جولای نه‌تنها روز استقلال آمریکا بلکه روز استقلال از ویروس کرونا هم هست. بایدن در حالی چنین ادعایی کرد که ویروس امیکرون و همچنین دلتا در حال گسترش بودند.

ضربه بعدی در ماه اوت زده شد. خروج ناموفق نیروهای آمریکایی از افغانستان و ورود غافلگیرانه طالبان به کابل و بازگشت رژیم طالبانی به افغانستان از دیگر نقاط منفی در کارنامه بایدن است که بسیاری را از وی ناامید کرد. اگرچه اکثریت آمریکایی‌ها طرفدار خروج نیروها از افغانستان بودند اما کشته شدن ۱۳ آمریکایی در نتیجه انفجار در فرودگاه کابل و همچنین تصاویر ناامید کننده از نحوه سقوط کابل و فرار افغان‌ها بسیار بر غرور آمریکایی‌ها تأثیر گذاشت و آن‌ها را نسبت به تخصص و کارکشتگی بایدن در زمینه سیاست خارجی بدبین کرد.

بیل گالستون، کارشناس ارشد در موسسه بروکینگز و همچنین مشاور کاخ سفید در دوره کلینتون در این زمینه می‌گوید: «نحوه خارج شدن ما از افغانستان، ضربه‌ای به تصویر عمومی رئیس‌جمهور به لحاظ تجربه و شایستگی وارد کرد که تأثیری ماندگار داشت».

دلایل کاهش محبوبیت بایدن متعدد است اما شاید بزرگ‌ترین دلیل این سقوط، مشکلات اقتصادی باشد که وی به‌اندازه کافی به آن‌ها نپرداخته است.

مطابق نظرسنجی CNBC، ۴۷ درصد از مردم آمریکا وضعیت اقتصادی کشور را بسیار بد و تنها ۱۷ درصد شرایط اقتصادی را خوب ارزیابی می‌کنند. در این نظرسنجی تنها یک نفر از هر۵ آمریکایی وضعیت مالی خودش را رو به پیشرفت می‌داند، بیشتر شرکت‌کنندگان به لحاظ مالی خود را در حال درجا زدن و همچنین از هر ۱۰ آمریکایی یک نفر وضعیت مالی خود را رو به پسرفت توصیف می‌کند.

بر اساس نظرسنجی دیگری در شبکه سی بی اس ۶۰ درصد آمریکایی‌ها معتقدند که بایدن به اندازه کافی بر مسئله تورم تمرکز نداشته است و کمتر از ۳۷ درصد افراد معتقد بودند که بایدن و همتایان دموکراتش بر موضوعاتی تمرکز داشته‌اند که برای مردم کمتر اهمیت داشته است. برای بسیاری از آمریکایی‌ها اقتصاد مسئله اول کشور است. زمانی که بایدن قدرت را به دست گرفت کرونا بسیاری از مشاغل را تعطیل و به دلیل قرنطینه عده زیادی بیکار شده بودند. اشتغال در سال گذشته تا حدودی بهبود پیدا کرد و ۶.۴ میلیون شغل جدید ایجاد شد اما آنچه آمریکایی‌ها را ناراضی و معترض کرده، تورم شدید است. گفته می‌شود که چنین تورمی از سال ۱۹۸۰ به این سو بی‌سابقه بوده است و قیمت‌ها نسبت به سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ هفت درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب بایدن و تیمش درحالی انتخابات میان‌دوره ای را در پیش رو دارند که حزب دموکرات در شرایط مناسبی قرار ندارد بخصوص که از لحاظ تاریخی، رأی‌دهندگان تمایل دارند حزب رئیس‌جمهور را در اولین انتخابات میان‌دوره‌ای پس از به دست گرفتن قدرت توسط دولت جدید، مجازات کنند و زمانی که رئیس‌جمهور نامحبوب باشد، شکست‌ها شدیدتر هم می‌شوند.

بنابراین با توجه به سقوط محبوبیت بایدن، دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای با شرایط بسیار سختی روبرو خواهند بود. آن‌ها که احتمالاً رأی‌های سنتی طرفداران خود را دارند، اگر می‌خواهند رأی میانه‌روها و مستقل‌ها را که اغلب سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کند، به دست بیاورند باید تا آن زمان راهی پیدا کنند تا کمی از میزان عدم محبوبیت بایدن و تیمش کاسته و تصویر او در آمریکا تا حدی ترمیم شود.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • حسین
    0

    خداییش خیلی مرد ... ازسال 2020تا2021 فقط 7 درصد
    واسه ما200 الی 500 دصد .. نترکیدیم خیلی شانس اوردیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها