برگزاری «دو نشست» فرصت مهمی برای مشاهده است

دموکراسی به سبک چینی

«در مقایسه با دموکراسی برخی از کشورها که فقط وعده‌های انتخاباتی می‌دهند، مردم‌سالاری چین در کل فرایند دارای ترتیبات اساسی علمی است که به طور مؤثر تضمین می کند که مردم ارباب کشور باشند.»

 دموکراسی به سبک چینی

«لای مینگ یونگ»، یکی از اعضای کمیته ملی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، طی تحقیقاتی در دهکده ای کوهستانی در شهرستان «یو» استان «هونان»  متوجه شد که درختی باستانی با قدمت بیش از 1500 سال، میخ و آوار به آن آویزان شده است. متعاقباً پیشنهادی «در مورد تقویت حفاظت از درختان کهنسال و معروف» از طریق پلتفرم جدید فناوری عملکرد «CPPCC Cloud» ارائه کرد.

پس از دریافت این پیشنهاد، مرکز مدیریت ابر کنفرانس مشورت سیاسی استان «هونان» آن را به صندوق پستی فرماندار استان منتقل کرد و سپس اداره جنگلداری استان هونان رسما پاسخ داد: کار آزمایشی «سیستم مدیر درخت» برای حفاظت از درختان کهنسال و معروف راه اندازی می شود و به تدریج در کل استان تعمیم می یابد. در حال حاضر، در مجموع 34 پارک با موضوع درخت باستانی و معروف در استان هونان ساخته شده یا در حال  برنامه ریزی ساخت است و بسیاری از پارک‌های درخت باستانی ساخته شده به اماکن گردشگری محبوب محلی تبدیل شده‌اند. به این سبب نه تنها درختان کهنسال به طور مؤثر به شیوه پارک محافظت شده برای نسل‌های بعدی باقی خواهند ماند، بلکه به احیای رونق روستاها و ثروتمند شدن مردم  کمک می‌کند و مورد استقبال همه اقشار جامعه قرار می‌گیرد.

2022030717084352433

لای مینگ یونگ در حال حاضر در پنجمین جلسه سیزدهمین کمیته ملی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین در پکن شرکت کرده است. او عضو انجمن دموکراتیک تاسیس کشور چین، یکی از هشت حزب شرکت کننده در سیستم همکاری چند حزبی و مشورت  سیاسی به رهبری حزب کمونیست چین است. نشست سالانه مجلس ملی خلق و کمیته ملی کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، حلقه مهم تحقق دموکراسی خلق در کل فرآیند سیاسی چین محسوب می‌شود. نمایندگان مجلس ملی خلق و اعضای کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین پلی بین حزب حاکم و دولت چین برای برقراری ارتباط نزدیک با مردم به عنوان صاحبان کشور و مظهر مهم آن هستند.

در میان مجلس ملی خلق و اعضای کنفرانس مشورت سیاسی خلق چین، کارشناسان و دانشمندانی مانند لای مینگ یونگ و همچنین کارگران و کشاورزان معمولی وجود دارند که صدای مردم در جبهه مقدم کار را منتقل می کنند. «یوان های بو» یک کارگر مهاجر نسل جدید و یک کارآفرین جوان است که به زادگاهش در شهر «چوجینگ» استان یون نان بازگشته است. وی سال 2018 به عنوان نماینده مجلس ملی انتخاب شد و پس از آن پیشنهاداتی برای حمایت از کشاورزان مهاجر و رفاه روستاها ارائه کرد. او در سال 2019 پیشنهادی مبنی بر آنکه مدارس دولتی باید برای فرزندان کارگران مهاجر سهمیه ورودی اختصاص دهند، در نشست مجلس ملی ارائه داد و وزارت آموزش فورا پاسخی برای آن ارسال کرد.

2022030717113816531

در پیش نویس تصمیمی که در تاریخ 5 مارس برای بررسی به مجلس ملی خلق چین ارائه شد، به وضوح مطرح شده که در میان نمایندگان چهاردهمین مجلس ملی خلق، نسبت نمایندگان مردمی به ویژه نمایندگان کارگران، کشاورزان خط مقدم و پرسنل حرفه ای و فنی باید افزایش یابد. نسبت نمایندگان کادرهای رهبری حزب و دولت باید به شدت کنترل شود. در نشست سالانه دو مجلس امسال، از قانون‌گذاری کشور، احیای روستاها گرفته تا آموزش کودکان و مراقبت از سالمندان و غیره، بیش از 5000 نفر از نمایندگان مجلس ملی و اعضای کنفرانس مشورت سیاسی یک به یک لایحه  یا پیشنهادهایی را مطرح کردند.به این شکل با در نظر گرفتن رفاه اقشار مختلف جامعه و چشم انداز توسعه کشور،  می‌توان به طور ملموس جذابیت دموکراسی خلق در کل فرآیند، احساس کرد.

در مقایسه با دموکراسی برخی از کشورها که فقط وعده‌های انتخاباتی می‌دهند،  مردم‌سالاری چین در کل فرایند دارای ترتیبات اساسی علمی است که به طور مؤثر تضمین می کند که مردم ارباب کشور باشند. از سیستم مجلس ملی خلق گرفته که افکار عمومی را جذب و خرد مردم را لحاظ می کند تا نظام همکاری چند حزبی و مشورت سیاسی به رهبری حزب کمونیست چین که محور آن همکاری و برد-برد است؛ از نظام خود مختاری توده‌های اساسی که مستقیما در فعالیتهای سیاسی شرکت می‌کنند گرفته تا نظام خودمختاری مناطق اقلیت نشین که ایده جامعه مشترک ملت چین را تقویت می‌کند، می‌توان دریافت که شبکه‌ای نظام‌مند برای اجرای دموکراسی مردمی در کل فرآیند در چین چیده شده است.

 نشست سالانه دو مجلس چین، به پنجره مهمی برای جامعه بین المللی تبدیل شده است تا رویه‌های دموکراتیک به سبک چینی را مشاهده کند. «محمد کشاورز زاده» سفیر ایران در چین اخیراً در گفت‌وگوی اختصاصی با بخش فارسی رادیو و تلویزیون مرکزی چین  گفت: من به شهرهای مختلف در چین سفر کرده‎ام. آنچه که ما می‌بینیم این است که رفاه و آسایش بین مردم وجود دارد. خوشبختانه چین پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته و به لحاظ اقتصادی سطح زندگی مردم بسیار خوب شده که این رفاه و پیشرفت را باید حاصل حکمرانی چین بدانیم.   در جلسات دو مجلس چین  نمایندگان مردم هر سال دور هم جمع می‌شوند و در مورد حکمرانی کشور اعلام نظر می‌کنند. این روش با روش آمریکایی‌ها کاملاً متفاوت است اما دلیلی ندارد که آنها بخواهند ما مثل آنها بشویم. این روش زندگی قرن‌ها وجود داشته، مثبت بوده و مردم آن را می‌خواهند.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها