برخی منابع خبری از حل اختلافات باقی‌مانده و برخی از ادامه کارشکنی روسیه می‌گویند

خبرنگار رویترز: تحریم‌های سپاه و تضمین‌ها حل شده است/ درخواست‌های برجامی مسکو در وین رد شد

خبرنگار رویترز امروز در توییتر به نقل از دو مقام رسمی غربی مدعی شد که «الان متن نهایی [توافق] روی میز است و مسائل مربوط به تحریم‌های سپاه و تضمین‌ها حل شده است.»

خبرنگار رویترز: تحریم‌های سپاه و تضمین‌ها حل شده است/ درخواست‌های برجامی مسکو در وین رد شد

 امروز (۱۸ اسفند معادل ۹ مارس) علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران به وین به وین بازگشت. اتحادیه اروپا به دنبال سفر کوتاه باقری به تهران گفته بود که دیگر هیچ گفتگویی در سطح کارشناسان یا نشست‌های رسمی وجود ندارد. از این رو با بازگشت باقری انتظار برای جمع‌بندی نهایی مذاکرات و اعلام نتیجه می‌رود. خبرنگار رویترز از حل اختلاف مربوط به تحریم‌های سپاه خبر داده که به نوعی توسط نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم تایید شد. در همین حال پرس‌تی‌وی می‌گوید ممکن است شاهد آماده شدن قرارداد وین برای امضا در اوایل ماه مارس باشیم. اما وال استریت ژورنال خبر داده که روسیه در متنی غیررسمی درخواست‌های خود را در وین مطرح کرده که مورد استقبال قرار نگرفته و درجا توسط اتحادیه اروپا رد شد. موضوعی که برخی تحلیلگران آن را خبری بد برای مذاکرات دانستند.

پرس‌تی‌وی: احتمال امضای توافق در روزهای آینده

در این شرایط پرس‌تی‌وی، شبکهٔ تلویزیونی وابسته به صدا و سیما امروز در گزارشی نوشته است: «بر اساس زمزمه هایی که از جهات مختلف شنیده می شود، دور هشتم مذاکرات وین، که در آوریل آغاز شد، باید تا کنون به پایان می رسید. اگر شایعات گفته شده درست باشد، ممکن است شاهد آماده شدن قرارداد وین برای امضا در اوایل مارس ۲۰۲۲ باشیم».

۲ خبر از حل اختلاف مربوط به تحریم‌های سپاه

جان آیریش، خبرنگار رویترز امروز در توییتر به نقل از دو مقام رسمی غربی مدعی شد «الان متن نهایی [توافق] روی میز است و مسائل مربوط به تحریم‌های سپاه و تضمین‌ها حل شده است».

جمع‌بندی طرف‌های برجامی درباره تحریم سپاه پاسداران از سوی یک عضو کمیسیون امنیت ملی هم مطرح شد. حسین نوش‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس یازدهم در گفت‌وگو با دیدبان ایران گفت:‌ «براساس گزارشاتی که به دست ما رسیده در مورد خارج کردن سپاه پاسداران و مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در مذاکرات وین بارها بحث شده و در این خصوص به نتایج امیدوار کننده‌ای رسیدیم. با امضای این توافق‌نامه بخش اعظمی از تحریم‌ها برداشته می‌شود. مذاکرات وین با تاکید و تایید رهبری و مجلس شورای اسلامی صورت گرفته است».

وی افزود: «براساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده مسائل مهم مذاکرات وین حل شده و اگر بخش دیگری از خواسته‌های ایران مورد توجه طرف‌های اروپایی و آمریکا قرار گیرد و به جمع‌بندی برسند، وزیر امور خارجه به وین سفر خواهند کرد و سفر ایشان به وین برای امضای برجام است».

نوش‌آبادی ابراز امیدواری کرد «چهار مسئله‌ای که باقی‌مانده مورد تایید آمریکا و کشورهای اروپایی قرار بگیرد».

روسیه درخواست خود را تشریح کرد

اما در سوی مقابل، لورنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال خبر داد بر اساس اطلاعاتی که او از دو منبع به دست آورده میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین دیروز یک متن غیررسمی (non-paper) به روز شده به اتحادیه اروپا ارائه کرد که درخواست‌های مسکو برای تضمین (در خصوص آنکه تحریم‌های غرب علیه روسیه بر همکاری پسابرجامی روسیه و ایران اثر نمی‌گذارد) را گسترش داد. این شامل درخواست برای معافیت تجارت روسیه با ایران در برابر تحریم‌های غرب است.

به گفته نورمن متن روسیه مورد استقبال قرار نگرفت. یک دیپلمات ارشد به او گفت: «این متن بدون درنگ رد شد. آنها می‌دانند که این ربطی به برجام ندارد».

خبرنگار وال استریت ژورنال افزود منابع می‌گویند که حتی با وجود این موضوع همچنان می‌توان به توافق رسید.

وی در ادامه نوشت: «آیا این موضع روسیه می‌تواند به معنای احیای برجام بدون حمایت مسکو باشد؟ مقامات سابق و فعلی می‌گویند که این کار مشکل است. تصمیمات کمیسیون مشترک قرار است در مورد اکثر موارد به جز حل اختلاف اتفاق آرا باشد. یافتن راه‌حل‌های خلاقانه ممکن است، اما مستلزم بازگشایی برجام است - کاری که هیچ‌کس نمی‌خواهد انجام دهد - و نیاز به زمان دارد که همه می‌گویند آن را نداریم.

عضو اتاق بازرگانی ایران از احیای برجام در هفتهـ آینده گفت

سید‌حمید حسینی عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: احیای برجام به ایستگاه نهایی رسیده است و توافق ایران و کشورهای طرف مذاکره در وین روز یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده اعلام می شود.

منبع: بورسان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • ناشناس
    2

    روس ها خنک و کنف شدند

  • سوته دلان
    3

    احیای برجام یا احیای نظام

    نظرات شما -
    • کاکو
      5

      دانشمند ؟؟
      خخخخخ
      خیلی بی سواتی

  • علایی
    2

    یحتمل غربی ها از زیپ باز مذاکره کننده ارشد کشور در جلسات گذشته ترسیدند و فرامین وی را کلا و اجمالا پذیرفتند . ماشالله علی برکت الله

  • ناشناس
    5

    نفهمیدیم این خبر از جانب رویترز بود یا حسین نوش آبادی آنکه موهای پریشان پر کلاغی دارد؟ دست از اخبار جعلی و عوام فریبی بردارید و به رسالت خبری پایبند باشید.

  • مهدی
    5

    با تشکر از پرزیدنت بایدن و تیم محترم غرب و اروپا

  • ناشناس
    1

    ماشاءالله این شکلی نوشته میشه معنی عوض نشه

  • عادل
    2

    روسیه و ارباب پوتین اصل کاری مسئله است و چون حرف اول و آخر دست امام پوتین است پس توافق بی‌توافق تمام .

  • ناشناس
    0

    خرس سعید ول کن نیست مطمئن باشید

  • رهگذر
    2

    این هم حقه آخری بود که ایران و روسیه با همکاری هم اجرا کردند تا غرب خواسته های ایران را کامل بپذیرد. حالا فردا روسیه هم موافق میشه

    نظرات شما -
    • م.ک
      0

      آره جون عمت.خوب فهمیدی باهوش

  • ع
    0

    خیلی با حال بود.لذت بردیم از این همه دروغ .غارتگران بیت المال یکمی تنفس بگیرند.تا دوباره مشغول دزدی و غارت و دروغ شوند.

  • ناشناس
    0

    چون با نظر پوتین مخالفت شده ایران اجازه برگشتن پای میز مذاکرات را نداره چه برسه به امضا و توافق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها