دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

الجزیره: چندین انفجار در «کی‌یف» به وقوع پیوست/ برنامه کنگره آمریکا برای کمک ۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین/ روسیه کنترل ۶ شهر در «زاپوروژیه» را به دست گرفت/ ویدئو

به دنبال حمله بامداد روز پنجشنبه (پنجم اسفند) نیروهای روسیه به اوکراین، این جنگ اکنون وارد دوازدهمین روز خود شده و با ادامه آتش جنگ، سیل واکنش های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد.

الجزیره: چندین انفجار در «کی‌یف» به وقوع پیوست/ برنامه کنگره آمریکا برای کمک ۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین/ روسیه کنترل ۶ شهر در «زاپوروژیه» را به دست گرفت/ ویدئو

به گزارش خبرفوری، دوازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین می گذرد و هر لحظه تحولات و خبرهای جدیدی در خصوص این بحران منتشر می شود که سعی داریم در این بسته خبری تجمیعی از این خبرها را بروز رسانی و منتشر کنیم:

اوکراین از بازپس‌گیری فرودگاه «میکولایف» و شهر «چوهوئیف» خبر داد

فرماندار منطقه «میکولایف» می‌گوید نیروهای اوکراینی مجدداً کنترل فرودگاه این منطقه را به دست گرفته‌اند. مشاور رئیس‌جمهور اوکراین هم گفته نیروهای اوکراینی کنترل شهر «چوهوئیف» در «خارکیف» را دوباره به دست گرفته‌اند.

پوتین: اروپا از کی‌یف بخواهد به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «شارل میشل» رئیس شورای اروپا درباره تحولات اوکراین گفت‌وگو کردند و پوتین از اروپا خواست تا به کی‌یف اعمال فشار آورد تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد.

هدف قرار گرفتن کشتی روس در اودسا

نیروی دریایی اوکراین: نیروی دریایی اوکراین که از منطقه اودسا دفاع می‌کنند، کشتی روسیه را هدف قرار دادند.

 کرملین: شروط روسیه محقق شود، عملیات نظامی متوقف می‌شود

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین اعلام کرد که اوکراین باید کریمه را بعنوان قلمرو روسیه و دونتسک و لوهانسک را بعنوان کشورهایی مستقل به رسمیت بشناسد و اگر این شروط محقق شود، سپس اقدامات ارتش روسیه در لحظه متوقف خواهد شد.

کی‌یف اتهام نسل کشی در لوهانسک و دونتسک را رد کرد

اوکراین در برابر دیوان بین المللی دادگستری اتهام نسل کشی در لوهانسک و دونتسک را که دلیل عملیات روسیه بود را، رد کرد.

در همین حال، نماینده پارلمان اوکراین در مصاحبه العربیه گفت: روسیه نه فقط اوکراین را تهدید می‌کند، بلکه جهان را تهدید می‌کند. ما قادریم هرگونه حمله روسیه به کی‌یف را دفع کنیم و اوضاع انسانی در پایتخت تحت کنترل است.

ثبت ۱.۷ میلیون پناهنده اوکراینی در ۱۱ روز

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد در طول ۱۱ روز جنگ در اوکراین، ۱.۷ میلیون پناهنده ثبت شده است.

یک گردان تانک روسی در حال پیشروی به حومه کی‌یف

وزیر امور خارجه فرانسه: ما در جنگ نیستیم/ حفظ کانال ارتباطی با پوتین ضروری است

وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که ضروری است که در بحبوحه بحران کنونی در اوکراین، یک کانال ارتباطاتی آزاد با رئیس جمهوری روسیه حفظ شود (بیشتر بخوانید).

همسر رئیس جمهور اوکراین: چند کودک دیگر بمیرند تا ارتش روسیه متوقف شود؟!

همسر رئیس جمهور اوکراین گفت: من از تمام رسانه‌های بی طرف دنیا درخواست می‌کنم این حقیقت وحشتناک را بگویید که مهاجمان روس در حال کشتن کودکان اوکراینی هستند(بیشتر بخوانید).

 زلنسکی:اوکراین خواهان منطقه پرواز ممنوع است

«ولودیمیر زلنسکی: رئیس‌جمهور اوکراین : «لهستان بسیار به ما کمک کرده است و ما مواضع خود در مقابل روسیه را به شدت و با قدرت تقویت کرده‌ایم».

ما خواستار ممنوعیت کامل صادرات نفت روسیه هستیم. ارتش روسیه مناطق مسکونی در خارکیف را بمباران کرده است و ساکنان را به گروگان گرفته است. چه تعداد اوکراینی باید کشته شود تا بر فراز حریم هوایی اوکراین منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود.

آتش سوزی مهیب در حمله به یک انبار نفتی در لوهانسک

تلاش برای مهار آتش سوزی گسترده ناشی از حمله موشکی به یک انبار نفت در لوهانسک ادامه دارد.

به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، مقامات جمهوری لوهانسک اعلام کردند نیرو‌های مسلح اوکراین یک انبار نفتی را در این جمهوری هدف قرار دادند. مشاور رئیس جمهور لوهانسک اعلام کرد نیرو‌های آتش‌نشان تلاش می‌کنند آتش سوزی گسترده ناشی از این حمله موشکی را مهار کنند.

بلینکن:روسیه در مقایسه با اوکراین قدرت فوق‌العاده‌ای دارد

«آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که نظم جهانی مبتنی بر امنیت به واسطه تهاجم غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین در معرض تهدید قرار گرفته است.

 برگزاری اولین جلسه دیوان بین‌المللی دادگستری

دیوان بین المللی دادگستری اولین جلسه خود را برای بررسی درخواست کی‌یف مبنی بر اتخاذ تدابیر فوری برای وادار کردن مسکو به توقف عملیات خود در حال برگزاری است.

اینترفکس: دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در برست برگزار می‌شود

اینترفکس: دور سوم مذاکرات روسیه و اوکراین در ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی در منطقه مرزی برست با لهستان برگزار می‌شود.

رئیس جمهور سابق اوکراین: پوتین "جنایتکار جنگی" است

رئیس جمهور سابق اوکراین تاکید کرد که ولادیمیر پوتین یک "جنایتکار جنگی" و مسبب این "وضعیت انسانی فاجعه‌بار" در اوکراین است و همچنین استدلال کرد از آن جایی که این درگیری یازده روزه امنیت جهانی را به خطر انداخته است، باید یک "جنگ مشترک" در نظر گرفته شود(بیشتر بخوانید).

کالین: تلاش‌ ترکیه برای تداوم آتش‌بس در اوکراین ادامه دارد

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه در صفحه توییتر خود در خصوص آتش‌بس موقت برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه نوشت: «تلاش‌های ترکیه برای تداوم آتش‌بس در اوکراین ادامه دارد».

اوکراین: چین آماده میانجی‌گری است

اوکراین معتقد است که پکن خواستار توقف جنگ با روسیه است، اما منتقدان درباره آن هشدار می‌دهند (بیشتر بخوانید).

مسکو: حدود ۲۴۰۰ تأسیسات نظامی اوکراین منهدم شد

وزارت دفاع روسیه با اعلام نابودی حدود ۲۴۰۰ تأسیسات نظامی اوکراینی در عملیات نظامی ویژه این کشور، گفت که ملی‌گرایان اوکراینی از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند(بیشتر بخوانید).

نیرو‌های روسیه به حدود ۲۰ کیلومتری مرکز کی یف رسیدند

شبکه تلویزیونی المیادین در خبری فوری گزارش داد: نیرو‌های روسیه به حدود ۲۰ کیلومتری مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین رسیدند.

آغاز آتش بس در اوکراین و بازگشایی ۶ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان

به گزارش کانال تلگرامی خبرگزاری یونیوز، مسکو آغاز آتش بس در اوکراین را با انگیزه‌ها دلایل بشردوستانه و گشایش ۶ گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان از ۴ شهر از طریق جاده‌های کی‌یف-گومل (بلاروس)، خارکیف - بلگورود (روسیه)، سومی - بلگورود (روسیه)، سومی - پولتاوا، ماریوپل - زاپوروژیه، ماریوپول - نووازوفسک (دونتسک) اعلام کرد.

انگلیس خواهان تعلیق دسترسی روسیه به اینترپل شد

«پریتی پتل» وزیر کشور انگلیس از سازمان پلیس جنایی بین‌المللی (اینترپل) درخواست کرده است تا دسترسی روسیه را از این سامانه به حالت تعلیق درآورد.

وزیر کشور انگلیس مدعی شده است که مسکو «تهدید مستقیم» برای اجرای قوانین بین‌المللی است.

اوکراین: ۲۰ هزار نفر خواهان داوطلب شدن برای نبرد با روسیه هستند

رسانه های اوکراینی گزارش کرده‌اند که ۲۰ هزار نفر از ۵۲ کشور بعنوان داوطلب برای مشارکت در نبرد علیه روسیه در اوکراین درخواست داده‌اند.

روسیه کنترل ۶ شهر در «زاپوروژیه» را به دست گرفت

رسانه‌های اوکراین گزارش کردند که نیروهای روسیه کنترل ۶ شهر مهم در منطقه زاپوروژیه را به دست گرفتند.

رئیس جمهور اوکراین خطاب به مردم روسیه: اعتراض کنید تا دیر نشده!

رئیس جمهور اوکراین به طور مستقیم از شهروندان روسیه خواست تا به خیابان‌ها بیایند و علیه حمله کرملین به اوکراین اعتراض کنند و اگر سکوت پیشه کنند، در آینده با "فقر و سرکوب" مواجه می‌شوند (بیشتر بخوانید).

روزنامه آمریکایی مدعی بکارگیری نیروهای سوری در اوکراین شد

روزنامه وال استریت ژورنال مدعی شد که روسیه برای جنگ علیه اوکراین در حال بکارگیری نیروهای سوری "ماهر در جنگ شهری" است (بیشتر بخوانید).

 اوکراین: روسیه از فروگاههای بلاروس حمله هوایی انجام می‌دهد

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین اعلام کرده است که نیروهای روسیه از فرودگاههای بلاروس برای انجام حملات هوایی استفاده می‌کنند.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین: شهر اربین به مدت سه روز است از آب و برق محروم است و نیروهای روسیه اجازه خروج ساکنان این شهر را می‌دهد

 مذاکرات ژاپن با آمریکا و اروپا درباره ممنوعیت واردات نفت روسیه

خبرگزاری کیودو ژاپن امروز (دوشنبه) گزارش کرد که مقام‌های ژاپنی در حال مذاکره با ایالات متحده و کشورهای اروپایی در خصوص ممنوعیت تأمین نفت از روسیه بعنوان بخشی از تحریم‌ها وارد مذاکره شده است.

سهم ژاپن از مجموع محموله‌های نفتی که روسیه به کشورهای خارجی عرضه می‌کند، حدود چهار درصد است.

باز شدن کریدورهای بشردوستانه در چندین شهر اوکراین

خبرگزاری «اینترفکس» روسیه به نقل از وزارت دفاع روسیه گزارش کرد که به درخواست «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه کریدورهای امن از کی‌یف،ماریوپل، خارکیف، سومی باز خواهد شد (بیشتر بخوانید).

14001216000143_Test_PhotoL

همراهی کره جنوبی با تحریم های آمریکا علیه روسیه

کره جنوبی اعلام کرد همگام با تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه، تحریم های جدیدی را علیه بخش مالی مسکو اعمال خواهد کرد. این تحریم ها شامل تشدید محدودیت ها در تبادلات مالی با بانک مرکزی روسیه می شود. 

اوکراین: حمله خمپاره‌ای به بازار خارکیف

 شبکه روسی راشاتودی با انتشار یک نوار ویدئویی به نقل از اوکراین گزارش کرد که بازار خارکیف با ادامه عملیات نظامی ویژه روسیه، مورد حملات خمپاره‌ای قرار گرفته است.

 انفجار در لوهانسک

رسانه‌های روسی با انتشار یک ویدئویی از وقوع انفجار در شهر «لوهانسک» خبر دادند.

برنامه کنگره برای کمک ۱۰ میلیارد دلاری به اوکراین

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به نمایندگان کنگره اعلام کرد که کنگره قصد دارد در هفته جاری طرح تخصیص کمک ۱۰ میلیارد دلاری به «کی‌یف» را به تصویب درآورد.

وی در این نامه نوشت: «دولت بایدن (رئیس‌جمهور آمریکا) تقاضای ۱۰ میلیارد دلار کمک بشردوستانه، نظامی و اقتصادی به اوکراین را مطرح کرده است. کنگره قصد دارد این بودجه اضطراری را این هفته به تصویب درآورد».

 نیوزیلند نیز روسیه را تحریم می‌کند

خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که نیوزیلند تصمیم دارد تا تحریم‌هایی را علیه افراد و شرکت‌های وابسته به دولت روسیه تحمیل کند و همچنین لیستی از یکصد فرد روس که اجازه سفر ندارند، منتشر کرد.

شبکه الجزیره از وقوع چندین انفجار پشت سر هم در پایتخت اوکراین خبر داد

همچنین گفته میشود که آژیرهای هشدار در کی‌یف به صدا درآمده است.

خبرنگار الجزیره همچنین می‌گوید که نیروهای روسی از سمت شمال و شمال غرب بسیار به کی‌یف نزدیک شده‌اند.

الجزیره: نیروهای روسی می‌گویند که حمله خود را به کی‌یف آغاز کرده‌اند.

نیروهای روسی از سمت غرب کی یف در جبهه «اربین»، 20 کیلومتر با پایتخت فاصله دارند.

خروج دیپلمات های اخراج شده روسی از نیویورک

شماری از دیپلمات های روسیه در سازمان ملل به همراه خانواده هایشان با یک هواپیمای اختصاصی نیویورک را به مقصد مسکو ترک کردند. این دیپلمات ها در روزهای اخیر علی رغم توافقنامه مقر که آمریکا را متعهد به دادن روادید به دیپلمات های بین المللی می کند، از سوی دولت بایدن اخراج شده بودند. 

تصمیم پوتین برای برگزاری نشستی درباره نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که آماده برگزاری نشستی درباره ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین است، اما این نشست نباید در چرنوبیل، مکانی که توسط رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد شده است، برگزار شود.

پوتین روز یکشنبه در تماس تلفنی با همتای فرانسوی خود، امانوئل مکرون، «گروه‌های رادیکال اوکراینی» را به ایجاد «اقدامات تحریک‌آمیز» در نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا (Zaporozhye) در جنوب اوکراین «با دخالت یک گروه خرابکار» متهم کرد.

ارزیابی پنتاگون از آرایش نظامی ارتش روسیه در اوکراین

یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا مدعی شده است که ارتش روسیه از آغاز عملیات خود بیش از 600 موشک به سمت اهدافش در اوکراین شلیک کرده است.

گزارش سومین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش چهارمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش هشتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش دهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

گزارش یازدهمین روز از حمله روسیه به اوکراین

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها