ترس اروپا از برنامه های خطرناک پوتین پس از اشغال اوکراین

پس از حمله پوتین به اوکراین، چه چیزی در انتظار قاره پیر است؟ این بزرگترین ترس و نگرانی اروپاست.

ترس اروپا از برنامه های خطرناک پوتین پس از اشغال اوکراین

روزنامه فرانسوی "لوموند" در سرمقاله خود نوشت : سقوط اوکراین و اشغال آن توسط روسیه پس از تهاجم روس ها به این کشور، نگرانی‌هایی را در مورد مداخلات احتمالی مسکو در آینده و تغییر موازنه‌های نظامی و هسته‌ای ایجاد می‌کند.

و این روزنامه با در نظر گرفتن اینکه  تمایل پوتین برای اشغال اوکراین، حتی اگر به معنای سرنگونی ولادیمیر زلنسکی باشد، گستردگی عملیات نظامی انجام شده برای این منظور، بدترین ترس را در مورد نیات رئیس جمهور روسیه، هم در داخل ناتو و هم در کشورهای همسایه ایجاد می کند. کشورهایی مانند گرجستان و مولداوی که آرزوی پیوستن به آن (ناتو) را دارند.

رهبران 30 کشور عضو ناتو روز جمعه در مواجهه با پوتین بیش از هر چیز به دنبال نشان دادن اتحاد و عزم خود بودند. آخرین بیانیه آنها "جدی ترین تهدید برای امنیت یورو آتلانتیک در دهه های اخیر" را محکوم کرد و از روسیه خواست به درگیری پایان دهد.

روزنامه لوموند در ادامه این پرسش را مطرح کرد: آیا این اتحاد زیبا در صورت لزوم ارائه تعهد ملموس برای حمایت از کشورهای بالتیک یا به عنوان مثال تشدید نظارت بر فعالیت های روسیه در دریای سیاه، به قوت خود باقی خواهد ماند؟

برای مارک پرینی، پژوهشگر در مرکز اروپای کارنگی، چهار کشور هم مرز با روسیه - استونی، لتونی و لیتوانی و همچنین لهستان - به توجه بیشتری نیاز دارند.

لوموند ولادیمیر پوتین را به عنوان یک "بذرکار جنگ" توصیف کرد و استدلال کرد که تهاجم روسیه در اوکراین می تواند به کشورهای همسایه نیز تسری پیدا کند و گفت که در سطح قاره، خطرات بسیار جدی گرفته شده اند زیرا احتمال تغییر وضعیت امنیتی و ژئوپلیتیکی وجود دارد. اوکراین عملاً تحت کنترل روسیه می شود.

او معتقد است که در پایان، مسکو می‌تواند تصمیم بگیرد که پایگاه‌های نظامی، موشک‌ها یا یک زرادخانه هسته‌ای در آنجا ایجاد کند که می‌تواند کل قاره را تهدید کند.

روزنامه «لوموند» در ادامه تأکید کرد که وضعیت بلاروس در این زمینه از نظر غربی ها بسیار نگران کننده است. رئیس جمهور لوکاشنکو پس از انتخاب مجدد "تقلبی" خود در آگوست 2020، سرکوب مخالفان خود را آغاز کرد. لوموند تاکید کرد که لوکاشنکو تنها به لطف حمایت ولادیمیر پوتین قادر به حفظ قدرت است. مانورهای نظامی برگزار شده در خاک بلاروس با روس ها در روزهای اخیر قبل از حمله به اوکراین در سراسر مرز شمالی این کشور انجام شده است.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها