هراس معاون ترامپ از مذاکرات وین و بازگشت دولت بایدن به برجام

معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا با ابراز نگرانی از بازگشت کشورش به برجام، در راستای سیاست های شکست خورده فشار حداکثری مدعی شد که قدرت آمریکا علاج حل مسائل این کشور در داخل و خارج است.

هراس معاون ترامپ از مذاکرات وین و بازگشت دولت بایدن به برجام

مایک پنس در گفتگو با شبکه فاکس نیوز مدعی شد: تنها با قدرت آمریکا و متحد کردن متحدان غربی  می‌توانیم صلح را به اوکراین بازگردانیم.

این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی بدون اشاره ای به خروج کشورش از برجام که در دوران ترامپ انجام شد،  ادعا کرد آمریکا درحال همکاری با روسیه برای متقاعد کردن ایران جهت بازگشت به توافق هسته ای است و اینها پیام‌های ضعفی است که مردم آمریکا آن را نمی خواهند.

مایک پنس مدعی شد مردم آمریکا نمی پذیرند که ما در حال مذاکره با ایران برای لغو تحریم‌های این کشور هستیم تا احتمالا بتوانیم نفت بیشتری خریداری کنیم.

وی در ادامه ادعاهای خود افزود که ما همچنین هیاتی به ونزوئلا، برای التماس نفت بیشتر از  مادورو رسال کردیم درحالی که ذخایر عظیم نفت در کشور خود داریم.

این اظهارات در حالی است که اکثر سیاستمداران و مقامات جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند تئوری دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق ایالات متحده در مورد خرج از برجام و انجام توافق قوی تر با ایران از طریق تحریم های سخت اشتباه بود.

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در سنای آمریکا اخیرا اظهار داشت: روزنه امید تصمیم فاجعه‌بار ترامپ برای خروج از توافق هسته‌ای ایران این بود که او می‌تواند تئوری مخالفان این توافق را آزمایش کند و این که  توسل به تحریم‌های سخت و یکجانبه می‌تواند به حصول یک توافق قوی‌تر و جامع‌تر منجر شود، این تئوری اشتباه بود.

ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران که مورد تایید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، خارج شد.

او تمام تحریم‌هایی را که به موجب برجام لغو یا تعلیق شده بود، بازگرداند و سخت‌ترین تروریسم اقتصادی را علیه مردم ایران به کار گرفت که در این امر راه به جایی نبرد.

به دنبال شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات ها توانست با کسب بیشترین آرای اکترال ریاست جدید کاخ سفید را بر عهده بگیرد و ضمن اعتراف به اینکه سیاست فشار حداکثری ترامپ شکست خورده گفته است قصد دارد واشنگتن را به برجام بازگرداند.

بایدن به رغم ادعاهای خود در مورد بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات تاکنون هیچ اقدام موثری در این مورد انجام نداده است.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    توافق جامع یا ادامه سیاست تنش و تقابل کدامیک؟ خبر انلاین: ایران در دو راهی سختی قرار گرفته است. آمریکا معتقد است تحریم سپاه مربوط به بعد از برجام است و ارتباطی با آن توافق ندارد بنابراین اگر قرار است تحریم‌های سپاه برداشته شود، باید در مذاکراتی دیگر درباره آن گفت‌وگو کرد؛ این دیدگاه البته مورد انتقاد شدید ایران قرار دارد.
    نظام جمهوری اسلامی از زمان خروج ترامپ از توافق برجام فرصت و زمان داشت که در باره این موضوع تضمین راهبردی توافق برجام و اصلاح سیاست تنش و تقابل با آمریکا با هدف دست یابی به یک توافق جامع مبتنی بر منافع مشترک و جمعی تصمیم بگیرد اما نه تنها چنین نکرد بلکه با سماجت و اصرار لجوجانه کودکانه و خارج از تدبیر بر خلاف منافع و امنیت ملی و جمعی کشور مانع از مذاکرات مستقیم دو کشور شد و همچنان به هدف اصلی این حکومت رفع تحریم ها در حین ادامه سیاست تنش و تقابل با آمریکا تاکید دارد. در چارچوب و فضای سیاست تنش و تقابل حق با استدلال و منطق آمریکا است و نظام جمهوری اسلامی دچار تعارضات بنیانی چه در داخل و چه در عرصه خارجی شده است و منافع و امنیت ملی کشور قربانی سیاست های فرقه ای و مطلقه حکومتی اش کرده است. مواضع نظام جمهوری اسلامی در مذاکرات وین به منظور احیای توافق برجام نشان بطلان آن نظر است که اگر هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بجای ترامپ پیروز شده بود توافق برجام به حیات خود ادامه می داد. چالش های نظام جمهوری اسلامی با آمریکا عمیق و گسترده است و جان کلام آنکه نظام جمهوری اسلامی به دلیل بن بست های ساختاری درونی اش و توسعه و نفوذ فرقه ای خود در منطقه نیازمند ادامه سیاست تنش و تقابل با آمریکا است و کار به آنجا کشانده است که یا جا و منافع نظام جمهوری اسلامی در منطقه و یا جا و منافع آمریکا در منطقه و علت بن بست مذاکرات وین در احیای توافق برجام ناشی از این امر مهم است. تا به کی بایست منافع و امنیت ملی و جمعی مردم و کشور و فرصت ها را قربانی منافع مطلقه و فرقه ای حکومت در نزاع ها و تنش های بی پایان ناشی از ذات و ماهیت فرقه ای این حکومت گردد؟ حکومتی که تصمیم سازان آن جرات و جسارت پذیرش مسئولیت سیاست هایشان را ندارند و هنگامیکه که کار به جاهای باریک کشیده می شود و بقا و حیات حکومت در خطر می باشد جام زهر را پس هزینه های بسیار به حلقوم مردم و کشور ایران می ریزند. ای علما و عقلای حکومت هوشیار باشید به کدام ناکجا آباد چنین شتابان لااقل برای بقا و منافع حکومتی تان اقدامی عاجل انجام دهید و بیش از این فرصت ها را به تهدیدات بدل ننمائید و منافع و امنیت ملی کشور و مردم را در چاه ویل سیاست تنش و تقابل پر هزینه و بیهوده فرقه ای حکومتی تعضیف نکنید.‌

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها