مواضع برخی دولت‌های عربی درباره بحران اوکراین؛ از سکوت تا مخالفت

همزمان با تحولات درگیری بین روسیه و اوکراین، کشورهای عربی مواضع مختلفی را از مخالفت تا دعوت به کاهش تنش‌ها در این خصوص اتخاذ کردند.

مواضع برخی دولت‌های عربی درباره بحران اوکراین؛ از سکوت تا مخالفت

در حالی که بیشتر کشورهای عربی، طرف‌های درگیر در بحران مسکو-کی‌یف را به آرامش و خویشتن‌داری دعوت یا با اقدامات نظامی روسیه مخالفت کردند، عربستان سعودی هنوز موضعی در این خصوص اتخاذ نکرده‌ است.

اولین واکنش عربی به بحران اوکراین را قطر نشان داد. «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر طی تماسی تلفنی با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در جریان آخرین تحولات در کی‌یف قرار گرفت. وی ضمن تاکید بر لزوم حفظ وضعیت انسانی غیرنظامیان، همه طرف‌ها را به خویشتنداری و حل اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی و عدم اتخاذ تصمیمات تشدیدکننده تنش دعوت کرد.

مهم‌ترین واکنش را امارات عربی متحده نشان داد. ابوظبی در جلسه شورای امنیت، به قطعنامه سازمان ملل در محکومیت اقدام نظامی روسیه در اوکراین [علی‌رغم وتوی مسکو] رأی ممتنع داد و به نوعی نه موافقت نه مخالفت از خود نشان داد.

دفتر ریاست جمهوری سوریه ضمن اشاره به تماس تلفنی «بشار اسد» رییس‌جمهور این کشور با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود، اعلام کرد که دمشق از موضع مسکو در خصوص اوکراین حمایت کرده است.

در مقابل، وزارت خارجه دولت لبنان طی بیانیه‌ای تهاجم سرزمینی روسیه به اوکراین را محکوم و از روسیه درخواست کرد تا به توقف فوری عملیات در اوکراین اقدام نماید.

وزارت خارجه کشور مصر ضمن تاکید بر لزوم اولویت‌دادن به گفت‌وگو، آن را راهی برای جلوگیری از تشدید وضعیت و اقتصادی این بحران و آثارش بر منطقه و جهان دانست.

کویت نیز حمایتش را از تلاش‌های بین‌المللی با هدف آرام کردن اوضاع و کاهش درگیری‌ها، خویشتن‌داری و حل اختلافات بین‌المللی از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز اعلام کرد.

وزارات خارجه اردن ضمن تاکید بر لزوم بازگشت ثبات و امنیت از طریق گفت‌وگو و مذاکره، خواستار بیشترین تلاش‌ها برای خویشتن‌داری و حل بحران‌ها از راه‌های مسالمت‌آمیز شد.

سخنگوی دولت مغرب نیز ضمن استقبال از تماس‌ها و درخواست‌های دیپلماتیک، تصریح کرد که دیپلمات‌های مغربی مقیم سفارت این کشور، همچنان در اوکراین هستند و ضمن رصد اوضاع، طبق روال طبیعی به کار خود در کی‌یف ادامه می‌دهند.

«نجلا المنقوش» وزیرخارجه دولت وحدت ملی لیبی به ریاست «عبدالحمید الدبیبه» علاوه بر محکومیت شدید حمله نظامی روسیه در اوکراین، آن را اقدامی ضد حقوق و قوانین بین‌المللی توصیف کرد.

روسیه بامداد روز پنج‌شنبه عملیات نظامی خود علیه اوکراین را آغاز کرد. به دنبال این امر، مسکو واکنش‌های مثبت و منفی مختلفی از کشورهای جهان دریافت کرد؛ واکنش‌های عربی مخالف و محافظه‌کارانه نیز در این بین دیده می شوند.

منبع: فارس
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ع خ
    0

    ایران هم که حمایت کامل از کشتار و تجاوز پوتین کردند و تلوزیون ما چنان زحمت می کشند که خود تلوزیون روسیه نمی کشد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها