آمریکا: توافق با ایران نه قطعی و نه نزدیک است

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد که توافق با ایران در مذاکرات وین نه قطعی و نه نزدیک است.

آمریکا: توافق با ایران نه قطعی و نه نزدیک است

جالینا پورتر در یک نشست خبری شامگاه جمعه بار دیگر تصریح کرد که در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین توافق با ایران «نه قطعی و نه نزدیک» است.

پورتر در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره موضع‌گیری روز گذشته «مارک میلی»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که گفته بود با خروج نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» مخالف است نیز اظهارنظر کرد. 

پورتر که در نشست خبری روزانه وزارت خارجه آمریکا حضور داشت گفت که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا با ژنرال میلی مبنی بر اینکه «نیروی قدس سپاه پاسداران تروریست هستند» هم‌نظر است.

مارک میلی شب گذشته (پنجشنبه) در جلسه‌ای در مجلس سنا در پاسخ به سوال یکی از سناتورها گفت که از خارج کردن نام نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً «تروریستی» حمایت نمی‌کند. او گفت: «من نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی می‌دانم و از خارج شدن آنها [از فهرست سازمان‌های تروریستی] حمایت نمی‌کنم.»

یک شب قبل‌تر (چهارشنبه) «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری ان‌بی‌سی از اظهارنظر مستقیم درباره موضوع سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی خودداری کرده بود.

دولت آمریکا فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» (FTO) قرار داده بود. این نخستین بار بود که کاخ سفید نیروهای مسلح رسمی یک کشور خارجی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار می‌داد. پس از این تصمیم، شورای عالی امنیت ملی ایران مقر مرکزی فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

پیش از اقدام دولت ترامپ در این راستا کارشناسان در خود آمریکا هم درباره تبعات این اقدام هشدار داده‌ و تلاش کرده‌ بودند کاخ سفید را از آن برحذر دارند. روزنامه نیویورک‌تایمز، به عنوان اولین رسانه‌ای که اسفندماه ۱۳۹۷ مقاصد دولت آمریکا در این باره را گزارش کرد نوشت این طرح هنگام ارائه با مخالفت مقام‌های پنتاگون و «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) رو به رو شده است.

در آن زمان ارزیابی پنتاگون و سیا این بود که چنین اقدامی نظامیان ایالات متحده و مأموران اطلاعاتی آن را در معرض خطر اقدامات متقابل توسط دولت‌های خارجی قرار می‌دهد. 

کارشناسان مسائل حقوقی در آن زمان عنوان کردند چنانچه طرف‌های کنوانسیون‌های ژنو در بدعتی جدید نیروهای مسلح یکدیگر را «سازمان تروریستی» بنامند و این رویه رواج پیدا کند، اعضای نیروهای مسلح آمریکا نیز، در صورت دستگیری در یک کشور ثالث، ممکن است متقابلاً «تروریست» تلقی شده و محاکمه شوند.

اقدام دولت آمریکا علیه سپاه در ادامه سیاست‌های تنبیهی واشنگتن علیه کشورها و گروه‌هایی است که واشنگتن را در پیشبرد اهدافش در منطقه ناکام گذاشته‌اند.این مسئله به ویژه در کنار اسنادی که نشان می‌دهند آمریکا به دنبال بهره‌جویی از حضور داعش در سوریه و عراق بوده حائز اهمیت است.

پیشتر اسنادی منتشر شده که نشان می‌دهند هیئت حاکمه آمریکا بعد از آغاز ناآرامی‌ها در سوریه از مارس ۲۰۱۱ و حمله داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ به دنبال بهره‌برداری‌‌های مستقیم و غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی برای پیشبرد اهدافش در منطقه بوده است.

در جریان تحولات سوریه و عراق، ائتلاف تحت رهبری آمریکا که ادعا می‌کرد برای مبارزه با گروه تروریستی داعش تشکیل شده در مقاطعی حتی به نفع داعش وارد عمل شد و با بمباران مواضع گروه‌های در حال مبارزه با این گروهک تروریستی راه را برای پیشروی‌های آن هموار کرد.

به عنوان مثال، شهریور ماه سال ۱۳۹۵، چهارجنگنده ائتلاف آمریکا مواضع ارتش سوریه را که در حال مبارزه با عناصر داعش در نزدیکی فرودگاه شهر «دیرالزور» بودند بمباران کرده و ۸۳ نظامی این کشور را به شهادت رساندند. 

این ائتلاف، خردادماه سال ۱۳۹۴ هم با آنکه طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی از قصد داعش برای حمله به شهر «رمادی»، مرکز استان الانبار عراق مطلع بود هیچ اقدامی برای جلوگیری از کاروان داعش در راه شهر انجام نداد. 

شبکه خبری بلومبرگ در آن زمان به نقل از منابع و مقام‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد نظامیان این کشور در حالی نظاره‌گر سقوط رمادی بودند که از قبل از برنامه داعش برای حمله به این شهر خبردار بودند. 

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • خسرو پرویز مشکاتیان
    0

    از همون اول معلوم بود و مثل روز روشن بود سرکار هستیم.....

  • متفاوت
    1

    قطعا گروگانگیری ذهنیت واعتقادات مردمی برای پول وقدرت وبقا عامل اصلی تروریستی است.امریکایی ها اشتباه نمیکنند چون بسختی امتحان میکنند.ازقدیم گفته اند بی خداباش هرچه میخواهی بکن.

  • دوست
    1

    اگر دوستان حمل بر خود زنی وخود تحقیری نکنند.چنین استنباط میشود که سیاست ومیدان که الان هماهنگ وپشتیبان هم هستند نتوانستند توافق را به نتیجه برسانند.ومکرر شاهد تحریمهای جدید امریکا وبرقراری رابطه تل اویو با اعراب هستیم.که قبلا تل اویو با این شدت واشکارا اقدام برعلیه ایران نمیکرد.ایا این اقتدار ومصلحت اندیشی به غرور وعزت ملی نا امیدی وخستگی منتقل نمیکند.

  • 2

    آمریکا جنایتکار از سال 1332 تاکنون ثابت کرده است که مورد اعتماد ما نیست و تاکنون هم نبوده است.
    مذاکره ایران با آمریکا جنایتکار از ابتدا غلط و اشتباه بود و مقصر اصلی هم دولت حسن روحانی بوده است.

  • ناشناس
    2

    ترور روحانیون شیعه سناریوی صهیونیستی-آمریکایی-انگلیسی بوده که وحدت اسلامی را نشانه رفته است

  • ناشناس
    2

    به جرأت می‌توان گفت دست دشمن در جنگ نرم با جریان حق یعنی انقلاب اسلامی خالی است و به همین دلیل برای جبران آن به انواع شگردهای روانی مانند شبهه‌افکنی، شبیه‌سازی، دروغ‌پردازی، تحریف حقایق و سیاه‌نمایی روی آورده است. راه مقابله نیز جهاد تبیین است که رهبر معظم انقلاب آن را در این شرایط واجد فوری و قطعی دانسته‌اند.

  • 2

    علت تقریظ‌های رهبری بر آثار دفاع مقدس برای این است که قهرمانان دوران جنگ تحمیلی و بعد از آن را که با چنگ و دندان میهن را نجات دادند در غبار گذشت ایام فراموش نشوند و تا می‌توانیم اسطوره‌های واقعی کشورمان را قدر بدانیم.

  • 1

    برای یک کشور هیچ ننگی بالاتر از این نیست که به پایگاه آمریکا تبدیل شود. پایگاه‌های آمریکا هرجا باشند دست به شرارت زده و ملت آن کشور را تحقیر می‌کنند. علت کنار زدن عمران خان در پاکستان را باید در مخالفت با سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا جست‌وجو کرد.

  • 0

    یاد و خاطره دلاورمردان نیروی هوایی کشورمان در عملیات «اچ 3» 15 فروردین در قلب خاک عراق گرامی باد. در این عملیات بزرگترین و سنگین‌ترین ضربه بر پیکر نیروی هوایی رژیم بعثی عراق توسط عزیزان خلبان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی وارد و نیروی هوایی عراق را فلج کرد.

  • ناشناس
    0

    اصل کار پولامونه که دارن فرت و فرت آزاد می کنن تا برادران لبنانی و سوری و عراقی و یمنی و ... خدای ناکرده مشکل نداشته باشن. بایدن دیده این جوری راحت تر با ج.ا. کنار میاد تا بخواد بره مجوز کنگره و ... رو بگیره. در حقیقت توافق صورت گرفته فقط ظاهرش فرق کرده.

  • ناشناس
    0

    وزارت امور خارجه رییستان کلنل اولیانوف الان در کدام سوراخ تشریف دارند؟؟؟جوار انهمه فرصت سوزی و سر کار گذاشتن ملت مظلوم ایران با کیست؟؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      زمان تمدید و امید جو بایدن چرا توافق نکرد؟ نادان آمریکا تا طرفش تو پر نباشه امتیاز نمیده و مدام باج بیشتری طلب میکنه

  • ناشناس
    1

    اون حق ماموریتها و هزینه هایی که 20 سال به ملت ایران تحمیل و انانرا تحمیق کردید گلویتان را خواهد گرفت از روحانی وظریف بگیر تا.......

  • ممد
    0

    عمو بایدن ببخش توبه کردیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها